כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

השופטים שעבדו עם הרפורמים דנו בהקפאת מתווה הכותל

בדיון שהתקיים הבוקר בבג"ץ בעתירות נשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים, סביב הדרישה לשנות את הסטטוס קוו בכותל המערבי, תקפו השופטים את ההחלטה להקפיא את המתווה • 'בצדק': "שניים משלושת השופטים שדנו בעתירה עבדו בעבר עם התנועה הרפורמית אולם הנשיאה נאור לא חשבה שזו סיבה מספיק טובה להחליפם בשופטים אחרים"

בגץ. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
בגץ. צילום אילוסטרציה: פלאש 90



הבוקר התקיים דיון בבג"ץ בעתירות נשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים, סביב הדרישה לשנות את הסטטוס קוו בכותל המערבי ולאפשר רחבה שוויונית ללא מחיצה וללא סמכות אורטודוקסית.

בדיון, שהתנהל בהרכב של שלושה שופטים, הנשיא מרים נאור, יורם דנציגר וחנן מלצר - ביקרו השופטים את החלטת הממשלה להקפיא את מתווה הכותל והנשיאה אף התבטאה ואמר כי "קל יותר להפשיר 'הקפאה' מאשר לבטלה לחלוטין", כמו"כ היא שאלה את נציג המדינה האם היא תסכים לחזור בה מההקפאה.

"בעיצומם של ההליכים המשפטיים עשיתם למתווה "הקפאה", תקפה נאור את נציג המדינה, "אני לא מבינה מה המשמעות של זה", עוד אמרה כי "כוחותינו לא מספיקים כדי ליצור מתווה כותל חדש. ניהול הכותל לא ייעשה בהכרעה שיפוטית"

בראשית הדיון אמר השופט מלצר: "יש לי יחסי ידידות עם הרב הראשי לישראל ועם אביו הגרי"מ לאו - הוא חיתן אותי ואת בני. הודעתי לנשיאה והחליטה שאשאר בהרכב". גם השופט דנציגר אמר גילוי נאות וסיפר כי בעבר העניק ייעוץ לתנועה הרפורמית.

נציגי הרפורמים והקונסרבטיבים דרשו בדיון שראש הממשלה יודיע בישיבת הממשלה הקרובה שהוא חוזר בו מהקפאת המתווה.

הרבנות הראשית אמרה בתגובתה לאחר הדיון בבג"ץ כי "הכותל המערבי שריד בית מקדשנו הינו המקום הקדוש לעם היהודי ופתוח לכל העם היהודי אין הוא מקום למאבקים פוליטיים לוויכוחים פוליטים מפלגתיים ואין הוא כלי למלחמות דעות ואג'נדות".

"עריכת טקס דתי בכותל שלא על פי מנהג המקום תפגע ברגשות ציבור המתפללים ותיצור מחלוקת ופילוג בעם", הוסיפה.

לסיום אמרה כי "על ממשלת ישראל חלה חובה להיוועץ עם הרבנות הראשית לישראל אשר מחזיקה בסמכות על פי חוק לקביעת כללי ההלכה במקום וכל ניסיון לפגוע בסמכות הרבנות בקביעת כללי ההלכה במקום הוא פגיעה בשלטון החוק ובריבונות מדינת ישראל ותגרום לפילוג בעם".

מארגון 'בצדק' שעתר נגד חוקיות הכותל הרפורמי נמסר בתגובה כי "שניים מתוך שלושת שופטי העליון שדנו בעתירה עבדו בעבר עם התנועה הרפורמית אולם הנשיאה נאור לא חשבה שזו סיבה מספיק טובה להחליפם בשופטים אחרים".

עוד נטען כי "אנו מאוד מקווים שעובדות אלו לא ישפיעו על החלטתם בעד הרפורמים ונגד ממשלת ישראל והרבנות הראשית לישראל".
בגץ רפורמים מתווה הכותל קונסרבטיבים בצדק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד