י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בנק ישראל: שוק הדיור מתייצב, נשאיר את הריבית נמוכה כדי לתמוך ביעד האינפלציה

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הותירה כצפוי את ריבית הבסיס במשק על 0.1% • בשוק ההון מעריכים שהריבית גם לא תעלה בקרוב על רקע האינפלציה הנמוכה בשוק

בנק ישראל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
בנק ישראל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה כצפוי להותיר את ריבית הבסיס במשק הישראלי ללא שינוי, ברמתה הכמעט אפסית - 0.1%.

ריבית הבסיס במשק הישראלי ירדה מעט לאחר תחילת 2015 לרמתה הנוכחית ונותרה בה מאז. בשוק ההון מעריכים כי הריבית לא תועלה בקרוב, על רקע האינפלציה הנמוכה במשק, שרחוקה לעת עתה מיעד האינפלציה הממשלתי הקבוע של 1%-3%.

מלבד האינפלציה הנמוכה - לאחר ששני מדדי המחירים האחרונים שפורסמו הפתיעו את המשקיעים בכך שהיו נמוכים מהציפיות - ברקע להותרת הריבית נמצאת גם מגמת ההתחזקות של השקל מול הדולר, אף שזו התמתנה מעט באחרונה. בחודשים האחרונים השקל אף נחלש מול היורו.

הריבית בישראל נמוכה כעת משמעותית מהריבית בארה"ב, לאחר שביוני החליטה הנגידה האמריקאית ג'נט ילן להעלות את הריבית לרמה של 1.0%-1.25%.

בבנק ישראל מנמקים כך את ההחלטה: "סביבת האינפלציה מוסיפה להיות נמוכה משמעותית מהיעד, אך היא אינה משקפת ירידה בביקושים. בחודשיים האחרונים חלה ירידה חדה באינפלציה, אך לא חל שינוי משמעותי בציפיות לאינפלציה לטווחים השונים. עליית השכר במשק ושינוי המגמה בשער החליפין, אם יתמיד, יתמכו באינפלציה, בשעה שההשפעה של הפחתות מחירים יזומות נוספות והתמתנות האינפלציה בעולם פועלות לירידתה.

"קצב הצמיחה במחצית הראשונה של 2017 (בניכוי השפעת יבוא כלי הרכב) מעט מתון יחסית לצמיחה המואצת ב-2016, על רקע הימצאות שוק העבודה בתעסוקה מלאה. היצוא צומח בקצב נאה כתוצאה מהתרחבות מהירה של יצוא השירותים, בשעה שצמיחת יצוא הסחורות נותרה אטית.

"תמונת הפעילות הכלכלית העולמית משתפרת, והסחר העולמי צומח בקצב נאה. באירופה הצמיחה מתבססת והסיכון הפוליטי פחת, אך בארה"ב הקשיים בהם נתקל הממשל ביישום המדיניות הכלכלית מעיבים על הצמיחה. האינפלציה נמוכה מיעדי הבנקים המרכזיים, ובעתיד הקרוב לא צפויים שינויים במדיניות של הבנק הפדרלי וה-ECB.

בבנק ישראל ממשיכים וכותבים: "בחודשים האחרונים נבלם הייסוף בשער החליפין: מאז הדיון המוניטרי האחרון חל פיחות של 3.2% בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי; השקל נחלש בעיקר מול היורו. ובמידה מתונה מול הדולר. ב-12 החודשים האחרונים הסתכם הייסוף במונחי השער האפקטיבי ב-4.1%.

"מתחילת השנה עלו מחירי הדירות בשיעור מתון, ומרבית האינדיקטורים מצביעים על התייצבות הפעילות בשוק הדיור.

"בכוונת הוועדה המוניטרית להותיר את המדיניות המרחיבה על כנה, כל עוד הדבר יידרש כדי לבסס את סביבת האינפלציה בתוך תחום היעד. בנק ישראל ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באינפלציה, בכלכלה הריאלית, בשווקים הפיננסיים ובמשק העולמי, והוא יפעל להשגת יעדי המדיניות המוניטרית בהתאם להתפתחויות אלה".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון, אמר היום בעקבות החלטת הריבית: "למרות הירידה החדה באינפלציה, בנק ישראל סבור שלא מדובר בירידה בביקושים. כמו כן, מסתמנת יציבות בציפיות האינפלציה בשוק (החזאים צופים אינפלציה של 0.6% בשנה הקרובה). שוק העבודה נמצא בתעסוקה מלאה, ובנק ישראל אופטימי שעקב לחצי השכר ושינוי כיוון בשער החליפין צפויה עלייה באינפלציה, זאת למרות המשך הגברת התחרותיות והתמתנות באינפלציה בעולם.

"לפי הערכתנו, לאור סביבת האינפלציה המאוד ממותנת, בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית לפני 2019, וכנראה גם לא בתחילת 2019. הלחץ לייסוף צפוי להימשך על רקע העודף בחשבון השוטף, והוזלות יוזמות נוספות ישמרו על סביבת אינפלציה מאוד ממותנת ורחוקה מיעד האינפלציה של בנק ישראל לתקופה ממושכת".
שוק הדיור בנק ישראל ריבית נמוכה שוק ההון אינפלציה נמוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד