י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אושרה בניית 1,500 דירות חדשות ברעננה

השכונה החדשה תוקם סמוך לכביש 531 על פני שטח של כ-420 דונם • 20% מהדירות בשכונה יהיו דירות קטנות • יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה רעננה: "אישור התוכנית תוך פחות משנה - הוכחה שביזור הסמכויות לוועדות המקומיות מוכיח את עצמו"

רעננה. צילום: משה שי, פלאש 90
רעננה. צילום: משה שי, פלאש 90



הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רעננה אישרה בשבוע שעבר תוכנית מתאר מפורטת להקמת שכונה חדשה בעיר, שתכלול 1,480 יחידות דיור. השטח שעליו תוקם השכונה החדשה, כ-420 דונם, היה עד כה שטח חקלאי בבעלות פרטית, שהופשר לטובת בנייה.

השכונה תוקם בחלק הדרומי של רעננה, בין הבתים צמודי הקרקע של רחוב פרדס משותף מצפון לבין כביש 531 מדרום ובין רחוב הפרחים ממערב ורחוב קלאוזנר במזרח.

גובהם של הבניינים בשכונה יוגבל לעשר קומות בשל מגבלות טיסה של שדה התעופה הרצליה. 20% מהדירות בשכונה יהיו דירות קטנות - עד 75 מ"ר. השכונה תאופיין כשכונה ירוקה, שהבניינים בה יוקמו בהתאם לתקן ירוק ועם שטחים פתוחים רבים. לפי התוכנית, השכונה תכלול כ-50 אלף מ"ר שטחים ירוקים עבור שבילי הליכה, גינות כיס וגינות ציבוריות שכונתיות גדולות. בנוסף, השכונה תרושת בשבילי אופניים, יוקמו בה מבני ציבור והיא תכלול שטחי מסחר שישמשו את תושבי השכונה העתידיים. התוכנית כוללת גם סלילת כביש עוקף דרומי, שישפר את הנסיעה בתוך העיר.

רעננה, שמונה כיום כ-85 אלף תושבים, צפויה על פי תוכנית המתאר המקומית להגדיל בשנים הבאות את מספר התושבים לכ-120 אלף. 3,484 דירות נמצאות בשלבים שונים של בינוי ופיתוח בשכונת נווה זמר, כמו גם פרויקטים בסדרי גודל קטנים בהרבה של מחיר למשתכן ודירות להשכרה ארוכת טווח.

התוכנית אושרה להפקדה בספטמבר 2016. 47 התנגדויות הוגשו, מתוכן רבות נגעו למחלוקות שמאיות על ערך הזכויות החדשות שתקנה התכנית לקרקעות. כמו כן הושמעה דרישה לאיחוד זכויות במגרשי תמורה ותוספת דירות גן, לצד נסיונות להרחיב את תחומי התכנית, בכפוף לפיצוי של חברת נתיבי ישראל כלפי הוועדה המקומית של רעננה בגין שטחים שהופקעו לטובת כביש 531. ההתנגדויות נידונו בפני החוקר מאיר גרון, ובסופו של דבר הוועדה המקומית החליטה לאמץ את רוב המלצות התיקון שעליהן המליץ.

הליך אישור התוכנית בתוך פחות משנה נחשב מהיר בהשוואה להליכים מקבילים בוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה, שנמשכים לא פעם שנה ויותר. ההליך המהיר התאפשר בזכות הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, שקובעת כי רשויות מקומיות שיש להן תוכנית מתאר מאושרת ומעמד של ועדה עצמאית מיוחדת - יכולה לאשר תוכנית בנייה בסמכות הוועדה המקומית, ללא צורך באישור הוועדה המחוזית. לפני הרפורמה הרשויות המקומיות היו מכינות תוכניות להקמת שכונות חדשות, אך הן היו גורם ממליץ בלבד עד להכרעה של הוועדה המחוזית.

"זוהי הפעם הראשונה בישראל שרשות מקומית מאשרת באופן עצמאי תוכנית מפורטת להקמת שכונה חדשה בזמן קצר", אמר איתן גינזבורג, יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה רעננה. "אישור התוכנית תוך פחות משנה הוא אולי תמצית הרפורמה בחוק התכנון והבנייה שדיברה על 'תכנית אחת בוועדה אחת'. זוהי הוכחה שביזור הסמכויות לוועדות מקומיות אחראיות מוכיח את עצמו. הצבנו לעצמנו מטרה לקדם תוכניות במהירות וביעילות, מבלי להתפשר על איכות התכנון, ואנו מקפידים על כך. אנו פועלים להגדלת מלאי הדירות בעיר, תוך הקפדה שבכל תוכנית יהיו גם דירות קטנות, מה שיאפשר את הוזלת מחירי הדיור ויתן מענה לזוגות צעירים, בהתאם למדיניות התכנון העירונית".

אישור התוכנית כלל שחזור זכויות בנייה של בעלי קרקע בגין שטחים שהופקעו מהם לצורכי ציבור, ובכך נחסך מהוועדה המקומית הצורך לפצותם בכסף. לדברי עו"ד צבי שוב, שייצג מספר בעלי קרקע במתחם, "מדובר בהחלטה תקדימית של הוועדה המקומית רעננה, שניתנה בניגוד למגמה קיימת בשנים האחרונות לפיה לא יאפשרו 'שחזור זכויות', אלא אם כן מדובר בשטח שנכלל בתוך התוכנית משיקולים תכנוניים. במקרה זה, לאור ההיסטוריה של המתחם, העובדה שתוכנית כביש 531 כבר כללה הנחיה לגבי השחזור ולאור הצהרות המדינה בפני בתי המשפט עוד קודם לכן, ניתן היה להוסיף שטח של כ-50 דונם לתוכנית".
ועדה מקומית לתכנון ובנייה רעננה תוכנית מתאר שכונה חדשה שוק הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד