י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הרב קלמנוביץ על העופות הרגילים: "חשש שיש תערובת"

גם הגרי"י קלמנוביץ מצטרף לסערת ה'בראקל' אך לא מתייחס אליו באופן ישיר, כי אם לעופות הרגילים בזמננו • "נודע בבירור על ידי מנהלי המפעלים אשר מרכיבים עופות שאין להם מסורת" • המכתב המלא

הגאון הצדיק רבי ישראל יצחק קלמנוביץ. צילום: דוד זר
הגאון הצדיק רבי ישראל יצחק קלמנוביץ. צילום: דוד זר



סערת עופות ה'בראקל' הביאה לדיון שלם לגבי העופות הרגילים שאנו אוכלים בימינו. הרי שלדעת משווקי ה'בראקל' העופות שאנו אוכלים היום, מהונדסים גנטית וממילא הם אינם בגדר 'עופות' ולכן הם אסורים באכילה.

מי שמתייחס לכך במכתב המתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', הוא הגאון הצדיק רבי ישראל יצחק קלמנוביץ, המשתייך ל'עדה החרדית' ומזוהה עם 'הפלג הירושלמי', שכותב במכתב מפורט, מדוע העופות הרגילים אסורים ובכך בעצם מכשיר את הבראקל אך לא מתייחס לגביו באופן ישיר במכתבו.

במכתבו כותב הרב קלמנוביץ: "אודות מה ששאלתם בגין טהרת העופות המצויים, ובגין הביצים המצויים. הנה ידוע לכם שאיני פוסק הלכות, אמנם זה דבר ידוע שמערבים עופות בלי מסורת, והגר״ש וואזנר זצ״ל שהוחזק להוראה בעירנו ע"י החזו"א זצ"ל כתב בשלהי שנת ה'תשנ"ח בשו"ת שבט הלוי חלק י סימן קיג 'שנתברר למעלה מכל ספק שמינים שמרכיבים לפעמים הזכר הוא ממין תרנגול עוף שאין לנו מסורת עליו".

"וכתב שם עוד 'וא"כ דבר חמור לפנינו שמתערבים מינים שאינם בדוקים בטהרתן' וכו'. והביא צד היתר באותם שיש סימנים רק חסר במסורת, מצד זוז"ג ואין חוששין לזרע האב, עוד כתב 'אבל בנידון שלפנינו דהוא משגה חמור וגם הוא דבר תמידי, ואין להעמיד הנהגת הכלל על בדיעבד ובפרט לעניין קדושת האכילה". כותב הגרי"י קלמנוביץ.

"עוד כתב שם 'שנתרבה מיום ליום שמרכיבים המינים בלי להיוודע מה מרכיבים והדברים יבואו ח"ו למכשולות גדולות באיסור המאכלות. וע"כ עלינו להתעורר ולעמוד בהשגחה חמורה שלא להביא לשחיטת עופות רק ממקור שהוא בדוק'". כך במכתב.

הרב קלמנוביץ מתייחס להנדסה הגנטית וההכלאה: "והנה זה נכתב לפני שנים רבות שעדיין לא נודע בידיעה ברורה ממש על זה, ועוד שאמנם אף שבאותן השנים היו השערות וחששות שיש תערובת גם בנקבה, אך לא היה ידיעה ברורה בזה".

"אבל רק בשנים האחרונות ע"י ששלחו רבני ועד השחיטה של העדה החרדית לברר הענין על בוריו, נודע בבירור על ידי מנהלי המפעלים אשר מרכיבים עופות שאין להם מסורת, ועוד שגם את הנקבה מרכיבים בעופות שאין להם מסורת".

לסיום הוא כותב "ועל כן אין שום צד להתיר מצד ריעותא דלא חזינא, כי עכשיו לכולם הוא בגדר של ריעותא דחזינא, וכל מה שהתירו רבנים לפני בירור זה אינו נוגע לזמנינו שיש ידיעה ודאית ולא רק אומדנא. וגם שוב ליכא צד ההיתר שהביא בשבט הלוי שם מצד אין חוששין לזרע האב".

"ומאידך, לא נשמע שום טענה תורני שיכול להיכנס לבית המדרש שעי"ז יש איזה צד להתיר לכתחילה כנגד פסקו של בעל שבט הלוי. ומה ששאלתם בענין הביצים, הנה ידוע שאינו שייך לשאלה זו, כי זה עופות אחרים".

ותזכו לכתיבה וחתימה טובה לחיים טובים וארוכים ולשלום אתם וכל ב"ב
ישראל יצחק קלמנוביץ
ח' אלול התשע"ז





עופות הבראקל הרב ישראל יצחק קלמנוביץ עופות רגילים הרב וואזנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד