א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

החרדים לא מסוגלים לנהל את מירון • ומה דעתכם?

מירון הופקעה מידי העמותות החרדיות • רענן לווין איש מירון - בעד: "העסקנים החרדים לא מסוגלים לנהל" • הרב שמואל רבינוביץ - נגד: "ההפקעה תמוהה" • טקבקו

ציון הרשב"י. צילום: יעקב נחומי
ציון הרשב"י. צילום: יעקב נחומי



חגיגות ל"ג בעומר מאחורינו. מאות אלפים נהרו אל האתר הקדוש של רשב"י במירון, התפללו, שרו, רקדו, התענגו ברוחניות וגם בגשמיות.

רבבות ליטרים של שתיה, רבבות כריכים, מאות סירים ובהם תבשילים מהבילים שחילקו ארגוני חסד שונים, הרוו את צימאונם והשביעו את רעבונם של המבקרים הרבים.

חלק מאותם ארגונים גם נצחו על התזמורות, ההגברה, התאורה, הלוגיסטיקה, ועוד. בל נשכח, גם את דרכי המהדרין השונות שנסללו והוכשרו לכוהנים ולישראלים, עליהם עמלו עסקנים מקרב הציבור שעשו הכל כדי שהיום הגדול יבור ללא תקלות.

המכנה המשותף כמעט לכל העסקנים ואנשי החסד, זוטרים כגדולים, הוא שלכל אחד מהם 'בעלות' 'חזקות' ו'מסורות' על אגפים כאלו ואחרים במתחם הציון. אחרים טוענים לבעלות על כל המקום והדברים עתיקים.

מטבע הדברים, לאחר אירוע ציבורי בסדר גודל שכזה, יש להפיק לקחים, או אולי אומדן נזקים.

אבל כל זה עלול להפוך לבלתי רלוונטי, כאשר שר האוצר יובל שטייניץ, שבתוקף סמכותו 'לפקודת הקרקעות', הוציא מנשר ובו הודיע כי מנהל מקרקעי ישראל מתכנן לרכוש את זכויות הקרקע בכל אתר הקבר.

במילים פשוטות: המדינה מתכננת להשתלט על המקום, ומכאן והלאה חסל סדר חזקות, הקדשות, בעלויות וזכויות כאלו ואחרות.

משרד התיירות גם הודיע שמאחר והוא מתחזק את האתר במיליוני שקלים לשנה, הוא יקח את ניהול המקום לרשותו. גם אם לא ברור אם האתר יעבור לסמכותו.

הידיעה עוררה סערה רבתי. העדה החרדית טוענת, כי המדינה מתכננת להפוך את המקום לאתר תיירות ולאפשר לרפורמים לתקוע יתד באמצעות הקמת מרכז מיסטיקה שימשוך אלפי תיירים מרחבי העולם.

האם הצעד הזה, הוא אפקטיבי ויביא בכנפיו בשורה? האם המתחם יהפוך את פניו ועורו ויהא ראוי לקליטת ההמונים בדומה לכותל המערבי למשל?

או האם בחישתו של מנהל מקרקע ישראל, תהא לרועץ והמדינה מבקשת לגרוף כסף שייכנס לקופתה, בעקבות מיזמים תיירותיים?

האם יש לשמור על הסטאטוס-קוו ולא לעורר דובים מרבצם, שכבר הודיעו ש'יפתחו במלחמת חורמה', ועוד שלל אזהרות חריפות?

בעד • רענן לווין, איש מירון

רענן לווין, מנהל ישיבת בני עקיבא במירון, ותושב היישוב מזה 36 שנים, סבור כי בדיעבד אין מנוס מהמהלך.

"הצעד הזה, הוא גרוע מאוד וטוב מאוד. ישנה בדיחה שאומרת, שאדם שעולה לאוטובוס כשהוא מלווה בכלבו, ושואל את הנהג, האם הוא רשאי להעלות את הכלב, הנהג ישיב לו במעין פרפרזה: אם מותר (-הותר הקולר מצוואר הכלב) - אסור. ואם אסור - מותר.

"הציבור החרדי, לא השכיל עד כה, לנהל את הקבר כראוי. אני נמצא כבר במקום שלושים ושש שנים. הייתי מתפלל באתר הציון, כאשר נזקקו בכל יום להזעיק עשירי למניין. היום, רבים נוהים למירון ואין כאן רגע של דממה, אבל מלחמות היהודים גם הם בהתאם. אין רגע דל של מנוחה. האחד סוגר את המתחם מצד אחד, ארגון אחר מבצע בניה מצד שני. רוצים לבצע ריצוף? האחד טוען שהריצוף הזה לא מוצא חן בעיניו, וזולתו יתעקש דווקא על מרצפות אלו, וכן על זה הדרך.

"כאשר זוג לא מסתדר - מתגרשים. התככים שהפכו לנחלת המקום כבר גדשו את הסאה. אני אומר זאת לדאבון ליבי.

"כבר בעבר, כאשר הגב' פליאה אלבק ערכה את דו"ח מבקרת המדינה על אתר הרשב"י, היא ציינה כי אין במקום ולו אדם אחד הפועל בזירה, שאינו נגוע באינטרסים. אני חייב להצטנע ולומר, כי דווקא אותי היא מצאה חף מכל אינטרסנטיות.

"אף אחד אינו שש להגיע למצב הנוכחי. לא אחת, באתי בדברים עם עסקנים חרדים בכירים, על מנת לבצע פעילויות ופרויקטים שונים לטובת המקום, בכפוף לכך שהדבר יתבצע בשקט. הרחק מעיני הקופצים בראש, אבל ללא הועיל. פתאום הם מוצאים לך קברים פה, קברים שם. זה אסור וגם זה אסור. יותר מדאי אנשים מעורבים כאן.

"נוסף לכך, לא יתכן שקבצנים ורוכלים יסתובבו מתחת לרגליים ויעשו ככל העולה על רוחם. עד לפני מספר שנים, עוד ראינו צעירים שעמדו ומכרו גרביים במעלה ההר לרשב"י. איפה הכבוד לאתר הקדוש? מי שרוצה להתרים את עם ישראל - בבקשה. תקים דוכן בחוץ ותציע את מרכולתך. אבל אל תפל תפריע את תפילתי.

"כאשר אין ברירה, האלטרנטיבה היא ברירת המחדל. אני שב ומדגיש כי זהו לדאבון ליבי. כאשר סוגרים רחוב והופכים אותו ל'אין כניסה', לא כולם מרוצים. אם איננו יכולים לנהל את האתר בכוחות עצמנו, הפיקוד יעבור לידי המדינה בבחינת 'יבוא השלישי ויכריע ביניהם'.

"לדעתי, כדאי היה למצוא רב שינהל את האתר ושיהיה מקובל על מרבית האוכלוסייה, גם אם לא על כולה. גם אצל מרדכי היהודי נאמר, 'רצוי לרוב אחיו ולא לכל אחיו'. כאשר הדבר הזה יתרחש, יש סיכוי כי נוכל סוף סוף לפזם בשלווה, 'מושב טוב ישבת'".

נגד • הרב שמואל רבינוביץ, רב המקומות הקדושים

הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, ששימש בעבר גם כיו"ר ועדת החמישה, טוען שרב הנסתר על הגלוי ולא ברור, למרות הצעד הממשלתי, מי ינהל את האתר.

"התוודעתי להפקעה בהודעה לעיתונות, כמו כל בית ישראל. חסרים לי הרבה נתונים, על מה ולמה נפלה ההחלטה. לפיכך, אינני יכול להתייחס במישרין לסוגיה זו שרב בה הסמוי על הגלוי.

"התמיהה גוברת שבעתיים, מדוע יצא שר האוצר בדיוק עשרה ימים לפני ל"ג בעומר ובישר על הצעד הדרמטי? אני בדרך כלל נוהג להגיב כאשר אני לומד את הנושא. מכיוון שאינני משמש כיום כיו"ר ועדת החמשה המנהלת את המקום, הרי שאינני בקי בפרטים.

"יש להבדיל בין שני המישורים כאן. ישנו נושא הבעלות ויש את נושא הניהול. הכותל המערבי, למשל, שייך למדינה, אבל הקרן למורשת הכותל שבראשותי היא האחראית הבלעדית לניהול האתר.

"עד כה, במירון לא היו רק 'שניים אוחזין' כי אם 'חמשה אוחזין'. גם כאשר ועדת החמשה, אמורה לייצג את כל הפלגים כביכול, עדיין יש גורמים המערערים על סמכות ייצוגו של ההקדש האשכנזי או הספרדי, והם מתיימרים לטעון כי 'פלוני' או 'אלמוני' אינו מייצגו. כעת באה המדינה והחליטה, אף אחד מכם אינו כאן בעלים. הבעלות היא שלי.

"כאשר המדינה מפקיעה שטח לצורך סלילת כביש או הקמת בית ספר למשל, אנו יודעים לטובת מי בוצעה ההפקעה. היא נעשתה עבור מע"צ או לטובת הגוף הספציפי המבקש. כאן לטובת מי הצעד?

"עד כה המרכז לניהול המקומות הקדושים היה אחראי על ארגון חגיגות ל"ג בעומר, משרד התיירות אינו מנהל אלא רק אחראי על הזרמת הכספים לאירועי ל"ג בעומר ולאחזקה השוטפת של המקום.

"מי שניהל ומוביל את הוועדה המנהלת את האתר, הוא מר אלכס ויזניצ'ר. כל פרסום אחר לגביי, בנושא יו"רות הוועדה הוא שקרי.

"אז מי ינהל מכאן ואילך? האם מבקשת המדינה להעביר כעת את הניהול לידי גוף חדש? הרי מישהו צריך לנהל ולתפעל את האתר בסמכויות נרחבות, אז מי הזוכה?

"איך מבצעים מהלך מרחיק לכת, בעיתוי תמוה ובקונטקסט חסר בהירות, דווקא בימים אלו ללא כל עילה ברורה? הסטאטוס המשפטי נוכח ההחלטה כאמור לא ידוע לי, ולפיכך איני יכול להעיר ולהגיב על כך. אולי יש מישהו שבקי ברזי ההתפתחות. לי כמו למרבית בית ישראל, אין כל הסבר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד