י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ההתנכלות בחיפה נמשכת: צווי סגירה לשלושה מוסדות חרדיים

הלימודים החלו ונראה כי התנכלות יהב לחרדים מחריפה: צווי סגירה הוצאו לשלושה מוסדות שונים • סערה בקרב כלל הקהילות בעיר; אלפר מכנס את סיעת שס"ג לישיבת חירום במקביל לבחינת שורת צעדים משפטיים • כל הפרטים בפרסום ראשון

ההתנכלות בחיפה נמשכת: צווי סגירה לשלושה מוסדות חרדיים



פרסום ראשון: אולי שנת הלימודים החלה, אבל מתברר כי בחיפה בראשות ראש העיר יונה יהב - המתנהלת במתח קבוע מול מדיניות הדרת החרדים - הסיפור רק מתחיל. משורת ממצאים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה תמונה קשה של עירייה מזן בלתי מוכר, העומדת כאבן מול ההתפתחות החרדית בחיפה.

"העובדות ממחישות חלק קטן ועדכני מהמציאות בה מתנהלים חיי המוסדות והציבור החרדי בחיפה", אומרים גורמים בקהילה החרדית בעיר ל'בחדרי חרדים'. ולעובדות:

הפרשה הנוכחית מתמקדת בעיקר במבנה של חסידי ויז'ניץ. בני הקהילה שכרו מבנה עבור גנים ותלמוד תורה ברחוב הרצל פינת הקישון, המבנה איכלס עד לאחרונה חנות מזרונים, כאשר תוכנית התב"ע הינה עבור מסחר ומגורים.

מצוקת המבנים הקשה הביאה כאמור את אנשי החסידות לשכור את המבנה, ולשפץ אותו בהשקעה רבה שהסתיימה סמוך ונראה ממש לפתיחת שנת הלימודים. לדברי גורמים בכירים בחסידות, הדבר נעשה לאחר שמבנים המיועדים למבני ציבור בשכונת הדר לא הופנו על ידי העירייה לייעודם, מה שהצריך את קהילת ויז'ניץ - כאחרות - ליזום פתרונות באופן עצמאי.

אלא, שבשבוע שעבר, קיבלו עסקני החסידות צו איסור שימוש במבנה, על סמך מצג שווא שהציגה העירייה לפיו מדובר ב'מבנה לשימור'. בניגוד לאמור בצו, לא צורף לבקשת העירייה התצהיר הרלוונטי מגורמי השימור היות ו... למעשה המבנה איננו מופיע כלל ברשימת המבנים לשימור.

נכון להיום, בויז'ניץ ממשיכים לקיים את הלימודים חרף הצו, תוך ניסיון להליך משפטי שיעמיד את הדברים על דיוקם, זאת בעקבות העובדה שמשמעות הצו הינה זריקת למעלה מ-100 ילדים לרחוב ללא מסגרת.

סיפור ההתנכלות של העירייה - לא תם, והוא ממשיך סביב מבנה של ישיבת הקירוב 'בניה', המיועדת לגילאי חטיבת ביניים ופועלת בקרב נערים מתחזקים מהאזור. היא הוקמה על ידי הרב איסר שפריי ופעילי קירוב מקומיים. המבנה ממוקם ברחוב נורדאו בעיר, וכאמור הוא מהווה חטיבה תורנית במתכונת 'קירוב', כאשר לאורך השנים עד לבואה של 'בניה' שימש המבנה ללימודים אקדמאיים במסגרת מכללה מקומית.

מצבו הפיזי של המבנה לא אפשר את המשך הפעלתו, והנהלת 'בניה' שיפצה את המקום בהשקעה רבה עם כניסת התלמידים אליו, במהלך חודשי הקיץ האחרונים בואכה סיום שנה"ל.





בריטואל זהה למתכונת שהופעלה כנגד ת"ת ויז'ניץ, פנתה עיריית חיפה ערב תחילת שנה"ל, ביום ה-29, במטרה לאסור את קיום הלימודים במקום.

לטענת ההנהלה, הסיטואציה שנוצרה, בה הסמכות הרלוונטית - בית המשפט לעניינים מקומיים - נמצא בפגרה, הייתה הזדמנות לעתירה החסרה והרעועה שהגישה העירייה בפני שופט תורן בבית משפט השלום בעיר, ערכאה אשר איננה בקיאה בחוקי התכנון והבניה, ובפניו דרשה הליך דחוף.

גם כאן השתמשה העירייה בטיעון של 'מבנה לשימור' בעודו אינו ככזה, לא הזכירה כי המקום כבר משמש ללימודים אלא רק בהכנות אליהם, והתעלמה מייעוד השטח למשרדים ומסחר, שימוש שבדרך כלל מצריך תנאי תכנון עירוניים מורכבים יותר מאשר מבנה חינוך שניתן לאשר את נוכחותו בקלות יחסית, כפי שאכן נעשה ברחבי העיר. יצוין, כי למרות שהעירייה טענה לשימוש חורג, במשך שנים כאמור נכחה שם מכללה.

מקרים חמורים אלו חוברים לישיבה מבוקשת לצעירים מהקהילה הליטאית הנמצאת בנווה שאנן, אשר כבר עשרה ימים מיטלטלת ממקום למקום, לאחר תסבוכת מול משכיר הנכס, שזכה ללחצים חסרי תקדים ואף מעבר לכך מסביבת ראש העיר, לאחר שבעבר כבר ניסה יונה יהב להוציא את הישיבה באמצעים משפטיים ונכשל.





עיריית חיפה אמרה בתגובה ל"בחדרי חרדים" כי "עיריית חיפה עומדת בקשר רציף ופועלת בשיתוף פעולה עם מוסדות ויז'ניץ אשר שכרו מבנה מסוכן וכן עם הנהלת "בניה". הצווים שהוצאו היו לאחר שלצערנו וככל הנראה לאחר שקיבלו ייעוץ מגורם אינטרסנטי הנ"ל לא עמדו בסיכומים שסוכמו עימם. ולאחר שקיבלו התראות כי אי עמידה בנהלים כפי שסוכמו עמן תסכן את שלומם של תלמידי המוסד ותגרור הוצאת צווים. למרות זאת, בהוראתו של ראש העיר בימים אלו נעשים מאמצים בשיתוף חבר המועצה הרב אריה בליטנטל להסדיר את הבעיות שהתגלו במבנים המדוברים ולהביא את העניינים לידי פתרון הולם. בכל מקרה עירית חיפה לא תוציא ילדים לרחוב ותדאג לכולם למקומות לימוד נאותים. בנושא הישיבה הקטנה הנושא איננו מוכר לעירייה ולא נמצא באחריותה".

"בחדרי חרדים" פנה ליו"ר שס"ג חבר מועצת העיר מיכי אלפר במטרה לקבל את תגובתו. אלפר סירב לפרט על מלוא הדרכים והצעדים המשפטיים בהם נוקטים המעורבים, אך הדגיש כי "לצערנו אנחנו נמצאים במציאות לא פשוטה, כחלק מהתנכלות שאין לה אח ורע כלפי כלל הקהילות החרדיות. פניתי לחבריי לסיעה ונדברנו לקיים עוד היום ישיבת חירום לדיון במצב החמור, כאשר במקביל מהלי המוסדות זוכים להכוונה צמודה ולהובלת הצעדים הנדרשים כנגד שורת השערוריות שמוביל ראש העיר במטרה להדיר את צעדי החרדים בחיפה בתואנות שווא שונות ומשונות".





חיפה דגל התורה יונה יהב התנכלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד