י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרישום המוקדם: כך תיראה מפת הישיבות במודיעין עילית

כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' לראשונה בעיר מודיעין עילית מתמודדים הרבנים עם בעיה קשה בסוגיית תאריכי הרישום לישיבות הקטנות • 'בחדרי חרדים'' מגיש את מפת הישיבות והשינויים בעיר לאחר ששוחחנו עם מספר רשמים בולטים בעיר, ועם כמה מהאנשים המעורבים בסוגיה ובקיאים בנתונים

בחורי ישיבות בשטייגען. צילום: שוקי לרר
בחורי ישיבות בשטייגען. צילום: שוקי לרר



בתחילת השבוע נרשמה הפתעה בעיר התורה 'מודיעין עילית' כאשר בבוקר יום שני נפוצה השמועה על 'פיצוץ' הרישום לישיבות הקטנות לשנת הלימודים הבאה מה שיצר מצב שתלמידי כיתות ח' שזה עתה התחילו שנה חדשה כבר 'סגורים' ללא בחינה בישיבה קטנה לאלול תשע"ט.

כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' לראשונה בעיר מודיעין עילית מתמודדים הרבנים עם בעיה קשה בסוגיית תאריכי הרישום לישיבות הקטנות, כאשר המצב הרצוי היה שהרישום לישיבה יהיה לקראת סוף זמן החורף של כיתה ח', לכל המוקדם, זמן בו אפשר לעמוד על מצבו של כל בחור, כאשר חלק גדול מהבחורים, משתנים במהלך השנה.

אולם המצב בשטח הוא, שכיון שלא ידוע מתי יקרה 'הפיצוץ', הרי שכל שנה מתחילים כבר מאלול בעבודת רישום שקטה, בדרך כלל הרישום היה 'מתפוצץ' בתחילת החורף בחשון או בכסלו, כאשר הרבנים ניסו ככל יכולתם לדחות את מועד הפיצוץ בכל מיני שיטות ודרכים.

השנה הודיע הגאון רבי שלמה זלמן אולמן אב"ד קרית ספר, שהוא אינו מתכוון להתערב בסוגיא, ומשום כך העריכו רבים שהרישום עלול להתפרץ מוקדם מהרגיל, אולם איש לא צפה, את מימדי הטירוף, כאשר ביום ראשון בערב התחילה להתפשט השמועה, שיש התחלה של דיבורים על הרישום, משעה לשעה התסיסה גברה, עד שהיה כבר ברור שה'פיצוץ' קורה.

אחד הרשמים מסביר ל'בחדרי חרדים' צריך להבין שרוב ההורים, לא היו מוכנים כלל למצב זה, ולא הספיקו לחשוב איזו ישיבה הם מעוניינים, כמו כן רוב הישיבות לא היו מוכנים כלל לרישום, חלקם היו צריכים להתחיל לחפש רשימות, וכו', המצב האבסורדי גרם, שההורים היו צריכים להתייעץ עם המלמדים של כיתות ז', משום שמלמדים שכל כיתות ח' עדיין לא מכירים את הילדים, ראשי הישיבות היו צריכים להתחיל להכיר את המלמדים של כיתות ז', והדבר גרם לאנדרלמוסיה מוחלטת.

בסופו של דבר במהלך יום שני, כבר סגרו הישיבות החשובות בעיר את הרישום, כאשר הרישום התבסס בעיקר על התלמידים משכונת קרית ספר, כאשר בשכונת ברכפלד, שני תלמודי התורה 'דרכי יושר', ו'פרי התורה', התעקשו והודיעו להורים, שלא להתחיל להירשם, בסופו של דבר כאשר הבינו ההורים, ובעקבותיהם גם הצוות, שהם עלולים להישאר ללא ישיבה מתאימה, החליטו גם הם להצטרף לרישום. וכך הסתיים לו הרישום המוזר בתחילת אלול לישיבות הקטנות.

שוחחנו עם מספר אנשים המעורים במצב בניסיון להבין את פשר התהליך חסר ההיגיון הזה, ומה שמתברר שכולם מודים שאף אחד לא מרוויח מהמצב, אולם המצב בו יש הרבה ישיבות טובות 'בלחץ', יחד עם כך שלא יודעים מתי 'יתפוצץ' הרישום, בצירוף המצב שהשנה לא היה שום ניסיון לעצור את תהליך הרישום גרמו יחד למצב זה.

אנשי חינוך רבים מתריעים על כך, שהשנה של כיתה ח' היא שנה 'קריטית' לצמיחתם של ילדים רבים, והרישום המוקדם פוגע ברבים מילדים אלו, שהיו עתידים לצמוח ולגדול.

'בחדרי חרדים'' מגיש את מפת הישיבות והשינויים בעיר לאחר ששוחחנו עם מספר רשמים בולטים בעיר, ועם כמה מהאנשים המעורבים בסוגיה ובקיאים בנתונים, אנו מנסים להביא את השינויים וההתפתחויות של הישיבות בעיר, הדברים מובאים בהסתייגות, כיון שהנתונים אינם סופיים, ויתכנו שינויים.

לפי הדיבורים בעיר, נראה כי הישיבות המבוקשות השנה היו, היכל יוסף, שני היעקבזון, יעקבזון הישנה הנקראת 'נצח התורה' ויעקבזון החדשה הנקראת 'ארחות יעקב'. עטרת שלמה, פפנהיים, ואיצקוביץ.

ולהלן הדירוג: ישיבת 'היכל יוסף' [הרב לזרוס] הישיבה שמרה על מקומה, כאשר מספר הנרשמים מתקרב למעלה מ90 בחורים.

ישיבת נצח התורה (יעקבזון), בראשות הגאון טוביה יעקבזון הפונה יותר לכיוון ה'פרום', כ46 בחורים.

ישיבת עטרת שלמה בראשות הרב וסרמן, שני שעורים כל כ30 בחורים,

ישיבת 'ארחות יעקב', (יעקבזון החדשה), בראשות הגאון רבי שלמה יעקבזון כ30 בחורים, מדברים שהצליחו השנה בצורה מיוחדת.

ישיבת דרך התורה [הרב גרוס] הישיבה הותיקה ביותר בעיר, כ44 בחורים.

ישיבת באר החיים [הרב איצקוביץ], כ38 בחורים, מדברים שהצליחו באיכות וכמות.

ישיבת מלכות התורה [הרב רוזנטלר] שני שעורים של כ24 בחורים. מספרים שהישיבה שצוברת לה שם טוב, עוברת בקרוב למקום קבע מרווח ומפואר בשכונת חפציבה.

ישיבת חמדת משה [הרב פפנהיים] סוגרת שני שיעורים של כ30 בחורים בכל שיעור.

ישיבת תורת מרדכי [הרב כץ] שני שעורים של כ25 בחורים.

ישיבת אהל יוסף [הרב פרוינד] כ30 בחורים, ישיבה שהתחילה זה עתה את השנה הראשונה, מדברים שיש גרעין חזק של אברכים מכולל בית אבא ששולחים את הבחורים.

ישיבת סלבודקה הפונה לבוגרי הישיבה סגרה שיעור עם כ30 בחורים.

ישיבת נתיבות החיים [הרב סוקלובר] כ26 בחורים, ישיבה שהתחזקה השנה משמעותית.

ישיבת 'משכן עזרא', [הרב שמעון נוביק] כ20 בחורים.

ישיבת אבן האזל כ30 בחורים.

ישיבת 'כנסת הגדולה' כ30 בחורים.

ישיבת 'משכן התלמוד', [הרב טוננפלד] כ30 בחורים.

ישיבת 'דרכה של תורה', כ15 בחורים. הישיבה פונה לציבור השייך לקהילת הגר"ח גריינמן זצ"ל.

ישיבת 'חשקת התורה' [הרב גולדנטל] עם כ30 בחורים.

ישיבת 'אהבת תורה' [הרב פלדמן] כ30 בחורים. הישיבה פונה יותר לציבור הפלג הירושלמי.

ישיבת 'חדות התלמוד' [הרב רוזנבלט] כ40 בחורים, גם ישיבה זו פונה לציבור הפלג הירושלמי.

כשוך הסערה ולאחר שכולם שובצו מדברים רבים בעיר, שצריך לראות כיצד ניתן לפעול, שבשנה הבאה לא תישנה התופעה המשונה הזאת של הרישום המוקדם, רבים מביעים תקוה, שדווקא בגלל המצב אליו הגיעו בסוגיה זו, יתעורר מי שצריך לעסוק בענין, בצורה חכמה ונבונה.
מודיעין עילית רישום ישיבות בחורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד