י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אייכלר על המריבות הפנימיות: "המפלגות החרדיות הן כמו ילדים בחיידר, הרבי נכנס נהיה שקט"

פעם אחר פעם, טוען ח"כ גפני כי הליטאים לא מקבלים ייצוג הולם במפלגה, בהתאם לגודלם באוכלוסיה החרדית • אייכלר שעד אתה ישב על הגדר ושתק, פותח את הפה: "המפלגות החרדיות מתנהגות כמו בחיידר. הרבי נכנס ונהיה שקט" • צפו בתיעוד

חברי הכנסת של יהדות התורה. צילום: שוקי לרר
חברי הכנסת של יהדות התורה. צילום: שוקי לרר



הדיאלוג הפנים מפלגתי סביב החלוקה בין 'אגודת ישראל' ל'דגל התורה' לא עוזב לרגע את 'יהדות התורה'. בכל הזדמנות הסוגיה עולה על השולחן והצדדים משחררים גיצים ואיומים. מי שצופה מהצד בוויכוח האינסופי הזה הוא ח"כ ישראל אייכלר, איש חסידות בעלזא שהייתה שותפה להקמתה של 'דגל התורה' בשנת תשמ"ט.

עד עתה, אייכלר שמר על שתיקה, אולם בשבוע שעבר, בפאנל 'בין הזמנים' של ישיבת 'אור ישראל' שהתקיים בנתניה, הוא חרג ממנהגו והסיר את שתי הכפפות מידיו. בפאנל השתתפו בנוסף: ח"כ מיכאל מלכיאלי, וחברי מועצת העיר ירושלים – יצחק פינדרוס ואריה קינג, בהנחיית אריה זיסמן.

זיסמן לאייכלר: "היה ו'דגל' תרוץ בנפרד מאגודת ישראל, בחיפה, דבר שיכול לקרות, אתם בעלזא תבואו איתם?".

אייכלר השיב כי בסופו של דבר גדולי ישראל לא יתנו יד לפילוג נוסף: "שאלו אותי מה קורה בוויכוחים בין הח"כים החרדים, דגל, אגודה, מה אתם תפלגו את הציבור החרדי? אמרתי שהמעלה של המפלגות החרדיות זה כמו ילדים ב'חיידר' שמשתוללים ורבים עם מלחמות וברגע שנכנס הרבי נהיה שקט. יש לנו מועצות גדולי התורה והם לא יתנו לפלג את דגל התורה ואגודת ישראל שוב".

בנוסף הפתיע אייכלר ואמר כי "יש לי תקווה הרבה שנים, שכמו שלהבדיל אלפי הבדלות הרשימה הערבית ידעה להתאחד, למרות חילוקי הדעות – והם יודעים לריב ביניהם הערבים, כך גם ש"ס ויהדות התורה צריכות להתאחד".

על דגל התורה אמר אייכלר: "דגל התורה היא סיעה טובה. בזמנו היא הייתה צריכה לרוץ לבד, כי הרב שך ומועצת גדולי התורה אמרו, ומאז היא סיעה בתוך יהדות התורה, כמו שבעלזא וגור הם סיעות, יש סיעה של דגל התורה, ובתוך עצמה גם יכולות להיות סיעות שונות (הפלג הירושלמי, י.ג)".

זיסמן לאייכלר: "אם היום הייתה קמה דגל התורה היית שוב ממליץ להצטרף אליה, ומדוע אני שואל, כי לא מזמן חשף גפני שאתה היית אחד מהשלושה שבאו אליו להקים את דגל התורה והבאתם את דברי האדמו"ר מבעלזא שאמר כי "רק הזקן מהגבעה יכול להקים מפלגה", אתה זוכר את המפגש הזה?".

אייכלר: "אזכרה ימים מקדם, זה לא היה שלושה אלא שניים, אני ומיכל הלברשטאם. גפני היה חכם, הוא אמר שזה היה בבית של הרב זיכרמן שהיה גר ברמת אהרון, אבל הוא לא הזכיר את הרב זיכרמן שהביא אותנו לשם (הרב דוד זיכרמן, מאנשי 'הפלג הירושלמי'. י.ג), זה מאוד חכם..".

"הסיפור שהיה אז", ממשיך אייכלר לספר, "הפילוג של דגל התורה, זה לא היה דבר של לכתחילה, היה מצב שהיה בלתי אפשרי, אגודת ישראל הייתה סגורה ומסוגרת, המפקד האחרון באגודת ישראל היה בשנת תשל"ג, הייתי אז בישיבה, מאז לא היה מפקד של בחירות, והיו מצבים שגדולי התורה הרגישו שאין להם השפעה ובראשם הרב שך, היה את הסיפור עם המודעה שלא נתנו לפרסם, ואז היה סיכוי ליצור מפלגה אחרת, דגל התורה, לא על בסיס פילוג של חסידים וליטאים".

לדבריו, "הרב שך כתב אז מכתב, זה עלה לו בדמעות, "חס ושלום שאני אעשה פילוג בין חסידים לליטאים", זו השמצה הכי קשה על הרב שך שהוא רצה לעשות פילוג בין חסידים לליטאים. האדמו"ר מבעלזא שזכינו שהוא תמיד רואה קדימה – הצטרף אז לרב שך, מטרה אחת – שתוקם אלטרנטיבה, דבר שני – כדי שלא יאמרו לעולם שחזרה מחלוקת בין תלמידי הבעל שם טוב לתלמידי הגאון מווילנא, בשום פנים ואופן - לא".

"ואז היה תנאי אחד שאנחנו התנינו, ואני סבלתי מזה הרבה שנים, שאנחנו לא נכנסים לכנסת, כדי שלא יאמרו שבאנו כדי לקבל מקום לכנסת, לקח לי כמעט 20 שנה להגיע לכנסת, בגלל האמירה הזאת. כי אז, עוד לפני שהביאו את רביץ – היה מדובר שגפני יהיה ראשון ואני שני ואחר כך דובר שרביץ יהיה ראשון ואני שלישי".

אייכלר נזכר באותם ימים: "היה מה שנקרא אז – "המאפיה של אור שמח" – במרכאות כפולות – הם היו אנשים חשובים מאוד, והיה את הרב זיכרמן שהביא את משה גפני".

בשלב זה אייכלר חושף כי הוא היה היחיד באותה תקופה שפרסם את מאמריו של גפני נגד אגודת ישראל: "משה גפני מודה שהעיתון היחיד שנתן לאברך מאופקים לפרסם מאמרים נגד מה שקרה באגודת ישראל ודרישה לבחירות פנימיות – הוא היה אברך שהיה ראש כולל שמה, הרב משה גפני, הוא שלח לכל העיתונאים ואף אחד לא פרסם – רק 'המחנה החרדי', אני הכנסתי את המאמרים שלו".

לסיום הנושא אמר ח"כ אייכלר כי "הרב שך לקח על עצמו משהו שלא היה לו שום סיכוי. אחרי הבחירות הראשונות הרב שך בכה, כולם שמחו שיש לנו שני מנדטים, אבל הוא בכה. שאלו אותו, מדוע הוא בוכה והוא השיב, איך לקחתי על עצמי סיכון כזה על עולם התורה, לכן אני שמח שכבר התאחדו".

בהמשך הפאנל, פרגן אייכלר לליצמן ואמר כי "קודם כל מדובר ביהודי שקם ב-3 לפנות בוקר, הלך למקווה, זה לא פשוט, כשמדברים על השר הרב ליצמן צריך לדעת שמדובר בחסידישע איד, שעושה קידוש ה' בהתנהגותו בממשלה. אני חייב לומר לכם שמה שהוא עשה במשרד הבריאות לכל כלל ישראל – עוד לא עשה שום שר במדינת ישראל מאז הקמתה".
ישראל אייכלר פילוג הסיעות החרדיות דגל התורה אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד