י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

איך תוודאי שילדייך זקוקים לעזרה?

מהם האיתותים הרלוונטיים שבאמת רומזים על קושי אמיתי? איך מפתחים את המיומנויות החברתיות של הילד? ומה עושים כאשר ילד מתקשה ללמוד למבחנים בעצמו? • מרים ליבוביץ תשיב לכן

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



כמה פעמים מצאת את עצמך תוהה: האם הורות אצל כולם מתנהלת ככה? האם כל אחד מההורים בכלל והאמהות בפרט נתקל במצבים לא ברורים, חווה עיתות של חוסר וודאות?

ולא, אנחנו לא מדברים כאן על חוסר הביטחון שבהורות, הקושי שביכולת לתת לילדים תחושה שהם רצויים, שאתם כאן בשבילם ומאמינים ביכולת שלהם להגיע רחוק.

אנחנו מדברים דווקא על התהיות שעולות אצלך - האמא - לפעמים. פה ושם את רק חשה דגדוג קטן שמאותת לך על ספק, הרגשה שאולי משהו לא ממש בסדר, ואם רק היית יודעת לקרוא לזה בשם, היית עוזרת לילדך.

זה יכול לקרות לגבי נושא פעוט וקטן חשיבות שקורים לו "הצלחה בלימודים", או בשם מדויק יותר "כישורי למידה".

זה לא באמת הדבר החשוב ביותר בחיים. הרי מה שאת באמת רוצה זה שבנך\ביתך יהיו יהודים טובים והלימודים, את מי זה באמת מעניין (גם את השתמש פעם בהסברים הללו? תאלצי להודות שזה לא ממש עובד, בקושי את עצמך הצלחת לשכנע. וסיכמת ב"טוב, אני אלך איתו\ה לאבחון רק ליתר ביטחון").

זה גם עשוי לקרות לגבי דברים שמציפים אצלך ואצלינו כהורים תסכולים שאנו חווינו כילדים "אין לו חברים", "היא מאוד מתוסכלת", ו"למה היא כבר בכיתה ג' ועדיין לא עושה שיעורי בית לבד?"

כהורים, אנחנו מלווים את הילדים ברצף ההתפתחות - ורצף זה מלווה בחרדות, וסימני שאלה: האם הוא הולך בזמן? האם היא מדברת בהתאם לגילה? האם כתב הילד של יוסי בן ה-8 מכוער כי הוא כתב של בנים או שהוא מצביע על קושי שדורש טיפול?

סימני השאלה האלו מלווים אותנו כל הזמן. החוכמה היא רק למצוא את הדרך לבדוק וגם לוודא האם את באמת דואגת יתר על המידה או שיש משהו שאת - או במקרה הצורך איש מקצוע - יכולים וצריכים לעשות כדי לסייע לילדך.

בטור זה נעסוק בדברים שאת כאמא (אולי גם מורה) רוצה לדעת, מהם האיתותים הרלוונטיים שבאמת רומזים על קושי אמיתי, איך מפתחים את המיומנויות החברתיות של הילד, ומה עושים כאשר ילד מתקשה ללמוד למבחנים בעצמו ועוד.

בינתיים את יותר ממוזמנת לטקבק פה את שאלותייך ותחומים שהיית רוצה לדעת עליהם יותר, ואנחנו ננסה להיות פה עם עצות וטיפים מאנשי מקצוע בתחום החינוך.

מרים ליבוביץ הינה מומחית בהוראת לקויי למידה,בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה. עוסקת בייעוץ להורים ולצוותים חינוכיים ומרצה בתחום .

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד