כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מאבק השבת: החבל מתהדק סביב צווארו של נתניהו

היומונים החרדים ממשיכים הבוקר לחמם את האווירה לקראת כינוס המועצות וכל אחד מזווית אחרת • ב'יתד' מביאים ראיון עם הח"כים גפני ומקלב • ב'המודיע' ו'המבשר': "גוברת הדריכות לקראת ישיבת מועצות גדולי וחכמי התורה בימים הקרובים"

גפני, ליצמן ופרוש.
גפני, ליצמן ופרוש.



על רקע פגישת ראשי המפלגות החרדיות השבוע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, היומונים החרדים מחממים הבוקר את זירת המאבק על קדושת השבת, לקראת התכנסות מועצות גדולי התורה הצפויה להתקיים השבוע ביום חמישי וכפי שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים".

בעיתון 'המודיע' ו'המבשר' לא הייתה הבוקר כל התייחסות לפגישה עם ראש הממשלה, וכי נכתב כי "בקרב הציבור החרדי על כל חוגיו ועדותיו, גוברת הדריכות לקראת ישיבת מועצות גדולי וחכמי התורה, שיתכנסו בע"ה בימים הקרובים לישיבה משותפת, על מנת להורות לחברי הכנסת מטעם המפלגות החרדיות אגודת ישראל, "דגל התורה" וש"ס, כיצד לנהוג, אל מול חילולי השבת המתמשכים, בעיקר בעבודות תשתית ושיפוץ ברכבת ישראל והפיכת יום שבת קודש ליום השיפוצים הלאומי".

עוד נכתב כי הנציגות החרדית נתקלה ב"שרשרת של התעלמות מתחינותיהם והפצרותיהם. הם פנו אל שר התחבורה ישראל כץ, אל שר העבודה והרווחה חיים כץ ואל ראש הממשלה בנימין נתניהו. אולם למגינת לב היו חילולי שבת. אפילו הקמת ועדת הארבעה, בגיבוי ממשלתי, לענין מניעת חילולי השבת – לא הצליחה למנוע את המשך החרפה".

הובהר כי "כאמור, מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, מועצות גדולי וחכמי התורה, יתכנסו בימים הקרובים לדיון משותף בדרכי הפעולה, ישמעו את הדיווחים על המצב ועל המגעים עם מקבלי ההחלטות ויורו לנציגים החרדיים כיצד לפעול כדי לבלום את ההידרדרות הנמשכת בחילולי השבת".

מנגד, 'יתד נאמן' מתייחס לפגישה עם ראש הממשלה "המפלגות החרדיות בדרישה נחרצת מראה"מ: "לשנות את המדיניות שיום השבת הפך ליום עבודות התשתית של רכבת ישראל".

ח"כ אורי מקלב, אומר לביטאון הליטאי כי "רכבת ישראל אימצה נוהל שבשנתיים האחרונות הוטמע והורחב, לפיו בתכניות העבודה וביעדים של הרכבת, כבר בשלב תכנון פרויקטים תחבורתיים, בפרט פרויקטים גדולים בהם יש ממשקים במקומות ציבורים ובמרחב הציבורי, לקחו את ימי סוף השבוע כימים שבהם אפשר לבצע עבודות מורכבות יותר. ההתמודדות היא עם ממשקים תחבורתיים בכל פרויקט של תחבורה וסלילת כביש"

"על המדיניות הזו", מוסיף מקלב, "אנו מלינים ודורשים בכל התוקף לשנותה. יום השבת הפך ליום נוח עבורם לביצוע עבודות תשתית. בחנו את הדברים מתוך מסמכים ובדיקות שביצענו מהם עולה כי זו העמדה כיום של רכבת ישראל. דרישתנו הנחרצת היא לשנות זאת, לא משנה כלל אם אנו בקואליציה, או לא".

"אני מדבר קודם לכל על שמירת השבת, מדיניות שמדינת ישראל מחויבת לה, ודאי כאשר חילולי השבת הללו נעשים בתוך המשרדים הממשלתיים, כחלק מהכוונת מדיניות מתוכננת וידועה מראש. המאבק שלנו אינו רק מול משרדי התחבורה והעבודה אם ניתנו היתרים לעבודה בשבת והאם העבודות מתבצעות על-ידי עובדים יהודים, או גוים. אנו מלינים על מדיניות משרד התחבורה שיום השבת מתכונן לביצוע העבודות כבר בשלב התכנון. וישנם דברים נוספים, פתיחת מרכולים ונסיעות בתחבורה ציבורית, אולם עיקר חילולי השבת כחלק ממדיניות מתוכננת נעשית ברכבת ישראל. המאבק הוא על שינוי מדיניות".

גם י"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, אומר לעיתון כי "תמונת המצב היא שבמשך תקופה ארוכה, בעיקר בנושא עבודות הרכבת, שהן עבודות מאוד נרחבות, המציאות היא שאין מי שלוקח על עצמו אחריות, בטענה של 'חוסר סמכות', וזה גם היה במשבר הקודם, למי יש סמכות להורות שלא לבצע עבודת בשבת.

לדבריו של גפני, "המקרה האחרון היה הדבר החמור ביותר. נעשו עבודות במשך שמונה ימים. הן החלו ביום שישי ונמשכו שמונה ימים ברציפות. הושבתה תחנת רכבת באזור הזה והעבודות הסתיימו במוצאי שבת. כלומר, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי של המשטרה שבלתי אפשרי לבצע עבודות ביום חול, כאן במשך כל ימות השבוע התחנה הייתה סגורה ועבדו. בלא כל בעיה יכלו להמשיך בעבודות יום נוסף ולא לבצע עבודות בשתי השבתות, גם בתחילה וגם בסוף. משמעות הדבר שהעבודות הללו הנעשות בשבת הן כמעט 'להכעיס'. אין סיבה במקרים רבים, איני מדבר על מה שהם טוענים מקרים בטיחותיים, שהעבודות יבוצעו בשבת"

"המציאות המקוממת הזו", מוסיף גפני, "היא מבחינתנו תמונת מצב כאילו אין שליטה על העבודות בשבת וכביכול עושים זאת דווקא. את זה אנו מבקשים לשנות. המציאות הזו שיש ממשלה בישראל, יש שרים העוסקים בעניין הזה וצריכים לקחת אחריות. היום, גם כשאין צורך, עובדים בשבת. את כל המדיניות הזו צריך לשנות ולקחת אחריות. אם מישהו רוצה שיעבדו בשבת שייקח אחריות ויעמוד מאחורי ההחלטה הזו. מה גם שאנו יודעים שאין כל צורך ואת זה אנו מבקשים לשנות".

בשונה מהיומונים האחרים, 'יתד נאמן' מתעלם הבוקר מהתכנסות המועצת והובאו דבריו של ח"כ גפני כפי שאמר לאחר הפגישה שקיים ראש הממשלה ושתוכנה נחשף ב"בחדרי חרדים", "אני מקווה שאנו מתקדמים עם הדבר הזה. בישיבה אצל ראה"מ, ובכלל בישיבות שקיימנו לאחר מכן, לראשונה הרגשנו גם בפועל שאנשים לא זורקים אחריות אחד על השני ומחפשים פתרון שהוא בר ביצוע. כעת אנו ממתינים לתשובות להביאם בפני מרנן גדולי ישראל שליט"א, אשר יורו לנו כיצד לפעול הלאה".

כאמור, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' מסתמן כי שלוש מועצות גדולי וחכמי התורה תתכנסנה עוד השבוע ביום חמישי בערב, וכעת מסתמן כי ההתכנסות תהיה בירושלים, אך הפרטים אינם נוספים וכי הלו"ז עלול להשתנות.
חילול שבת בנימין נתניהו המפלגות החרדיות משה גפני אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד