י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אל תגידו לא ידענו: שעת המבחן של המפלגות החרדיות // ברוך מרזל

השבת לא שייכת לדרעי, לגפני ולליצמן. היא ניתנה לכלל ישראל, וכל ישראל ערבים זה לזה משמעו הרבה מעבר לקופות הצדקה השונות. משמעו, שעלינו לדאוג שגם העם שבשדות ישמרו שבת, וגם אלו שאינם דומים לנו בדיוק // ברוך מרזל

צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90



בעוד שמעל-פני השטח מנהלות המפלגות החרדיות, לפחות באופן הצהרתי, מאבק כנגד חילול השבת הנמשך והולך בעבודות הרכבת, ובלא הצלחה יתרה, יש לומר – הרי שמתחת לפני השטח אנו חוזים בהתקרבותה של סערה הגדולה פי כמה מבחינת היקף חילול השבת המעורב בה.

מדובר במשחקי הכדורגל, אשר עד כה לא הוסדר מעמדם בחוק כמותרים לקיום בשבת, ורק המנהג עתיק השנים קבע מציאות זו. כעת הונחה הסוגיה לפתח בג"ץ, ועם כל שנאתו ליהדות, הוא מוכרח על-פניו לפסוק בהתאם לחוק ולהורות על העברת המשחקים ליום חול. זאת, אחר שהורה לממשלה שיש בפניה שתי אפשרויות – אכיפת החוק כלשונו והעברת המשחקים ליום חול, או תיקון החוק באופן שיתיר את קיומם בשבת. משמעות הדברים, שאם הממשלה שליצמן ודרעי שרים בה לא תשנה את המצב החוקי, בעוד שבועיים צפוי בג"ץ לאסור על קיום המשך משחקי הכדורגל בשבת! מדובר על הצלת רבבות בני ישראל מחילול שבת. זאת, הודות לפעילותה של "התנועה למדינה יהודית", אשר עתרה לבג"ץ בעניין לפני שנתיים.

ראוי לציין, כי בשנותיה הראשונות של המדינה, גם משחקי הכדורסל התקיימו בשבת, אך מזה כבר עשרות שנים המשחקים מתקיימים ביום חול, ולא נגרם שום נזק בעקבות השינוי לשחקנים ולקבוצות. היום כבר כמעט איש אינו זוכר שבעבר משחקי הכדורסל התקיימו בשבת.

כעת אנו יכולים לחולל את השינוי גם במשחקי הכדורגל, ולהציל רבבות ומאות אלפים מאחינו הטועים מחילול שבת!

משחקי הכדורגל בשבת גורמים לחילול שבת המוני של שחקני הכדורגל, אנשי צוות, אוהדים, צוותי שידור ועוד. סך הכל, משחקי הכדורגל גורמים למאות אלפי יהודים לחלל את השבת.

עד עכשיו תמיד בג"ץ פסק נגד התורה ונגד היהדות, אך במציאות הנוכחית בג"ץ לראשונה בהיסטוריה מתכוון על כורחו לפסוק בעד שמירת השבת. זו הזדמנות פז וזכות עצומה למנוע חילול שבת בהיקף אדיר.

בידי המפלגות החרדיות מצוי הכוח להתעקש, שהמצב החוקי לא ישונה, מספיק שהממשלה תשב ולא תעשה ולהותיר את הפסיקה בידי בג"ץ. שאלתי לאחרונה את אחד מחבריי המעורה היטב בפוליטיקה החרדית מדוע לא עושים עניין ממשחקי הכדורגל בשבת, כמו שעושים בעניין הרכבת, והוא אמר לי בצחוק שתמיד ההנהגה החרדית לוחמת את המלחמה של אתמול ומפסידה את המלחמה של היום, כי כידוע העיתונות החרדית מדווחת על הכל שבוע אחר העיתונות הכללית. על-כן טרם שמעו על הסוגיה.

אולם לדעתי יש כאן ענין רציני בהרבה. המפלגות החרדיות אינו מבינות את חשיבות השבת במימד הלאומי, של כלל ישראל. די להם שיאפשרו לחרדים לשמור את השבת, ולכן גם המאבק על הרכבת אינו יותר משחרור הצהרות בלא שיניים ובלא כוונה לשבור את הכלים להודיע שהשרים והחכים החרדים אינם מוכנים להיות שותפים לפשע של חילולם שבת המונים באישור ממשלת ישראל מי שאינו מבין שאסון לאומי ינחת עלינו בשל חילול השבת, במיוחד בקנה מידה לאומי וציבורי, חסר לו יסוד חשוב בהבנת התורה, ועל-כן מחובתנו לעורר אותם ליסוד זה.

השבת לא שייכת לדרעי, לגפני ולליצמן! היא ניתנה לכלל ישראל, וכל ישראל ערבים זה לזה משמעו הרבה מעבר לקופות הצדקה השונות! משמעו, שעלינו לדאוג שגם העם שבשדות ישמרו שבת, וגם אלו שאינם דומים לנו בדיוק.

בזמן שחלף מאז פסיקת בג"ץ האחרונה בעניין הכדורגל, ניסו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר העבודה חיים כץ ניסו לרקוח בשקט עסקה עם המפלגות החרדיות, במטרה שיעלימו עין ויאפשרו להם להשאיר את קיום המשחקים בשבת.

עד כה, אף ח"כ מהמפלגות החרדיות (ש"ס ויהדות התורה) לא הביע התנגדות לעסקה המתגבשת, בעוד שאפילו חברי כנסת ממפלגת הבית היהודי שלחו מכתב חריף לראש הממשלה והביעו התנגדות נחרצת למהלך, למרבה חרפתן של המפלגות החרדיות.

הח"כים החרדים מעדיפים לשתוק, וטוענים שהסמכות לא נתונה בידיהם. היעלה על הדעת שהשרים והח"כים החרדיים יאפשרו לראש הממשלה להכשיר בצורה אקטיבית את חילולי השבת הללו ויתרצו שאין להם סמכות?! כפי שנהגו בנוגע לפתיחת מרכולים בתל אביב בשבת.

בעוד שבועיים, ערב ראש השנה – יום הדין – תתקבל ההחלטה בבג"ץ. אבל השבוע נתניהו יקבל את ההחלטה. זו שעת המבחן למפלגות החרדיות! כידוע, למחרת, יתקבל הדין האמיתי, של מלך מלכי המלכים, ואותו אף אחד אינו יכול לרמות.
חילולי שבת משחקי כדורגל שס יהדות התורה המפלגות החרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד