כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

משבר בהסעות ילדים מיוחדים בבני ברק; הסיבה האמיתית נחשפת

יומיים מפתיחת שנת הלימודים והסעות החינוך המיוחד בבני-ברק אינן מתפקדות כראוי • 'בחדרי חרדים' מביא את גירסת החברה הזוכה במכרז: הסיבה לבעיות, לפי גירסתם, לא פחות ממדהימה - מישהו מנסה להכשיל אותם על חשבון ה"מיוחדים"

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



ביום שישי האחרון, עם פתיחת שנת הלימודים בבני ברק, מרבית ילדי החינוך המיוחד נותרו בבתיהם מאחר וחברת ההסעות לא הצליחה להסיע את כולם למוסדות החינוך.

על מנת להבין את שורש הבעייה, נחזור חודש ושבוע אחורנית: ב-26/07/2017 נערכה ישיבה בעירייה, בכל הקשור למתן שירותי הסעות לתלמידים ועובדי הוראה, לחינוך הרגיל והמיוחד. "בישיבתה מס' 53 של ועדת המכרזים נפסלו כל המציעים, בשל אי עמידותם בתנאי הסף" נכתב בפרוטוקול הישיבה, יחד עם זאת הוחלט לזמן את נציגי חברת 'ציר הסעות' שעומדת בתנאי המכרז לבדיקת יכולת החברה לעמוד לבדה בכל הדרישות ובהיקפי ההסעות וסוגי האוכלוסיות המיועדים להיות מוסעים.

נציגי החברה זוהר צדיק ואהוד זקן שהגיעו לישיבה, ענו לשאלות המשתתפים. לשאלת יו"ר הוועדה שמחה שטיצברג השיבו נציגי החברה כי כל חברות הבת שומרות שבת למעט הסעות של משרד הביטחון ובמקרי חירום. לשאלת סגן ראש העיר מנחם שפירא, "ישנן הסעות באותן שעות מירושלים ולירושלים" בה החברה פעילה כבר 20 שנה, "האם ניתן לעמוד בכל הדרישות הכרוכות בכך?". לדברי החברה מדובר במערך שונה ולכן יעמדו ביעדים.

אחראי ההסעים בעירייה יהודה גלבר ציין כי בעלי החברה צריכים לקחת בחשבון כי מסלולים מדוייקים לנסיעות, מוכנים יומיים לפני תחילת שנת הלימודים, ועל כך השיב זוהר צדיק כי "הכל בהיר וברור, כי זו אינה הרשות הראשונה שאנו עובדים עימה, ולכן אנו בודקים הכל קודם להגשת הצעה במכרז. יש סניף בצפון הארץ שפועל בהיקף נרחב (מעבר למשרד בירושלים א.ש.) ואין בעייה לפתוח סניף נוסף" בבני ברק.

בסיום הדיון, הוחלט כי "בעקבות תשובות נציגי חברת 'ציר הסעות' לשאלות הוועדה והנראות המספקות וענייניות, ומאחר וכל ההצעות האחרות במכרז נפסלו בשל אי עמידותן בתנאי המכרז - לקבל את הצעת חברת ציר הסעות".

אולם, בבוקר יום שישי, תחילת שנת הלימודים, רבים מתלמידי החינוך המיוחד נותרו בבתיהם או שהגיעו בסיוע ההורים, מאחר וההסעות לא הגיעו לכלל תלמידי החינוך המיוחד. בעירייה הבטיחו לעשות הכל על מנת שהבוקר (ראשון) כלל התלמידים יגיעו למוסדות החינוך, אולם במפתיע או שלא, הכאוס חזר גם הבוקר וחלק נכבד מתלמידי החינוך המיוחד לא נאספו על ידי חברות ההסעות.

"רק ביום שישי ובמוצאי שבת קיבלנו חלק מהמסלולים" אומר ל'בחדרי חרדים' זוהר צדיק, אחד מבעלי החברה. לדבריו, מספר חברות תחבורה מבני ברק עשו קרטל מחירים ואילצו את העירייה לפנות לחברה אחרת. ב'ציר הסעות' החליטו לבדוק והגישו הצעה למכרז וזכו. "זכינו במכרז להסעות חינוך מיוחד מבני ברק לערים אחרות וכן בחלק מההסעות לחינוך הרגיל בתוך העיר".

עוד מוסיף זוהר ל'בחדרי', כי "חלק מהחברות מבני ברק סיכמו איתנו שיסייעו לנו בהסעות, אולם בבוקר יום שישי וראשון, מנהלי החברות עמדו בצמתים ובאמצעות איומים הורו לנהגים שלא לבצע את ההסעות". ניתן רק להעריך כי מטרת מנהלי החברות, ש'ציר הסעות' לא יעמדו בתנאי המרכז והעירייה תיאלץ לפנות שוב לחברות שביצעו את ההסעות בשנים עברו.

למרות זאת, לזוהר ברור "תוך ימים בודדים הכל יחזור למסלול הרגיל". בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוסיף זוהר כי בעלי החברה יגיעו היום לבני ברק על מנת להגיש תלונה; "למה המשטרה לא מתערבת בקרטל, והאיומים של מנהלי החברות כלפי הנהגים".

בינתיים, באין מענה מצד העירייה וחברות ההסעות, יחיאל מילר, תושב העיר ומתנדב 'איחוד הצלה' רתם את עצמו לעניין ויחד עם חבריו, מתנדבי 'ידידים' ואזרחים נוספים אחרים, הקימו מערך הסעות זמני על מנת להוביל את כלל ילדי החינוך המיוחד למוסדות החינוך.

"בהסעות הלוך למוסדות החינוך נרשמו ילדים מועטים" אומר מילר ל'בחדרי חרדים', זאת לדבריו מאחר ומרבית ההורים באין ברירה הסתדרו בכוחות עצמם. "בחזור, נרשמו כבר למעלה מ-20 ילדים, מתוך תקווה כי עד סיום הלימודים האחראים על מערך ההסעות ותקינותו יביאו לסיום הסאגה המיותרת הזאת על חשבון הילדים המיוחדים".

אבי מימרן, מגיש המהדורה המרכזית ברדיו קול ואב לילד מיוחד אמר הבוקר בשידור בנושא, "תעזבו את מה שאתם עושים עכשיו, זה פיקוח נפש, יותר חשוב מכל הדברים האחרים בעירייה. קחו את המכוניות הפרטיות שלכם, או תקחו חברת מוניות, תשלמו כל אחד מכיסו הפרטי, אני לא מדבר אפילו על קופת העירייה".

מימרן הציע "קחו את רשימת כל ילדי החינוך המיוחד שגרים בעיר בני ברק, ותוציאו אותם הרגע מהבית. ההורים שמתקשרים אלי הבוקר וביום שישי, בוכים ואומללים כי הם כל כך חיכו ליום הזה. אז יש הורים שיש להם רכב, ויש הורים שמצליחים להגיע ברגל, אבל זאת אחריותכם".

עוד הוסיף, "לא מדובר כאן על ילדים רגילים ששולחים אותם באוטובוס והם מגיעים לבית הספר. מדובר כאן על הורים שהתמודדו חודש ימים עם ילדים אוטיסטים, ילדים עם פיגור. הם ילדים קשים מאד, שהפכו להם את הבית" אמר בכאב לב, "אתם, דווקא עיריית בני ברק, מכל הרשויות השונות מאילת ועד קריית שמונה, ממשיכים עבודה היום כרגיל. אני שומע שאתה עושים ישיבות ושיחות - "נראה מה יהיה". אין זמן לכל הדבר הזה".

"ראש העיר, קח את הרכב שלך, תעבור מכתובת לכתובת, וקח את הילדים לבית הספר. זה מה שיש לי לומר" סיים מימרן.
משבר ההסעות ילדים מיוחדים עיריית בני ברק ציר הסעות קרטל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד