י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מחדל האולמות הגדול • אסונות ושורת ליקויים באולמות השמחה

בשיאה של עונת החתונות סוקר כתב "בחדרי חרדים" את מצב אולמות האירועים בהם אנו מבקרים מידי ערב: האם הם בטוחים, מדוע אתם צריכים להזהר משבירת רגל, מדוע לא דואגים למנקים ולא מבטחים את העובדים • בדיקת בחדרי חרדים פרק ראשון

מחדל האולמות הגדול • אסונות ושורת ליקויים באולמות השמחה



במשך השבועות האחרונים ובשיאה של עונת השמחות, יצא כתב 'בחדרי חרדים' לבחון מקרוב את האולמות הכל כך מוכרים לנו, בהם חיתנתם את ילדכם או השתתפתם לאחרונה כקרובים לבעלי השמחה.

קריסת הגג בשיא האירוע באולמי "שירת ירושלים" לאחרונה, העלתה סימני שאלה רבים בנוגע לבטיחותם של אולמות השמחה במגזר החרדי, ובכלל.

במהלך התחקיר נבדקו אולמות שמחה רבים ומוכרים, לא את כל הפרטים אנו מביאים בכתבה זו, שהיא רק הראשונה בסדרה, אלא טעימה ומדגם. המסקנה היא אחת - האסון הבא חלילה, עלול להיות ממש מעבר לפינה.

אתם, כמבקרים באולמות השמחה צריכים לפקוח עיניים, לבחון ולבדוק, מי מבוטח ומי לא, מי מספק שירותים כמו שצריך, ומי מנסה לחמוק מהעמדת מספר עובדי ניקיון שיוכלו במהירות לפנות שאריות אשפה, או משקה שנשפך על הרצפות.

מזמיני השמחות צריכים לשאול את השאלות על המצב הביטוחי של האולם - האם הביטוח בתוקף והאם הוא מכסה כל אורח בשמחה שעלול להיפגע או להיפצע.

המציאות העגומה

שמחה מתקרבת, אתם שוקדים על השוואות מחירים, מחפשים את התזמורת הכי מקפיצה והזמר הכי נחשב. אך אולי חרף האירועים האחרונים אתם צריכים לשאול שאלה נוספת: האם האולם מבוטח בביטוח צד ג'? כמה עובדי ניקיון יש ומהם ההנחיות שהם מקבלים? האם ההיגיינה היא המוטיב השולט במטבח? יצאנו לשטח כדי לשאול את השאלות הקשות.

ואכן בבדיקה מקיפה התגלו שורת כשלים, שחוזרת על עצמה ביותר מאולם אחד, כשבעיקר מדובר באולמות שמחה למשפחות ברוכות ילדים, במחירים המוזלים יותר.

ההוראות "מלמעלה" הם שבהרבה מידי אולמות נוכל למצוא מנקה אחד בלבד שעליו להיות אחראי גם על האולם עצמו, גם על המטבח וגם על השירותים. לא פלא שאין חודש בו מספר אנשים לא קטן, מחליק ונופל.

לצערנו אנו עדים ללא מעט חתונות שממש נהרסו בגלל כתם שמן שלא נוקה בגלל חוסר בתקנים למנקים. נפילות שגורמות עוגמת נפש לחתן, לכלה ולבני משפחתם ביום הכי חשוב בחייהם כשהם עסוקים בלראות מה שלום אב הכלה שהחליק במדרגות, החבר הכי טוב של החתן ששבר את הרגל בריקודים ועוד.

מלצרית באולם אירועים בדרום מספרת: "בשיא עונת האירועים החלקתי במטבח על שאריות אשפה שהיו פזורות על הרצפה. מדובר במחזה שגרתי במטבחים באולמות בפרט בזמני לחץ ועומס. לצערי שברתי את הרגל בצורה קשה ונזקקתי לניתוח סבוך. הכתובת הייתה על הקיר ואני שומעת על כך מחברים רבים שמועסקים כמלצרים באולמי האירועים השונים".

ליקויים שהצריכו התערבות משפטית

על מנת להבין איך ניתן לעצור את התופעה העצובה הזאת פנינו לעו"ד נתנאל רוט, המתמחה בתחום הנזיקין. לדבריו, "בעלי האולמות יבינו רק לאחר שהם ישלמו שלא שווה לחסוך כסף על מנקה או ביטוח, כי כך או אחרת נגיע לכיס העמוק שלהם".

רוט מספר לנו עוד: "לצערי אני נתקל מידי יום בתביעות מסוג זה. במהלך החורף קיבלתי פניה מאישה מבוגרת שהשתתפה בחתונה באולמי 'גוטניק' בירושלים.

בעקבות הגשם העז שירד באותו היום נוצרה שלולית גדולה בכניסה לאולם, האישה שלא הבחינה בה החליקה ומעדה כתוצרה מכך היא שברה את שורש כף היד. כיום אנו בדיונים משפטיים מול האולם, אך אם הייתה ננקטת משנה זהירות והיה ממונה מטעם האולם על שמירה על ניקיון הכניסה לאולם אני בטוח כי ניתן היה למנוע את הנפילה המצערת. כמה עוגמת נפש וצער ניתן היה למנוע בפועלה אחת פשוטה של ניקיון". גם במקרה זה נשלח מכתב לאולם אך ללא תגובה מצידו של האולם.

מקרה נוסף ומצער לא פחות אירע באולמי 'ארמונות חן' בעת שבחורה צעירה בשיאה של תקופת השידוכים והמבחנים הקשים של תקופת סיום שנת הלימודים, הגיעה לשמח את חברתה הכלה. בעת הריקודים היא החליקה על שאריות אוכל שלא נוקו וזאת לאחר שהתריעו למנהל על הלכלוך והוא פטר אותם בלא כלום.

היא שברה את רגלה ונזקקה לניתוח סבוך וממושך שבסופו רגלה גובסה לתקופה של כ- 4 חודשים. מיותר לציין שהיא השהתה בעקבות כך את יציאותיה לפגישות שידוכים וכן את התקדמותה במבחני סוף השנה שקבעו את עתידה התעסוקתי".

רואים מודאגים ושותקים

בעלי מנגנים ותזמורות הם אורחים לערב אחד. אך כאלו שפוקדים את אולמי השמחות מידי ערב וזהו מקצועם. דעתם עניינה אותנו, אמנם הם צופים מהצד אך נמצאים בלב הסכנה. הם סרבו להיחשף בשמותיהם אך המכנה המשותף ברור וגורף לאולמות רבים: קשיי התברואה והבטיחות זועקים מכל עבר.

"ידועה הסטיגמה על הציבור החרדי שהסיסמה השולטת היא - הכל יהיה בסדר, אך במקרים אלו שעל הכף נמצאים חיי אדם אני לא בטוח שכדאי להיות נגועים בגישה הנ"ל".

עו"ד רוט סיפר לנו על מקרה מזעזע שכיום מתנהל בבית משפט, בו נודע לו על עוד אולם המתנהל ללא ביטוח צד ג'.

הוא לא התבייש ברוב חוצפתו לאחר הגשת התביעה החל להפעיל לחצים כבדים מצד גורמים כאלה ואחרים על הנפגע על כך שמכיוון שאין לו ביטוח עשוי הנזק הכבד לצאת מהכיס הפרטי שלו והדבר יגרום לו נזק כלכלי גדול ועוד ניסה להניע אותו בדרכים פתלתלות שירדו מהתביעה.

כך לדוגמא איים בעל האולם על בעל האירוע בפנייה למנהלי המוסדות בהם ילדיו מתחנכים בניסיון להפעיל עליו לחצים ולשבש את שיקול דעתם ויכולת קבלת ההחלטות בהתנהלות התביעה ואני רואה נסיונות כאלו בחומרה רבה. במקרה הנ"ל התיק נגמר בפשרה.

התגובות

פנינו לקבל את תגובתם של המוזכרים. את אנשי אולמי ארמונות חן ואולמי גוטניק, שאלנו אילו עובדי ניקיון אתם מעסיקים? באילו תנאים? מה הם ההנחיות שעוברות לשטח והתייחסות לתביעה שמתנהלת נגדכם.

רוב הגורמים באולמות אליהם פנינו היו די מופתעים בכלל על השאלות אותן הצגנו להם. הם לא הבינו מדוע אנו רוצים לדעת כמה עובדי ניקיון מועסקים למשל. "מה אתם מס הכנסה" שאל אותנו האחד מהם.

בסופו של טירטור והערמת קשיים בדרך כמו העברה מאיש למשנהו, בשתי האולמות המפורסמים למגזר החרדי, בהם עוברים כמעט מידי יום אלפי אנשים, ומתקיימות שמחות רבות תוך סיוע והתחשבות במצבן הכלכלי של המשפחות, סירבו להתייחס ולספק תגובה מסודרת לשאלות.

אנחנו ב"בחדרי חרדים" נמשיך לעקוב אחר כשלים, רשלנויות ואי שמירה על בטיחות מבקרים באולמות השמחה השונים.

מעיריית ירושלים ביקשנו לדעת: האם לצורך קבלת היתר להפעלת אולם הם מחייבים בביטוח צד ג'? כל כמה זמן נשלחת ביקורת מטעמכם לאולמות האירועים? מדוברות עיריית י-ם נמסר: "על פי חוק רישוי אין דרישה וחובה לבקש כחלק מהליך הרישוי תעודת ביטוח. תדירות הביקורות באולמות אירועים אותם מונחים לבצע הינה שתי ביקורות בשנה".

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים':

"‏א. בהתאם לחוק רישוי עסקים לא יינתן רישיון עסק לאולם אם לא יהיו בידיו אישורים מטעם המשטרה ומטעם כיבוי-אש ויעמוד בדרישות שהם הציבו בפניו.

‏ב. אחת לחודש יוצא פקח מטעם מחלקת רישוי עסקים של העיריה, לאולמות השמחה כדי לבדוק הן את המצב התברואתי והן את תחום בטיחות המקום.

‏ג. כמובן, אם יש ליקוי באחד התחומים נדרש בעל האולם לתקן את הנדרש, כי אחרת עלול רישיון העסק להשלל ממנו.

‏ד. אשר לביטוח צד ג', תחום זה אינו כלול בחוק רישוי עסקים, אך ידוע לנו שכל בעל אולם מחזיק בביטוח כזה, כי הוא זקוק לכך כדי להתמודד אם חלילה יקרה משהו באולם".
תחקיר האולמות מחדלים ליקויים עוד נתנאל רוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד