י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

משבר השבת • התוכנית בכינוס המועצות: חרם בציבור החרדי על רכבת ישראל

זה מה שעומד על הפרק בפרשת 'משבר השבת' שמגיעה לשיא, לקראת כינוס שלוש מועצות גדולי וחכמי התורה: שינוי נוסח החוק המתיר, והחרמת הרכבת • האם הגראי"ל שטיינמן ישתתף או שההחלטות יובאו להכרעתו • יתכן ומועצות גדולי וחכמי התורה יתכנסו בנפרד • פרסום ראשון

מועצת גדולי התורה ורכבת ישראל
מועצת גדולי התורה ורכבת ישראל



המאבק על חילולי השבת שהתחמם מחדש בעקבות פירסום תיעודי וידאו בלעדיים ב'בחדרי חרדים' מעבודות בשבת: לאחר שראשי הסיעות החרדיות התכנסו בסוף השבוע שעבר לדון על האפשרויות למנוע את חילולי השבת המבוצעים בעיקר על ידי רכבת ישראל, הוחלט להציע לרבנים, גדולי ישראל ומנהיגי ומתווי הדרך של המפלגות החרדיות - לכנס את שלוש 'מועצות' גדולי וחכמי התורה להכרעה בעניין. כעת נודע ל'בחדרי' כי המאבק עולה שלב.

בשעות האחרונות נעשים מאמצים נרחבים להביא להסכמה בפועל לכינוס משותף של שלוש המועצות, כבר בסוף השבוע הנוכחי או לכל המאוחר בשבוע הבא. השאלה הגדולה שמעכבת את ההתכנסות: האם ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ישתתף.

בשל מצבו הבריאותי וחולשתו, וכן כיוון שאינו יוצא מהבית ברחוב חזון איש - השתתפותו בכינוס כזה, במידה ותתממש תגרום התרגשות גדולה והיסטורית. נכון להיום (א') בודקים אפשרות כזו, שראש הישיבה אכן ישתתף. אך אם בשל מצב בריאותו יאלץ להעדר, הרי שהמועצות יתכנסו והסיכומים יובאו לאישורו והכרעתו.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי בעקבות לחץ שמפעילים מספר אדמו"רים ובראשם האדמו"ר מגור, נבדקת אפשרות שבאם אופציית כינוס שלוש המועצות לא תצא לפועל – הרי שמועצת 'אגודת ישראל' תתכנס בכל מקרה לבדה כבר בתחילת השבוע הבא, וזאת כאמור כדי להפעיל לחץ על המושכים בחוטים בממשלה במטרה למנוע את חילולי השבת הממשלתיים שהפכו לשגרה.

נקודה חשובה העומדת לדיון היא ההיתר בחוק, שמאפשר את חילולי השבת במסגרת 'היתר העסקה במנוחה השבועית'. גדולי ישראל יצטרכו לקבל את ההחלטה, מה על הח"כים לעשות - האם לדרוש את שינוי החוק, איזה ניסוח כן יהיה מקובל כך שיסתום את הפירצה שמאפשרת כיום להתיר לקיים עבודות תשתית בשבת כמעט ללא הגבלה.



תוחרם? רכבת ישראל. צלם: תומר נויברג, פלאש 90צילום: תוחרם? רכבת ישראל. צלם: תומר נויברג, פלאש 90
תוחרם? רכבת ישראל. צלם: תומר נויברג, פלאש 90


כמו"כ, נודע ל"בחדרי חרדים" כי עסקני השבת מקדמים את רעיון החרם על 'רכבת ישראל'. מזכיר ועדת הרבנים למען השבת הרב יצחק גולדקנופף אף הזכיר זאת במהלך ראיון ב'קול ברמה'. ההצעה תעלה על שולחן חברי המועצות. על פיה, גדולי ישראל יורו על חרם מוחלט של המגזר החרדי על השימוש ב'רכבת ישראל'.

רעיון החרם בא בעקבות העובדה שהח"כים החרדים לא מעוניינים להפיל את ממשלת נתניהו ואת הקואליציה הנוכחית, וזאת בשל החשש מהענקת כוח ליאיר לפיד. בשל כך רעיון החרם נמצא כעת בהילוך מהיר, "החרם יעביר מסר חד וברור – הציבור החרדי לא ייתן יד לחילולי השבת. ואת המסר הזה יבינו כל החברות הקשורות לחילולי השבת, רכבת ישראל והחברות המבצעות את העבודות בפועל", אומר עסקן שבת בכיר ל"בחדרי חרדים".

כזכור, בשנת 2006 הכריזו החרדים חרם על חברת אל-על בשל חילולי השבת. בסופו של מאבק נכנעה החברה. גם כאן אומרים עסקני השבת, "אין ספק כי חרם חרדי יהווה מכה קשה עבור 'רכבת ישראל'. רבים בציבור החרדי נוסעים ברכבות מידי יום ביומו, וחרם חרדי עלול להשפיע. כמו שחברת אל-על נכנעה גם רכבת ישראל תיכנע ותפסיק את העבודות בשבת".

כעת, הח"כים החרדים ממקדים את האש בעיקר לכיוונו של השר ישראל כץ, וזאת במטרה שלא לזעזע את ממשלת נתניהו. כזכור, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר ל"יתד נאמן" כי "אנחנו לא רוצים להיפגש עם רה"מ, אלו סתם דיבורי סרק. רה"מ נקלע לתוך מבוך פוליטי שאיננו יכולים להסביר אותו, הוא פוחד משר התחבורה ישראל כץ שחותר תחתיו ופוחד לגעת בעניין הזה, שלא יצטייר כחותר נגדו".
רכבת ישראל חרם מועצת גדולי התורה חילולי שבת החרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 45 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד