כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הדרמה מתחדשת; שופטי בג"צ: על המדינה לבטל הקפאת מתווה הכותל

המתח לקראת הכרעת הבג"צ היה מוצדק: השופטים העבירו מסר ברור כי דעתם לא נוחה מהקפאת המתווה, ולמעשה בלשון ברורה הורו למדינה להחליט אם ברצונה 'לשקול מחדש' אחרת יתייחסו לאפשרות 'לחייב את המדינה ליישם את מתווה הכותל' • פרסום ראשון בבחדרי חרדים

הרחבה הדרומית בכותל. צילום: פלאש 90
הרחבה הדרומית בכותל. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



בית המשפט העליון שיגר את החלטתו לדיון שהתקיים הבוקר סביב מתווה הכותל. בהחלטה כתבו השופטים: "בעקבות הדיון שהתקיים היום, מתבקשים משיבי המדינה להודיע לבית המשפט עד ליום 2017.9.14 אם הם מוכנים לשקול מחדש ליישם את מתווה הכותל, ש"הוקפא" מכוח החלטת ממשלה מס' 2785 מיום 2017.6.25".

עוד כתבו השופטים בהחלטה, "באם התשובה לשאלה זו תהא שלילית, יתייחסו משיבי המדינה בתוך אותו מועד לשאלה אם קיימת אפשרות בדין לחייב את המדינה ליישם את מתווה הכותל, וזאת בשים לב להערות ולטענות שנשמעו בדיון על פה היום".

העותרות והמשיבים האחרים יהיו רשאים להגיב להודעה מטעם משיבי המדינה עד ליום 2017.9.28.
"מבלי לקבוע מסמרות בדבר, אנו ערים לכך שיישום מתווה הכותל לא ייתר את כל העתירות. לא מן הנמנע שתינתנה בהליכים שבכותרת, החלטות ביניים ולא פסק דין סופי העוסק בכל הטענות שהועלו בהם".

משמעות ההחלטה כי שופטי בית המשפט מגלים עמדתם כי הקפאת מתווה הכותל אינה לשביעות רצונם. הם דוחקים במדינה 'לשקול מחדש' ליישם כן את המתווה בתוך 15 יום. ולמעשה מעבירים מסר אזהרה כי במידה ותשובת המדינה להצעתם לשקול מחדש ההקפאה תהא שלילית, עליהם לענות באותה הזדמנות גם על שאלה נוספת - האם בג"צ יכול לחייב את המדינה ליישם את המתווה.

בסך הכללי, ניתנה ארכה לתשובות, גם של הצדדים האחרים הנוגעים לעתירה, של כחודש ימים. אז, יצטרכו שופטי בג"צ להודיע עמדתם - בהתאם לתשובות ולעמדות שיוגשו עד אז.





הבוקר (חמישי), התקיים הדיון הדרמטי בבג"ץ על עתירות נשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים שדורשים את יישום מתווה הכותל שהוקפא בעקבות דרישת המפלגות החרדיות - כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', או לחלופין - לקבל לידיהם רחבה שלישית בשטח הרחבה המסורתית שבה הם יתפללו באופן שישנה את הסטטוס קוו במקום הקדוש ביותר לעם היהודי.

כזכור, בדיונים האחרונים בסוגייה, השאלה המרכזית שנשאלה בעיקר על ידי השופטים; מדוע המתווה שאושר על ידי הממשלה וגובש על ידי אביחי מנדלבליט - לא מיושם, זאת למרות שהוא קיבל בתחילה הסכמה שבשתיקה מהמפלגות החרדיות.

הח"כים החרדים טענו כי יש לבטל לחלוטין את המתווה והסבירו כי טעות עלתה בידם בעת שלא עצרו את דבר אישור המתווה בממשלה וכי המתווה הנוכחי מעניק 'הכרה' ברפורמים ובקונסרבטיבים.

הסיפור האמיתי סביב שינוי עמדת החרדים - עוד יסופר רבות; היו מעורבים בה קבוצות קיצוניות שונות מהמגזר הדתי והחרדי שיחד עם התקשורת החרדית החופשית הצליחו לגרוף את דעת הקהל נגד המתווה הבעייתי.

בעקבות דרישת החרדים לביטול המתווה - שלף ראש הממשלה בנימין נתניהו הצעת פשרה, על פיה, המתווה לא יבוטל אלא יוקפא וכי הממשלה תשקיע משאבים רבים - מיליוני שקלים, בפיתוח רחבת התפילה בכותל הדרומי שבו גם היום ניתן להתפלל ללא הפרדה וללא הכללים האורתודוקסים.

לבסוף, לאחר מציאת סולם לרדת מעץ האיומים, החרדים קיבלו את פשרת נתניהו והסכימו להקפאת המתווה - התפתחות שנחשפה לראשונה ב"בחדרי חרדים". בעקבות הקפאת המתווה הקימו הרפורמים והקונסרבטיבים קול זעקה גדולה וטענו כי ארגונים יהודים רבים בעולם יפסיקו לתרום למדינת ישראל. כזכור, הם צרפו אל החגיגה גם את נושא חוק הגיור הממלכתי.
מתווה הכותל בגץ הכותל הרפורמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד