י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הפוסקים דנו: מי שזכה במחיר למשתכן, האם צריך לברך 'הטוב והמטיב'?

שאלה הלכתית נידונה בימים האחרונים עם היוודע דבר זכייתם של כמה חרדים בהגרלת מחיר למשתכן שנערכה בחודש האחרון • האם צריך הזוכה לברך ברכת 'הטוב והמטיב' • דעותיהם של גדולי הפוסקים חלוקים בעניין

מחיר למשתכן משרד השיכון. צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
מחיר למשתכן משרד השיכון. צילום: יונתן זינדל - פלאש 90



שאלה שהעסיקה השבוע את פוסקי ההלכה האם מי שזכה בדירה במחיר למשתכן מברך ברכת הטוב והמטיב.

בימים אלו נודעו תוצאות ההגרלה של משרד השיכון בכמה מכרזים של מחיר למשתכן, ובעיר בית שמש יצאו למכירה עבור החרדים הרבה דירות במחיר למשתכן, קיבלו הרבה מהנרשמים הודעה על זכייתם בהגרלה בדירה במחיר מוזל.

יש להסתפק האם צריך לברך ברכת הטוב והמטיב על שמיעת הבשורה הטובה, וכמו שכתב בשולחן ערוך: על שמועות שהם טובות לו לבדו, מברך שהחיינו, ואם הן טובות לו ולאחרים, מברך הטוב והמטיב. והרי שמועה זו היא טובה לזוכה עצמו ולאשתו וגם להוריו משני הצדדים, שכעת יוקל מעליהם משא רכישת הדירה.

בעלון התורני 'וישמע משה' מובא בשם הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ שזכייה במחיר למשתכן אינה בגדר בשורה טובה שיש לברך עליה, שהרי עדיין הדרך רחוקה עד שיקבלו את הדירה לידיהם, וכמה מכשולים והפרעות עלולים לצוץ בדרך, והרי היא כדבר שלא בא לעולם עדיין ואין לברך עליו ברכת ההודאה בשם ומלכות. וכן הסכימו הגאונים רבי יצחק זילברשטיין, רבי מרדכי גרוס, רבי שמעון בעדני, רבי שמאי גרוס, רבי נפתלי נוסבוים, רבי מנדל שפרן, רבי שמואל אליעזר שטרן.

הגאון רבי שמואל יעקב לנדא הוסיף שמכיון שרכישת הדירה כרוכה בנטילת משכנתא שזו הלוואה וחוב, אין בזה שמחה כל כך ואין לברך על זה ברכת הטוב והמטיב.

עורך העלון הרב הגאון רבי משה פריד מסביר כי הוא שאל האם גם מי שמודיעים לו על זכיה בלוטו לא יברך הטוב והמטיב מסיבה זו שעדיין לא הגיע הכסף לרשותו והזכייה היא דבר שאין בו ממש, והגרש"א שטרן ענה, שזה לא דומה, כי בלוטו מרגע הזכייה הכסף שייך לזוכה, רק שלפעמים מתעכב הדבר מבחינה טכנית כמה ימים, אבל בבנייה הרבה עיכובים יכולים להתחדש ואי אפשר לדעת האם ומתי יזכו לקבל את הדירה לידיהם. והסכים עמו הגר"ש גרוס.

ואילו דומ"צ 'קהילות יעקב' הגאון רבי יעקב מאיר שטרן אמר שיתכן שיש לברך הטוב והמטיב על הזכייה במחיר למשתכן, כי הדירות במכרזים אלו, זולות יותר היא מפני שהמדינה נותנת לרוכשים את הקרקע בחינם, ונמצא שמרגע הזכיה כבר יש לו חלק בקרקע לצורך דירה, ואם כן אין זה כדבר שלא בא לעולם אלא זכייה ממשית שנתבשר עליה כעת. ולכן המברך לא הפסיד ויש לו על מה שיסמוך.

והגאון רבי יצחק כץ השיב שגם הקרקע עדיין לא נרשמה על שם הזוכים בפרטות, אלא באופן כללי נקבע שהם קבלו זכות לדירה במגרש זה, אך עדיין אין דבר מסויים ששייך להם. והגרי"מ שטרן השיב שעצם הדבר שנתבשר שיקבל קרקע בחינם לצורך בניית דירה היא בשורה טובה שראוי לברך עליה.

לסיכום לדעת הגר"ש גרוס גם לדעת האומרים שיש לברך צריך לברך תיכף שעה שנתבשר על הזכייה שאז שמחתו גדולה, אבל משעבר זמן משנתבשר פוחתת ההתרגשות והשמחה מחמת הבשורה.
מחיר למשתכן דירה הטוב והמטיב ברכה וישמע משה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד