י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חשיפה: הדרישות החרדיות מנתניהו לקראת כינוס מועצות הרבנים

ביהדות התורה - אגודת ישראל ודגל התורה, אישרו התכנסות גדולי הרבנים ביום חמישי הקרוב לדיון מיוחד וחריג בעניין חילולי השבת בש"ס עדיין לא • "בחדרי" חושף לראשונה את הדרישות החרדיות מנתניהו למניעת חילולי השבת. ומה בנוגע לכדורגל

ליצמן גפני דרעי
ליצמן גפני דרעי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



פרסום ראשון: לאחר חודשים רבים שנושא חילול השבת המבוצע בעיקר על ידי רכבת ישראל – התגלגל - משר התחבורה ישראל כץ לשר העבודה והרווחה חיים כץ ולידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראשי המפלגות החרדיות השרים יעקב ליצמן, אריה דרעי וח"כ משה גפני – דרשו היום מנתניהו לשנות את המציאות הקיימת ולהסדיר באופן חוקתי - אחת ולתמיד את השטח האפור והלא ברור סביב מתן היתר עבודה בשבת.

בעקבות התחושה כי פקידי המשרדים ואף השרים מהתלים בנציגים החרדים בכל פעם מחדש. זאת אחר שכבר סוכם על צימצום חילולי השבת ובמשך שבועיים נחשף ב'בחדרי' תיעוד וידאו שצולם בידי נכרי בשבת ובו הוכחה כי רמיסת השבת נמשכת, ביקשו הנציגים לתקן את הקריטריונים ולהעביר את הסמכויות מידיהם של הפקידים לידי סמכות ממשלתית מובהקת.

כאמור, היום (ראשון) נפגשו ראשי המפלגות החרדיות עם נתניהו ודנו עמו באופציות השונות של הפסקת חילולי השבת על ידי רכבת ישראל והגופים הממשלתיים – זאת על רקע המאמצים לכנס את שלוש מועצות גדולי התורה.

הדיון הגיע אחר חודשים רבים עמוסים בהבטחות והקמת ועדות, ולאחר שהנציגים החרדים הבינו כי הסיבה שחילולי השבת חוזרים שוב ושוב - נעוצה במציאות החוקתית האפורה, שאינה חד משמעית, מה שהביא לכך שהכדור נזרק מיד ליד ובינתיים – השבת נרמה שוב ושוב.

"בחדרי חרדים" הצליח להגיע אל הפרטים הקריטיים - שיקבעו האם כינוס המועצות יתקיים, או שאלו מבין הפוליטיקאים שמעדיפים שלא - יצליחו לנופף בהישג מהיר מול נתניהו, וכך לחסוך התכנסות הרבנים, ממנה חוששים חלק מהפוליטיקאים.

במידה וכינוס המועצות אכן יתממש במלואו, או לפחות בחלקו, רק אגודה ודגל, מה תהיה האמירה שתצא משם מטעם גדולי ישראל? לדברים הבאים שנחשפים לראשונה ב'בחדרי חרדים' תהיה משמעות ישירה לעניין.

שאלה קריטית נוספת היא עניין משחקי הכדורגל, תופעה שקיימת עוד לפני קום המדינה לפיה המשחקים מתקיימים בשבת, וכעת על המדינה להכריע בעקבות בג"צ בעניין, עד ליום חמישי הקרוב יצטרכו לקבל היתר בהצבעה בוועדה על משחקי הכדורגל בשבת, שנראה נכון לעכשיו כי עם כל הכאב, הן נמצאים בתוך הסטטוס-קוו והנציגות החרדית לא תקדש עליהם מלחמה ומאבק.

להלן הדרישות החרדיות כפי שנודע ל'בחדרי': שינוי המציאות החוקתית הקיימת. או, על ידי החלטת ממשלה, או על ידי תיקון נוסח החוק עצמו; חידוד הקריטריונים המתירים עבודה בשבת; העברת הסמכויות של מתן היתרי עבודה בשבת ממינהלת ההסדרה והאכיפה של משרד העבודה והרווחה, לידיו של שר התחבורה ישראל כץ או לידיו של שר אחר.



מסמך היועמש של משרד התחבורהצילום: מסמך היועמש של משרד התחבורה
מסמך היועמש של משרד התחבורה


הדרישה החרדית חודדה היום לאחר שהשר כץ שיגר מכתב לראשי המפלגות החרדיות וצירף אליו חוות דעת של מלי סיטון - היועצת המשפטית של משרדו, הטוענת כי על פי החוק, סמכות מתן היתרי עבודה בשבת נמצאת בידי מינהלת ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה והרווחה.

עוד טענה היועצת המשפטית של משרד התחבורה: היות ורכבת ישראל היא חברה ממשלתית, הרי שהיא כפופה לחוק החברות הממשלתיות, ו"היא נדרשת לפעול על פי שיקולים עסקיים כחברה לא ממשלתית", אלא אם כן הממשלה באישור ועדת הכספים תקבע לחברה שיקולי פעולה שונים.

בעקבות חוות הדעת ששיגר לח"כים החרדים, ישראל כץ ביקש להבהיר כי הסמכות למתן היתרים לעבודה בשבת – לא נמצאת תחת סמכותו וכי על פי חוק אסור לו להתערב כלל בהם.

כאמור, בעקבות כך, ובעקבות זריקת הכדור מיד ליד, דרשו הח"כים החרדים מנתניהו לעשות סוף לספקות ולהעביר את הסמכויות מידי הפקידים במינהלת משרד העבודה והרווחה לידי סמכות ממשלתית פוליטית.

בנוסף הבהירו הח"כים החרדים לנתניהו, כי גם הם מסכימים כי במקרה ויוכח שמדובר במה שנמצא בתוך תחומי הסטטוס-קוו - עבודות שנדרשות להיעשות בשבת, בעקבות פיקוח נפש – הרי שלא תהיה להם כל התנגדות לביצוען, אולם כאמור, שהקריטריונים יהיו ברורים ולא אפורים.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי ראשי המפלגות החרדיות דרשו מנתניהו – כי במקרה ואכן יגובש מתווה לתיקון החוק או המציאות החוקתית באופן כזה או אחר – הרי שהקואליציה כולה תתמוך במהלך ולא ששוב הם יאלצו להיכנס למערבולת של מאבקים על קדושתה של השבת.

בשלב הזה, האופציות השונות שעלו בישיבה עם ראש הממשלה – נבדקות על ידי היועץ המשפטי לממשלה, ובימים הקרובים – הצדדיים מקווים לגבש מתווה סופי המבוסס על דרישת החרדים להבהרת המציאות החוקית ושליטה בה.

בסיום המפגש עם ראש הממשלה - הפוליטיקאים החרדים החליטו בינם לבין עצמם – לשמור על שתיקה ולא לפרסם כל פרט מהאופציות שעלו. גם מחר ביומונים החרדים - צפויה להתפרסם הודעה לקונית המבשרת על הצעות שונות שעלו בפגישה, ועל "התקדמות חיובית מסוימת". וכן על העובדה שבפגישה עם ראש הממשלה הייתה "תחושה של הבנה ולא של טיווח" וההצהרות עם הכוונות הטובות יצטרכו להיבדק מעשית ולא רק הצהרתית.
משבר השבת דרישות החרדים כינוס המועצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד