ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הילד משמין? קבלו עקרונות להתמודדות ומניעה

מותר לעשות דיאטה לילד? כיצד משנים לו הרגלי אכילה? האם להשתמש במושג משמין או לא בריא? הדיאטנית נעמה הורוביץ עושה סדר בנושא - לבריאות כולנו

pixabay
pixabay



על פי דו"ח משרד הבריאות משנת 2016, בממוצע, קרוב ל-25% מהילדים סובלים מעודף משקל והשמנה והמצב אצל מתבגרים אף חמור מזה.

ילדים בהשמנה בסיכון לפתח מחלות כגון סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, בעיות בשומנים בדם וכבד שומני, אסטמה, בעיות עוריות בנוסף לדימוי עצמי נמוך וקשיים חברתיים.‬

בשורות הבאות אני אתן מספר עקרונות כיצד להתמודד עם השמנת ילדים וכיצד למנוע אותה. חשוב לציין כי עצות אלו אינן תחליף לייעוץ אישי עם תזונאית מוסמכת, המותאם להרגלים של כל משפחה.

1. כבוד - היזהרו שלא לתת את ההרגשה שהמראה החיצוני מפריע או שההשמנה מגדירה את הילד. הימנעו ממשפטים פוגעים כגון 'אתה לא צריך את זה', 'אכלת מספיק' וכו'. גם אם אינם נאמרים בכוונה. יחס לא ראוי עלול להוביל לדימוי עצמי נמוך, מעגל אינסופי של דיאטות בבגרות או להפרעות אכילה.
ילדים אינם צריכים לדעת מה משמין/ לא משמין. השפה בבית צריכה לעבור ל'בריא'/'לא בריא'.

2. דוגמא אישית - במידה ואתם אוכלים אוכל מזיק - גם ילדיכם יאכלו אותו ולהיפך. כאשר ילדיכם יראו אתכם אוכלים מזון בריא - הם ילמדו ממכם. קנו מזונות בשיקול דעת. מה שייכנס הביתה, הילדים יאכלו.

3. הרגלי אכילה - מחד, הימנעו מלהסתכל מה וכמה ילדכם אוכל אך מאידך, חשוב להנהיג בבית הרגלי אכילה נכונים שיעזרו לילד לשלוט על תחושות הרעב והשובע. הרגלי אכילה נכונים כוללים אכילה איטית, להעמיס רק חצי מזלג, הקשבה לבטן ומתי היא מאותתת לנו להפסיק לאכול. הרגלי אכילה טובים מתאימים לכל בני הבית ואין לעשות הפרדה בין הילד שבהשמנה לזה שבמשקל תקין.

4. אכילה אך ורק ליד שולחן - האכילה ליד שולחן מסמלת ארוחה, גם אם מדובר בפרי קטן. כאשר אוכלים תוך כדי עשיית פעילות אחרת, לא שמים לב שאכלנו ואנו נותרים רעבים.

5. פעילות גופנית - הגבילו זמן מסך עד לשעתיים בשבוע. בשאר הזמן עודדו את ילדיכם לשחק בחוץ.

6. מזונות מזיקים - ישנם כמה מזונות אשר בבתים רבים הינם חלק מהתפריט היומי ומומלץ להוציאם מהבית. לא להיבהל, אני לא מצפה שביום אחד ייעשו שינויים רבים אך חשוב שתדעו כי מזונות אלו מזיקים וגורמים להשמנה.

* דגני בוקר - כל מה שאינו קורנפלקס צהוב פשוט/ ברנפלקס או דגני בריאות למיניהם אינם יכולים להיחשב כארוחה. עוגי, שוגי, כריות וכו' הם ממתקים לכל דבר.

* שוקו - ממליצה להוריד לפעם בשבוע.

* חטיפים - ממליצה להחליף בצלחת ירקות/ פירות/ עוגיות ביתיות/ קלחי תירס/ אגוזים ושקדים במידה והילד מעל גיל 5. גם אם בהתחלה תחליפים אלו לא יתקבלו בברכה התמידו להגישם. הילדים אט אט יטעמו ויתרגלו. אל תפצירו ותשכנעו, זה עלול להוביל לרתיעה. הניחו על שולחן במקום בולט.

* שתיה מתוקה- להוציא מהבית! בכל כוס מיץ יש למעלה מ-100 קלוריות. הרגילו את ילדיכם לשתות מים בלבד.

* בצקים - פיצה/ מלאווח/ בורקס ודומיהם- הגבילו למקסימום פעם בחודש.

לסיום, עם כל הטיפים לעיל, יש לדעת שלא עושים לילדים דיאטה. ירידה מהירה במשקל בגילאים צעירים עלולה לפגוע בצמיחה לגובה. דיאטנית מוסמכת יודעת אילו התערבויות יש לעשות וכמה הילד יכול לרדת במשקל מבלי לפגוע בגדילה שלו. שינויים באורח החיים הביתי יובילו להאטה בהשמנה ועם הצמיחה לגובה גם המשקל ירד.

נעמה הורוביץ
דיאטנית קלינית, B.Sc
[email protected]

השמנת יתר השמנת יתר אצל ילדים דיאטנית נעמה הורוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד