י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

למרות הצהרות משרדי האוצר והכלכלה: מזון תינוקות לא יוכנס לפיקוח מחירים

לפני יותר משלושה חודשים הודיעו שר האוצר ושר הכלכלה חגיגית כי תחליפי מזון לתינוקות יוכנסו לפיקוח • משרדי האוצר והכלכלה: "היות וכיום אין בידי ועדת המחירים את נתוני החברות, הוועדה מעוניינת להרחיב את הבדיקה"

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



הפיקוח על תחליפי מזון לתינוקות יחכה: לפני יותר משלושה חודשים הודיעו שר האוצר ושר הכלכלה כי תחליפי מזון לתינוקות יוכנסו לפיקוח, ואולם, ל-TheMarker נודע כי כבר לפני יותר מחודש הוחלט לקחת צעד אחורה בכל הנוגע לפיקוח מחירים על תחליפי מזון לתינוקות - מבלי להודיע על כך לציבור.

בהודעה לעיתונות שהוציאה אז דוברות שר האוצר, משה כחלון, נכתב כי "ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ומשרד הכלכלה החליטה על הכנסת תחליפי המזון לתינוקות לפיקוח: היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק יחויבו לחשוף את נתוני הרווחיות שלהן על תחליפי מזון לתינוקות".

לפי סיכום דיון של ועדת המחירים שהתקיימה ב-20 ביולי, שהגיע לידי TheMarker, עולה כי הוחלט להמתין עם ההחלטה להחיל פיקוח ולא לדרוש מהחברות את נתוני הרווחיות שלהן, אלא להסתפק בבקשה "לקבל נתונים באופן וולנטרי". עוד נכתב כי הוועדה תמשיך לבחון צעדים כמו החלת פיקוח המחייב את החברות לדווח לוועדת המחירים על עלויות, רווחים ותמחור המוצרים – החלטה שכביכול התקבלה כבר במאי.

מלכתחילה הפיקוח עליו לכאורה הוחלט היה פיקוח קל יחסית, לפי פרק ז' לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, שבמסגרתו מחויבות החברות לדווח לוועדת המחירים על עלויות ורווחים. אולם במשרד האוצר הסבירו אז כי בהמשך, אם על בסיס הדיווח אכן יתברר שקיימת רווחיות עודפת, תמליץ ועדת המחירים לקבוע למוצר מחיר הנמוך ממחירו הנוכחי בשוק, ולפקח עליו.

גורמים במשרד האוצר אמרו אז שהליך השימוע צפוי להימשך כשלושה חודשים, שאחריהם יוחלט האם ייקבע מחיר מפוקח. כעת, אחרי שכבר חלפו יותר משלושה חודשים והשימוע הסתיים, הוחלט לפנות לחברות כדי שימסרו נתונים באופן וולנטרי.

בהחלטת הוועדה מיולי נכתב כי "לאור נכונות החברות להעביר לוועדה נתונים כספיים וחשבונאיים ללא החלת פיקוח מחירים, סיכמה הוועדה כי בטרם תגיע להחלטה בדבר הטלת פיקוח, תפנה הוועדה לחברות בבקשה לקבל נתונים באופן וולונטרי. במקביל תמשיך הוועדה לבחון את צעדיה להמשך, לרבות החלת פיקוח לפי פרק ז' לחוק. בנוסף לכך, הוועדה תעקוב אחר הארכת הצו המוסכם ואף תשקול לפנות לגורמים הרלוונטיים, ובכלל זאת משרד הבריאות ורשות ההגבלים העסקיים, לשם בחינת חלופות נוספות להגברת התחרות בענף".

בהחלטה לא נכתב תוך כמה זמן יצטרכו החברות להעביר את הנתונים ואיזה נתונים הן יעבירו, כך שלא ברור מתי, אם בכלל, יוחל פיקוח מחירים על התחום.

במאי הסבירו במשרד האוצר את ההחלטה ללכת לפיקוח מחירים בטענה כי מנתונים שהובאו בפני הוועדה, עולה שרמת הריכוזיות בשוק תחליפי המזון לתינוקות היא גבוהה ועומדת על מעל ל-80% לשני השחקנים הגדולים בשוק. כמו כן, מהשוואת מחירים בינלאומית שבוצעה על ידם, עולה כי בשוק תחליפי המזון לתינוקות מחיר קילוגרם (בניכוי מע"מ) יקר בישראל בכ-12% בהשוואה לממוצע מדגם מדינות כגון: צרפת, ניו זילנד, הולנד, רומניה, גרמניה, צ'כיה, פורטוגל ובריטניה.

כחלון אמר אז בהודעה לעיתונות שהפיץ כי "בהמשך ישיר לתוכנית 'נטו משפחה', אנחנו ממשיכים לייצר פתרונות שיקלו על המשפחות הצעירות ומעמד הביניים ויורידו את יוקר המחייה בישראל. תחליפי מזון לתינוקות הם מוצר צריכה בסיסי, וממצאי הוועדה מחייבים אותנו לפעול בהתאם".

סיכום הוועדה מיולי, שיצא אחרי שהתקיים השימוע הציבורי לחברות, מלמד כי גם אחרי השימוע, הוועדה סבורה כי קיימת ריכוזיות בשוק וכי מגמת ירידת המחירים בקטגוריה אינה משמעותית.

עוד עולה מהסיכום כי בעוד שהשחקנים בשוק סברו שיש להתחשב בעובדה כי בארץ ישנן עלויות משמעותיות שאינן קיימות במקומות אחרים, כמו תמלוגים לבתי חולים, כשרות ומע"מ שונה, הוועדה סברה כי בכל אחת מהמדינות שהמחירים הושוו אליהן יש עלויות שונות ורגולציה משתנה וכי פערי המע"מ קיבלו ביטוי בניתוח. אולם, כאמור, השורה התחתונה של הוועדה היתה לעבור לבקשת נתונים וולנטרית ולא להחיל פיקוח בשלב זה.

בעבר כבר היו ניסיונות להכניס את תחליפי המזון לתינוקות לפיקוח, מאז הוסר הפיקוח מעל השחקנית המובילה בענף, מטרנה, לפני 15 שנה. הניסיון האחרון היה ביולי 2016, אז אישרה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ רחל עזריה (כולנו) בנושא. אולם ההצעה לא קודמה, ובמשרד האוצר טענו במאי האחרון כי הסיבה לכך היתה כדי לאפשר קודם לכן את השלמת איסוף החומרים על ידי ועדת המחירים. בנוסף, המליצה ועדת המחירים להמתין עם הצעת החוק עד לאחר כניסתה של שופרסל לקטגוריה, כדי לראות כיצד תשפיע כניסתה לשוק על המחירים, ומשהם השתכנעו שלא חל שינוי משמעותי במחיר לצרכן הוחלט לקדם את הנושא.

גם שר הכלכלה לשעבר, נפתלי בנט, הנחה בזמנו את המפקח על המחירים במשרדו לפתוח בהליכים להורדת מחירים, אולם דבר לא התבצע בפועל.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ועדת המחירים החליטה במארס 2017 לצאת לשימוע לפני הכנסת תחליפי המזון לתינוקות לפיקוח לתקופה מוגבלת של שנתיים, וזאת לצורך ביצוע בדיקת רווחיות של המתחרים השונים בשוק. ואכן, מאז מארס קיבלה הוועדה התייחסויות מהציבור וקיימה שימוע ציבורי. החלטה על מחירים מפוקחים של מוצר נעשית לרוב לאחר בחינה מעמיקה של העלויות והמחירים. היות וכיום אין בידי הוועדה את נתוני החברות, הוועדה מעוניינת להרחיב את הבדיקה לעניין מוצרי תחליפי מזון לתינוקות, תוך שימוש בנתוני החברות, בין אם באופן וולונטרי או ע"י פיקוח.

"בחודש שעבר הוחלט כי לאור נכונות החברות להעביר לוועדה נתונים כספיים וחשבונאיים ללא החלת פיקוח מחירים, ראשית תפנה הוועדה לחברות בבקשה לקבלת נתונים באופן וולונטרי. שכן, החברות התחייבו במסגרת השימוע להעביר את כל הנתונים כמבוקש. ככל שלא יועברו נתונים כפי שהוסכם מול החברות, הוועדה תתכנס שוב לשם קבלת החלטה בדבר צעדים להמשך".
מזון תינוקות משרד האוצר משרד הכלכלה פיקוח מחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד