א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

מתווה הכותל: מתח לקראת הדיון הדרמטי בבג"צ

בג"צ יפתח בעוד כשעה וחצי את הדיון הדרמטי והמכריע בעתירות שהגישו נשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים הדורשים ליישם את המתווה • הרבנות הראשית שיגרה בשבוע שעבר לבג"צ את עמדתה באריכות • הח"כים החרדים הכינו אלטרנטיבות

צילומים: קובי גדעון ויונתן זינדל, פלאש 90
צילומים: קובי גדעון ויונתן זינדל, פלאש 90



הבוקר (חמישי), יתקיים הדיון הדרמטי בבג"ץ על עתירות נשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים שדורשים את יישום מתווה הכותל שהוקפא בעקבות דרישת המפלגות החרדיות וכפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' או לחלופין - לקבל לידיהם רחבה שלישית בשטח הרחבה המסורתית שבה הם יתפללו באופן שישנה את הסטטוס קוו במקום הקדוש ביותר לעם היהודי.

כזכור, בדיונים האחרונים בסוגייה, השאלה המרכזית שנשאלה בעיקר על ידי השופטים; מדוע המתווה שאושר על ידי הממשלה וגובש על ידי אביחי מנדלבליט - לא מיושם, זאת למרות שהוא קיבל הסכמה שבשתיקה מהמפלגות החרדיות.

הח"כים החרדים טענו כי יש לבטל לחלוטין את המתווה והסבירו כי טעות עלתה בידם בעת שלא עצרו את דבר אישור המתווה בממשלה וכי המתווה הנוכחי מעניק 'הכרה' ברפורמים ובקונסרבטיבים.

הסיפור האמיתי סביב שינוי עמדת החרדים - עוד יסופר רבות; היו מעורבים בה קבוצות קיצוניות שונות מהמגזר הדתי והחרדי שיחד עם התקשורת החרדית החופשית הצליחו לגרוף את דעת הקהל נגד המתווה הבעייתי.

בעקבות דרישת החרדים לביטול המתווה - שלף ראש הממשלה בנימין נתניהו הצעת פשרה, על פיה, המתווה לא יבוטל אלא יוקפא וכי הממשלה תשקיע משאבים רבים - מיליוני שקלים, בפיתוח רחבת התפילה בכותל הדרומי שבו גם היום ניתן להתפלל ללא הפרדה וללא הכללים האורתודוקסים.

לבסוף, לאחר מציאת סולם לרדת מעץ האיומים, החרדים קיבלו את פשרת נתניהו והסכימו להקפאת המתווה וכפי שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים". בעקבות הקפאת המתווה הקימו הרפורמים והקונסרבטיבים קול זעקה גדולה וטענו כי ארגונים יהודים רבים בעולם יפסיקו לתרום למדינת ישראל. כזכור, הם צרפו אל החגיגה גם את נושא חוג הגיור הממלכתי.

כאמור, היום, לאחר דחיות רבות, בג"ץ יקיים דיון בנושא, כשאת עמדת הרבנות הראשית לישראל - הוא קיבל בכתובים באופן מנומק ומורחב, כשהטענה המרכזית המתנוססת בעמדת הרבנות; אין לבג"ץ כלל סמכות לדון בנושא שיש בו פולחן דתי.

כל הצדדים יהיו הבוקר במתח. גם הח"כים החרדים שהכינו אלטרנטיבות שונות להתמודדות מול החלטת בג"ץ, כשהבולטת שבהן: הצעת חוק הכותל המערבי, שתסדיר לראשונה את הגדרות המקום שהפך לתגרה קבועה ולבמת פרובוקציות של נשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים.



צילום: מרים אלסטר, פלאש 90צילום: צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


ח"כ אורי מקלב התייחס לדיון בבג"ץ ואמר "אנחנו לא חיים על פי פסיקותיו של הבג"ץ, החלטת הבג"ץ תהיה אשר תהיה אינה תשנה את העבודות הקיימות בשטח מזה דורי דורות, עמדת הבג"ץ ידועה בפסיקותיה כנגד היהדות האורתודוקסית, אנו אזרחים שומרי חוק אך גם פסיקה זו של הבג"ץ לא תשנה את אורחות חיינו".

מקלב שאמר את הדברים ל'ישראל היום' הוסיף על ארגוני הרפורמים כי "המציאות מוכיחה שפניהם של הרפורמים הנם להפוך את רחבת הכותל לזירת התגוששות ומטרתם לעורר שם פרובוקציות מכוונות בלבד, הכותל הוא מקום תפילה לעם ישראל ולכלל העולם ובוודאי שאין להם מקום בו בייחוד שאינם קשורים לא לירושלים לא לציון ולא לתפילה, זהו מקום שעם ישראל מתאחד בו באווירה המתאימה, אחדות עם ישראל בכותל הינה לצנינים בעיניהם וכל רצונם הוא לקעקע את רצף רצונו העז של עם ישראל לתפילה שורשית, פעם אחר פעם האמירה שיהדות העולם רוצה בכך מתבררת כשקר גס. אין מאחוריהם יהדות אמתית אלא רצון לקעקע את היהדות".
בגץ מתווה הכותל עתירה נשות הכותל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד