י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בג"ץ: המדינה תוכל לגרש מסתננים למדינה שלישית, אך לא לכלוא ליותר מ-60 יום

בהרכב מורחב בראשות נשיאת העליון נאור נדחתה עתירתם של ארגוני זכויות, אחרי שנקבע כי אין מניעה להחזירם למדינה שאינה ארץ מוצאם - אך לא בניגוד להסכמתם • שר הפנים דרעי "ההחלטה שלא לאפשר למדינה להוציא מהארץ מסתננים בניגוד לרצונם - בעייתית מאד"

צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90



הרכב מורחב של חמישה שופטים של בית-המשפט העליון קיבל היום (שלישי) באופן חלקי ערעור בעניין הרחקה למדינה שלישית של מסתננים השוהים במרכז שהייה ואשר לא הגישו בקשת מקלט או שבקשת המקלט שהגישו נדחתה.

פה אחד נדחו הטענות בעניין הסדר ההרחקה למדינה השלישית מושא הערעור. בית-המשפט קבע כי לא הוכח כי מדינה זו אינה בטוחה וכי התקיימו כל התנאים הפרוצדורליים הנדרשים לצורך הנהגתו של הסדר ההרחקה. עוד נקבע כי המנגנונים שהנהיגה המדינה לביקורת ולפיקוח על הליך ההרחקה ועל היחס שלו זוכים המורחקים במדינה השלישית מספקים בעת הנוכחית.

כפי שהצהירה המדינה, מורחקים למדינה השלישית רק מסתננים המסכימים לכך ולפיכך "מוחזק במשמורת שעומד על דעתו ואומר עד העלייה למטוס שאין הוא מוכן להיות מורחק... לא יגורש בכפייה" (החלטה מיום 9.10.2016). בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי לא ניתן לראות באי-הסכמתם של מסתננים להרחקה למדינה השלישית משום העדר שיתוף-פעולה עם הרחקה שבעטיו ניתן להחזיקם במשמורת מעבר ל-60 ימים.

שר הפנים אריה דרעי, אמר היום (יום ב׳) אחר הצהריים בתגובה להחלטת בג"ץ כי "ההחלטה שלא לאפשר למדינה להוציא מהארץ מסתננים בניגוד לרצונם היא בעייתית מאד. זה לוקח מאיתנו כמדינה כלי חשוב מאד ומותיר לכל מסתנן שרוצה בכך להישאר בארץ. דיברתי מיד לאחר פסיקת בג"ץ עם שרת המשפטים איילת שקד ואמרתי לה כי בכוונתי לשקול תיקון לחוק שיאפשר למדינה להוציא מסתננים מהארץ בניגוד לרצונם. אנחנו חייבים לדאוג לאזרחי מדינת ישראל, תושבי דרום ת"א וערים נוספות שחייהם אינם חיים. אני שבע רצון מכך שבג"ץ אישר לנו להמשיך להוציא מסתננים למדינה שלישית ואנו נמשיך בכך בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה בתגובה להחלטת בג"ץ: "ביהמ"ש העליון אישר היום את אפשרות הרחקת המסתננים למדינה שלישית, אולם לקח מידי המדינה את מנוף הלחץ ששימש בידה להרחקת מסתננים בלתי חוקיים והפך את חוסר שיתוף הפעולה למתגמל.

"אעבוד יחד עם שר הפנים על תיקון חקיקה שיאפשר את ההרחקה גם ללא הסכמתם.

את המלחמה הזו נלחם עד שנשיג את התוצאות הדרושות. אתייחס למצב זה ולפתרונות הנדרשים גם מחר בנאומי", אמרה השרה שקד.

יו״ר עמותת העיר העברית, מאי גולן אמרה בתגובה להחלטה: "שוב בדרך מתוחכמת הצליח בג״ץ לתקוע מקל בגלגלי המדיניות של מדינת ישראל להחזרת המסתננים. שופטי בג״צ שמתנהלים כמו סניף של מפלגת מר״צ ידעו היטב שלא יוכלו שלא לאשר את הנוהל הזה ולכן אישרו אותי בשיטת מצליח - לא מצליח. בעצם ההחלטה שמדינת ישראל לא תוכל לכלוא מסתננים שלא רוצים לעזוב מרצון ליותר מ 60 יום זה ברור ושקוף שאף מסתנן לא באמת יעזוב. בגצ בעינוי דין של ממש, לועג לציבור, לועג לתושבי השכונות ולועג למדיניות הממשלה.

"שנתיים ששופטי בית המשפט העליון מושכים באף את אזרחי מדינת ישראל, שנתיים שהם כבר יודעים מה ההחלטה תהיה אך לא מפרסמים בשביל למשוך זמן עבור המסתננים ועוזריהם מהשמאל ופתאום ביומיים החליטו? ממש לא. אולי רק הוסיפו תאריך.

ממשלת ישראל כבר לא מנהלת את המדינה הזאת - שימו בגצ בקלפי, אין טעם לשים שום דבר אחר. כשיש ממשלה עם שר פנים כמו אריה דרעי שבחסות משפחתו הקרובה מושכרים בניינים שלמים למסתננים אז אפשר לצפות שהדבר האחרון שיעניין אותי זה גירוש המסתננים. מספסופה לא רואים את תושבי שכונות דרום ת״א, הם שקופים מדי. חוסר האכפתיות של שר הפנים דרעי תואם ככפפה את המדיניות של ארגוני השמאל שמעריצים אותו ואת הצבוע התורן שר האוצר משה כחלון שהחליט להיות שר הבג״צ על חשבון סבלם של של אלו שהוא אמור לייצג. בג״ץ אולי מנותק ומנהל אג׳נדה שמאל קיצונית אבל מהם ציפינו, לדרעי ולכחלון שמתפארים בדאגה לחלשים, למזרחים, לשקופים, מהם לא ציפינו וחשוב שאזרחי מדינת ישראל ידעו מי אלו שיושבים בממשלה שלהם: אנשי צביעות ואינטרס", אמרה יו"ר העיר העברית.
גירוש מסתננים בגץ אריה דרעי החלטה איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד