כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

אחרי הרפורמים והקונסרבטיבים - גם הקראים דורשים ייצוג בערוץ 20

ערוץ 20 כבר ספג קנס ממועצת הכבלים על אי-ייצוג לזרמים שאינם אורתודוקסיים, וכעת עשוי להתמודד עם דרישה חדשה לייצוג של זרם שולי • שכי פרנץ, מנכ״ל ערוץ 20: "המצב הגיע לכדי אבסורד. החלטת המועצה בעניין הרפורמים פתחה את סכר האכיפה. אי אפשר לנהל כך ערוץ טלוויזיה מסחרי"

אולפן ערוץ 20. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אולפן ערוץ 20. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



האם ערוץ 20 יחויב להעניק ייצוג גם למאמינים הקראים בישראל? בעוד ארגוני הרפורמים והקונסרבטיבים נאבקים בבג"ץ כדי לחייב את ערוץ 20 להעניק להם ייצוג בשידוריו, כעת גם עמותת הקראים העולמית דורשת ייצוג דומה.

במכתב ששיגרה מנכ"לית עמותת היהדות הקראית העולמית לערוץ 20 היא ביקשה לדעת "כיצד בכוונתכם לשלב ייצוג ליהדות הקראית" וביקשה לקיים פגישה בעניין.

ארגוני הרפורמים והקונסרבטיבים מנהלים מאבק נגד ערוץ 20, מאחר שהערוץ אינו מעניק במה לנציגיהם. בעקבות טענות אלה, קנסה בתחילת אוגוסט מועצת הכבלים והלוויין את הערוץ ב-100 אלף שקל, וזאת לאחר שהערוץ הוזהר על כך.

במקביל, ארגוני הרפורמים עתרו לבג"ץ ודרשו לבטל את הזכייה של ערוץ 20 בהפעלת ערוץ הכנסת, וזאת בטענה כי הערוץ אינו עומד בתנאי רישיונו כיום ואין לאפשר לו להפעיל את הערוץ הציבורי. העתירה בנושא אוחדה עם עתירות נוספות בנושא ותידון ב-25 באוקטובר.

העיקרון המרכזי של היהדות הקראית הוא שמירה על המקורות שבכתב, כולל היקשים ומסורות שעברו מדור לדור. ואולם, הקראים לא מקבלים את רוב הפרשנויות של החכמים שנכתבו במשך השנים על התורה שבכתב. מספר הקראים בישראל שנוי במחלוקת. יש הסבורים כי הם כוללים כ-25 אלף נפשות, ואחרים סבורים כי יש כ-40 אלף קראים בישראל ועוד כ-10,000 בחו"ל.

במכתב שכתב שלמה גבר, מנכ"ל עמותת הקראים, לאבי בר, בעל מניות בערוץ 20, הוא הזכיר את עמדת מועצת הכבלים בנושא וכתב כי עמותת היהדות הקראית העולמית משמשת כארגון היציג לרבבות היהודים הקראים "בישראל ובעולם ומוכרת בישראל כמועצה דתית עבור היהודים הקראים על ידי מדינת ישראל. ליהדות הקראית מורשת מכובדת והיסטוריה עשירה, המהוות חלק אינטגרלי מזהות עם ישראל, ואשר הצגתן במסגרת תכני הערוץ תעשיר את צופיו בני כל הזרמים והעדות".

עוד כתב גר כי "כארגון המייצג את קהילת היהודים הקראים, העמותה תשמח לשתף פעולה בשילוב הפרספקטיבה הקראית לתוך תכני הערוץ כך שתוצג באופן ראוי ומכובד, ולחלוק את ידיעותיה ומומחיותה של העמותה בנושאי היסטוריה והלכות קראיות".

שכי פרנץ, מנכ״ל ערוץ 20, מסר בתגובה: "קיבלנו את פניית המועצה העליונה של היהדות הקראית בישראל. המצב הגיע לכדי אבסורד. החלטת המועצה בעניין הרפורמים פתחה את הסכר לפניה של עמותות כאלו ואחרות שדורשות זמן מסך. אי אפשר להתמודד עם זה. האכיפה כנגד ערוץ 20 היא אכיפה סלקטיבית, וההחלטות בעניין הרפורמים, הקונסרבטיבים ועכשיו אולי גם הקראים, חרגו מכל מסגרת של החלטה נורמטיבית שמאפשרת ניהול ערוץ של טלוויזיה מסחרית".
ערוץ 20 היהדות הקראית רפורמים קונסרבטיבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד