י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בתוך מערת הרשב"י התגלה השקר: "רמאים. צבעתם את התרנגול"

דיון מיוחד נערך בציון הרשב"י בסוגיית עוף ה'בראקל', בנוכחות גאב"ד קארלסבורג מארה"ב והפוסק הגר"מ ברנדסדורפר, כשבמהלכו התחוללה דרמה שהביאה לפיצוץ • עוף שחור שהועלה על השולחן התגלה כצבוע • הסיפור הלא ייאמן בפרסום ראשון

גאב"ד קארלסבורג והגר"מ ברנסדרופר בדיון על הבראקל. צילום: אלימלך גרסטל
גאב"ד קארלסבורג והגר"מ ברנסדרופר בדיון על הבראקל. צילום: אלימלך גרסטל



משווקי ה'בראקל' לא מתייאשים עדיין, מלהכשירו ולהכניסו לבתי ישראל, לאחר שרוב פוסקי ההלכה פסקו כי הוא עוף טמא ללא מסורת.

אמש (שני), נערך דיון בנושא, במערת הרשב"י במירון, סמוך ונראה לציון, לפני זקן הפוסקים בארה"ב גאב"ד קארלסבורג הגאון רבי יחזקאל ראטה, יחד עם הפוסק הגאון רבי משה ברנדסדורפר
בנוכחות עשרות אנשים.

ל'בחדרי חרדים' שחשף לראשונה את סערת ה'בראקל' נודע, כי המשקיעים שעדיין מנסים להציל את ממונם קבעו דיון אצל גאב"ד קארלסבורג, השוהה בימים אלו במירון. הגאב"ד ביקש שיבואו לדון בנושא הזה בתוך מערת הרשב"י ליד הציון וגם זימן את הפוסק הגר"מ ברנדסדורפר גאב"ד היכל הוראה (שנמצא בימים אלו במירון) לבוא לדיון.

המשקיעים הגיעו למקום ביחד עם כמה העופות והוציאו רק שניים מתוך הקופסה והראו לרבנים. המשקיעים הציגו אותם בפני הפוסקים, שאחד הוא מהזן המכונה 'בלאדי' ואחד הוא ה'בראקל' המדובר.

המשקיעים טענו בפני הרבנים הדיינים, כי אין כל שינוי בין העופות. כמו כן הם סיפרו לרבנים באריכות, על כך שב'עדה החרדית' כבר שחטו עופות כאלה וגם שיש כמה שוחטים שאמרו שכמדומה ששחטו בימים עברו עופות אלה. עוד טענו המשקיעים, כי אפילו השוחט הנודע רבי שמשון שפיצר כתב במכתב אליהם ששחטו עוף כזה בשנים עברו.

אחד הנוכחים במקום מספר ל'בחדרי חרדים' את שהתרחש: "גאב"ד קארלסבורג שאל את הרב ברנדסדורפר, מה דעתו לא לפני שהכריז כי שני העופות שעומדים כאם על השולחן הם בראקל ולא אחד בראקל ואחד בלאדי. הביא לכך שלוש ראיות ופירק את כל טענותיהם של המשקיעים אחת לאחת".

1. 14 שינויים שיש לעוף ה'בראקל' מ'הבלאדי' ובכמה דברים דומה ממש למשפחת הטווסים כמו שמביא ה'כף החיים'.

2. זה שהיה מחטף ושחטו כמה עופות לפני חודשיים ב'העדה החרדית', ללא שום אישור מהבד"ץ כידוע לכל, והלא יש גם הפסק של ראב"ד 'העדה החרדית' הרב שטרנבוך - נגד העוף.

3. גם בבלגיה לא אוכלים את העוף הזה וצריך להיות דבר פשוט אצל כל בני המדינה ההוא שאכלוה, כדי להתירו. שנית השוחט הזה הרב שמשון שפיצר, היום בבוקר (שני), אחרי תפלת ותיקין בשוק מאה שערים, קרא אליו את כל המתפללים והכריז קבל עם ועדה שהמכתב שהמשקיעים מפרסמים בשמו הוא מזויף מראשו ועד סופו וכי מעולם לא שחטו עוף כזו הנקרא 'בראקל'.

וכאן הגיעה הדרמה לשיאה: המשקיעים הוציאו עוף נוסף וקצת שונה מהקודמים, העלוהו על השולחן וביקשו מהפוסקים שיבדקו גם אותו, היות וכל הנוצות שלו רק בצבע שחור הדומה יותר ל'בלאדי' ולא כמו האחרים הדומים לזברה בשל מגוון הצבעים.

הגר"מ ברנדסדורפר ביקש לראותו מקרוב ולמשש בידיו, תוך כמה שניות הרים ראשו והחל לגעור בהם: "אתם רמאים. אתם כמו הקצבים בקראקא בזמן ה'מגלה עמוקות'. האם ככה אתם רוצים לרמות את הרבנים? הלא צבעתם את העוף הזה לבד. מרגישים מיד שזה צבע". ולא הסתפק בכך, ביקש מעשרות הנוכחים למשש את הנוצות של העוף. הנוכחים שמיששו את הנוצות הרגישו מיד את הצבע ונבהלו מהחוצפה והשקר. כמו כן הם חשו בידיהם , כי חלק מהנוצות נתלשו במכוון היות ולא הצליחו לצבוע את כולן.

הגר"י בקר משכונת רמת שלמה בירושלים שנכח בדיון, צעק על המשקיעים: "תפסיקו למכור שקרים. מעולם לא שחטו בירושלים עוף כזה עם רגליים שחורות. זה לא בלאדי".

גאב"ד קארלסבורג עצמו שדן בעניין כבר בארה"ב לא הביע את דעתו לכאן ולכאן, ועדיין לא צפוי להוציא מכתב בנידון.

צילומים: אלימלך גרסטל













,
הבראקל תרנגול ציון הרשבי גאבד קארלסבורג הרב ברנסדרופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 59 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד