ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

הממשלה מתקשה לעמוד ביעדי מחיר למשתכן; התוכנית הוארכה בשנתיים

עד תחילת אוגוסט הוצעו קרקעות לכ-78 אלף יחידות דיור במכרזי מחיר למשתכן אולם רק 37.3 אלף מתוכן נרכשו על ידי קבלנים • 40 אלף זכאים כבר נרשמו להגרלות הבאות • בקבינט הדיור מעריכים: אחרי ההגרלה יישארו רק אלפים בודדים של זכאי סדרה א' ללא דירות

צילום אילוסטרציה. pixabay
צילום אילוסטרציה. pixabay



שר האוצר משה כחלון הודיע היום (ב') על כוונתו להאריך את שיווק קרקעות המדינה דרך מחיר למשתכן עד סוף 2019. ההחלטה התקבלה אתמול בישיבת הכנה למועצת מקרקעי ישראל, לאחר שהחלטת הממשלה שהתקבלה ב-2015 נתנה תוקף לתכנית מחיר למשתכן עד סוף 2017.

כרגע נראה כי הממשלה לא תעמוד ביעד שעליו הכריזה עם חשיפת התוכנית - שיווק 100 אלף דירות לזכאים עד סוף השנה. נכון לתחילת יולי הוצעו קרקעות לכ-78.5 אלף יחידות במכרזי מחיר למשתכן, כשרק 42 אלף קרקעות מתוכן נרכשו על ידי קבלנים.

לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון, מספר משקי הבית הזכאים למחיר למשתכן עומד כיום על 101,495 משקי בית זכאים שנרשמו לתכנית למשתכן, מהם 63.8 אלף הוגדרו כזכאי סדרה א', והיתר כזכאי סדרה ב'. כ-70 אלף משקי בית נרשמו להגרלה אחת לפחות, בטרם נפתחה ההגרלה עליה הכריז כחלון אמש ל-12 אלף יחידות דיור חדשות. בהגרלה הזאת ייכללו דירות ב-22 ישובים שונים וצפויים להתמודד בה, לפי ההערכות, רק כ-19 אלף זכאים שנותרו מסדרה א' והשתתפו בהגרלות קודמות.

הדירות בהגרלה החדשה יוצעו לזכאי סדרה א' (פרט למקרים חריגים בבית שמש וביבנה), ובקבינט הדיור מעריכים כי אחרי ההגרלה יישארו רק אלפים בודדים של זכאי סדרה א' ללא דירות. במקביל מעריכים באוצר כי עד סוף החודש תיסגר ההרשמה לסדרה ב', שעד היום נרשמו אליה כ-40 אלף זכאים.

בעת שתיסגר ההרשמה לסדרה ב', הזכאים שיישארו מסדרה א' יאוחדו עם הזכאים לסדרה ב', אך יקבלו עדיפות בהגרלות של סדרה ב', במנגנון שטרם הוחלט עליו באופן סופי. בהמשך, ולפי קצב שיווק הדירות בסדרה ב', יחליטו בקבינט הדיור מתי תיפתח ההרשמה לסדרה ג'.

לפי כחלון לא צפוי שינוי בבחינת מספר הדירות שתשווק רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) עד סוף 2019 והיא תמשיך לפעול לפי קצב תוכנית העבודה שנקבעה על ידי משרד הבינוי והשיכון ומועצת מקרקעי ישראל.

המשמעות היא כי מועדי המכרזים לקרקעות וקצב השיווק יימשכו כמתוכנן, וכפי שהתרחש בשנה האחרונה – קרקעות רבות ישווקו דרך מכרזי מחיר למשתכן והשוק החופשי יוסיף להצטמק. כיום בפרויקטים המשווקים מנסה המדינה לייצר תמהיל מסוים של מספר דירות לשיווק בשוק החופשי, תוך מתן עדיפות לדירות מחיר למשתכן. הקבלנים חוששים מתמהיל הדירות במכרזים הבאים ומקווים כי תישמר להם אפשרות לשווק מספר דירות מספק בשוק החופשי, בניסיון להגדיל את הכנסותיהם מהפרויקטים ולהפוך אותם לכדאיים עבורם. בנוסף, הקבלנים מעידים כי בחלק מהפרויקטים הנוכחיים לא נמכרו כל הדירות וכי בחלק מהבניינים עדיין ישנן דירות שהשתתפו בהגרלות ולא נרכשו.

"השאלה היא לגבי הפרטים הקטנים – איך שומרים מצד אחד על הקבלנים שיצליחו לבצע את הפרויקטים האלו, תוך התאמה בין הרווחיות שלהם לבין הסיכון שעדיין קיים בהם, ואילו סיכונים מטילים עלינו מנגד", מסביר ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת הבנייה אשדר, שבונה פרויקטים בשוק החופשי ובמסגרת מחיר למשתכן.

"אנחנו צריכים להבטיח לזכאים כדאיות ושההטבה תהיה משמעותית, אבל כשדירה בקומה הראשונה מעל חדר הזבל ודירה בקומה ה-22 מוצעות בדיוק באותו מחיר למטר מרובע – ההטבה נעשית פחות משתלמת בחלק מהפרויקטים. לתפישתי, כיום שוק הקבלנים רווי ואין בו מצב של מובטלים בגלל תוכנית מחיר למשתכן. היזמים נדרשים להתאים את עצמם לשינויים כאשר שוק הקרקעות הפרטיות מצטמצם, ולכן מחירי הקרקעות הפרטיות הולכים ומתייקרים. יותר ויותר יזמים הולכים לפרויקטים של התחדשות עירונית כחלופה לקרקעות המדינה, שפחות אטרקטיבי עבורם להשתתף באותם המכרזים".

יזמים: להרחיב את הזכאות גם למשפרי דיור

לפי יעדי הממשלה ל-2017 לתוכנית מחיר למשתכן, עד סוף 2017 יופקו 100 אלף תעודות זכאות, יעד שנראה שהממשלה עמדה בו, אולם רק בעבור24,318 אלף דירות פורסמו תוצאות במסגרת מחיר למשתכן, ועוד 11,507 יחידות דיור מוגרלות כיום.

אחד האתגרים הצפויים בהארכת תוקף התוכנית עד סוף 2019 נוגע להקטנת מלאי הדירות המוצעות למי שאינו זכאי לקבל דירות במסגרת התוכנית. במשרד השיכון והבינוי עושים מאמצים רבים כדי לעקוב אחר המגבלות והקשיים העולים מהשטח ולייצר פתרונות עבור מי שאמור להיחשב כקהל היעד של התכנית - צעירים ומחוסרי דיור - שעדיין לא מצליחים להשתלב ולענות לקריטריונים.

לטענת מספר לא מבוטל של יזמים וקבלנים בשוק הדיור, האופן שבו מגדירים את תנאי הסף לזכאים שישתתפו בתוכנית צריך להתרחב ולתת מענה גם למשפרי דיור שבבעלותם דירה, או שיש לבחון ולוודא שהתמהיל בין דירות המשווקות בשוק החופשי לבין דירות מחיר למשתכן נותן מענה הולם לצרכי השוק.

"את הדירות שכבר מיועדות לזכאים במחיר מסובסד צריך לייעד גם למשפרי דיור", אומר פרידמן. "ברור שאנחנו לא מדברים על מי שמחפש דירה להשקעה, אך משפחה שמבקשת לעבור מדירת 3 חדרים לדירת ארבעה חדרים, ומתחייבת למכור את הדירה הקודמת שלהם – לא צריכה להיות מוגבלת ולהישאר מחוץ לתמונה. אם כמות הדירות שהיום מוצעות למשפרי דיור הולכת ומצטמצמת וכמות הדירות לזכאים הולכת ועולה – ברור שעבור המחפשים דירות לרכישה בשוק החופשי המחירים ימשיכו לעלות כי שם יש פחות היצע".
מחיר למשתכן שוק הדיור הקצאת קרקעות משרד האוצר משה כחלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד