כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

תפנית דרמטית בפרשת סרבן הגט פריד

בית הדין פסק כי יש לכפות גט על הרמן פריד שעיגן את אשתו. בכך נסללה הדרך לקבוע שמעשיו פליליים, לקראת הסגרתו לישראל

תפנית דרמטית בפרשת סרבן הגט פריד
יוסי זמיר פלאש



פרשת סרבן הגט הרמן פריד, מקבלת תפנית דרמטית: כשנה לאחר שפורסם ב'בחדרי חרדים' חרם חמור של הרבנים על הבעל המעגן, פסקו הדיינים שיש לכפות גט על הבעל המעגן.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', קבע בית הדין, כי לאור סירובו של הבעל לתת גט על פי ההלכה לאשתו, "יש לנהוג עם הבעל על פי הרחקות דרבינו תם שכתוב בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ז סימן נ"א". עתה הדיינים החליטו לכפות עליו גט גם בהליך פלילי.

לאחר לחצים של ארגוני נשים ובתי הדין הרבניים, קבע לפני כחודשיים היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, כי סירוב למתן גט - יש בו עבירה פלילית.

לקביעה זו השלכות רבות הן לגבי תנאי המאסר שמטילים על הסרבן והן על המעמד המשפטי הבינלאומי שהיה בו עד כה רק מעמד של עבירה אזרחית. 

בית הדין בתל אביב פנה לפרקליטות המדינה לפני כחודשיים כדי להעביר את מעמדו של סרבן הגט פריד למעמד פלילי, עקב סרבנותו המתמשכת מלשחרר את אשתו. בפרקליטות המדינה עיינו בתיק והשיבו לפני כחודש לבית הדין כי אין עילה לעבירה פלילית, זאת מכיוון שבית הדין לא כפה גט על מר פריד. 

היות וכפיית גט הוא המוצא האחרון שמשתמשים בו במקרים קיצוניים ביותר, היועץ המשפטי של בתי הדין עו"ד רפי רכס שאל את הדיינים האם בתיק זה אפשר לכפות גט. בית הדין בתל אביב דן בזה והכריע לאחר עיון רב כי בתיק זה יש לעשות כפיית גט.

בית הדין הבהיר כי לאור פסיקת ביה"ד האיזורי והגדול, וכן "לאור הסנקציות שהוטלו וכן הרחקות דרבינו תם - ניתן לכפות על הבעל את מתן הגט ובית הדין פונה לכל מי שבידיו לסייע בידי האשה לצאת מעגינותה", כתבו הדיינים.

החלטה זאת של כפיית גט תוביל לשינוי סטטוס של הסרבן - לסרבן פלילי, דבר שיכול לגרום לבקשת צו הסגרה. בבתי הדין מקווים שצעד זה, יביא לשינוי דרמטי גם באשר לסרבני גט אחרים.
סרבן גט היועהמ בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד