י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

פרויקט 'חרדים מתנחלים' ב'בחדרי': אחרי 30 שנה יש אור בקצה המנהרה

פרויקט 'חרדים מתנחלים' - הפרק השני: המועצה המקומית עמנואל בשומרון. 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק מה קרה במקום משנת תשמ"ב. מתברר כי לאחר קיפאון של למעלה משלושים שנה יש אור בקצה המנהרה

חרדים בעמנואל. צילום: קובי גדעון - פלאש 90
חרדים בעמנואל. צילום: קובי גדעון - פלאש 90



עמנואל, תעודת זהות:
שנת הקמה: תשמ"ב
סטטוס: מועצה מקומית.
מספר תושבים: 4000, כ-850 בתי אב.
ראש מועצה ראשון: אליהו מירב.
ראש רשות נוכחי: עזרא גרשי.
אמצעי תחבורה: בתדירות גבוהה יחסית, מירושלים בקווים: 469,465,479, מבני ברק: 89,189,398.
אופי האוכלוסיה: חסידי/ספרדי.

הסלוגן אולי המפורסם בציבור החרדי היה המשפט הקצר והקולע: "וולוול, בעמנואל כבר היית?!" משפט שהגו במשרדי פרסום גל, ופורסם על מודעות ענק בריכוזים החרדים ברחבי הארץ ובמקביל על רבבות סטיקרים, במטרה לשווק את הישוב עִמָּנוּאֵל, התנחלות באזור השומרון, הנמצאת מזרחית לקרני שומרון וצפונית לאריאל - לציבור חרדי.

עמנואל הוקמה בתשמ"ב ושנתיים אחרי הוכרזה כמועצה מקומית. וכיום בלי העין הרע מונה 4000 תושבים.

קבוצת יזמים מחברת "כוכב השומרון" שייצגה עסקנים ואנשי עסקים יהודים מישראל ומהעולם ובראשם מוטי זיסר ז"ל, ברוך שטרנטל מקנדה והמיליונר זלמן מרגוליס מלונדון חשבה והאמינה שזו תהיה עיר העתיד החרדית.

בשל כך, עמנואל נהנית מתכנון ערים ברמה גבוהה, הכוללת שילוב מגורים אורבניים עם מרחבים מוריקים, נוף, אוויר צלול וכל השירותים הנדרשים לתושבים.

כל ההתחלות קשות

עמנואל. צילום: קובי גדעון - פלאש 90צילום: עמנואל. צילום: קובי גדעון - פלאש 90
עמנואל. צילום: קובי גדעון - פלאש 90


חבלי לידה קשים היו ל'עמנואל'. הציבור הליטאי הדיר את רגליו מהעיר, מרן הרב שך זצ"ל מנהיג ומייסד 'דגל התורה', הסתייג מהקמתה ומכך שאברכים יבואו להתגורר בה.

האינתיפאדה ב 87' תרמה גם היא לנסיגה במעמד העיר, ומחירי הדירות צנחו. צעירים רבים שהגיעו לפרקם חיפשו לבנות את ביתם החדש מחוץ לעמנואל, ומשפחות ותיקות המשיכו לעזוב. ימי בין-הזמנים שלפני חודש אלול, מועד פתיחת הלימודים בתלמודי תורה, היו ימים שבהם נראו ברחובות משאיות רבות מעמיסות ציוד ויוצאות מהעיר.

בחנוכה תשס"ב חוותה עמנואל פיגוע משולב נגד אוטובוס דן שעשה את דרכו מבני ברק לעמנואל. חוליה, שמנתה לפחות שלושה מחבלים, הטמינה בצדי הכביש שני מטעני צד, וחבריה המתינו במארב לכלי רכב ישראליים. כשהתקרב האוטובוס קו 189 למקום הפעילו המחבלים את המטענים ועשרה הרוגים נטבחו בפיגוע האכזרי.

תושבים עמם שוחחנו אומרים כי הבעיה המרכזית של עמנואל היא היותה בעומק השטח בשומרון. הציבור החרדי אמנם ימני בדעותיו ברובו, אבל קשה להביא אותו ליש"ע על סמך אידיאולוגיה בלבד. נתונים כמו קירבה למרכז הארץ או לירושלים ובטחון אישי חשובים יותר. בנוסף, "הפחד", מסביר לנו תושב, "שהוא תוצאה ממה שעמנואל עברה, מרתיע משפחות רבות מלהגיע להתגורר במקום".

אך למרות האסונות, הזמן עבר, נסללו כבישים חדשים בטוחים יותר וגדר ההפרדה מנעה פיגועים נוספים וכך המשיכו להגיע משפחות לעמנואל. המשבר הכלכלי בעולם הישיבות, שנבע הן מהמיתון במשק והן מקיצוצי הקצבאות של האוצר, נתן תנופה למקום.

תנופת בנייה

בית המדרש של סלונים בעמנואל. צילום: קובי גדעון - פלאש 90צילום: בית המדרש של סלונים בעמנואל. צילום: קובי גדעון - פלאש 90
בית המדרש של סלונים בעמנואל. צילום: קובי גדעון - פלאש 90


כיום לאחר 32 שנה של הקפאה, בה לא בנו דירה אחת למגורים בעמנואל היא נמצאת בתנופת התרחבות. יזמים מציגים אלף יחידות דיור בקנה, עם היתרים ואישורי בנייה.

תוך כדי כך, גם בונים את מוסדות החינוך לתושבים שיגיעו לעיר. לצד זה יש שלוש אזורי תעשייה מלאים ועמנואל נמצאת לקראת הפקדה של 407 דונם בתכניות עתידיות של אזורי תעשייה נוספים.

חצרות חסידים מתעניינים במקום כאמצעי לפתרון למצוקת הדיור החריפה. יותר ויותר משפחות מגיעות להתגורר במקום.

בעיר יש מגוון אטרקציות מעבר לפעילות בחינוך תרבות. טיילת ארוכה מקיפה את העיר ומשקיפה על נופי האזור, פינת חי המטופחת ובריכה גדולה. תושבי המקום מספרים על איכות חיים גבוהה ועל רמת הטיפוח וגינון ייחודית לעמנואל.

מקווים לפתור את בעיית הדיור החרדית

ראש המועצה עזרא גרשי. צילום: בחדרי חרדיםצילום: ראש המועצה עזרא גרשי. צילום: בחדרי חרדים
ראש המועצה עזרא גרשי. צילום: בחדרי חרדים


ייחודיותה של עמנואל היא בנתינת המענה לקהילות השונות המרכיבות אותה תוך שמירת הצביון הייחודי של כל אחת מהן יחד עם מרקם קהילתי מאחד לכל תושב.

ראש המועצה המקומית עזרא גרשי אומר ל'בחדרי חרדים' "עמנואל החדשה שינתה את פניה לחלוטין כל המיתוג שהיה בזמנו השתנה. מה שהיה בבין הזמנים האחרון בעמנואל זה לא להאמין. מכל חלקי הארץ אנשים הגיעו לנפוש.

"יש שינוי גדול שמתרחש ברוך ה', אנחנו מקווים שתשנה את פניה להיות עיר ואם בישראל. יש לנו עתודות קרקע לבנייה מאסיבית ומקווים לנצל את זה, אמנם זה לא יפתור את בעיית הדיור בארץ לציבור החרדי אבל אור בקצה המנהרה יש גם יש".
חרדים מתנחלים עמנואל שומרון עזרא גרשי הקפאת בנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד