י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

לא הספקתם לחדש דרכון לחגים? כך תוכלו לקבל דרכון זמני - בחינם

ועדת הכספים אישרה את הוראת השעה בעקבות התלונות הרבות על העומסים בלשכות משרד הפנים ועל הליך ההנפקה הארוך מאז שחוק המאגר הביומטרי נכנס לתוקפו בתחילת יוני

צילום אילוסטרציה: שוקי לרר
צילום אילוסטרציה: שוקי לרר



ועדת הכספים אישרה אתמול (ב') הוראת שעה שלפיה מי שבידו כרטיס טיסה שמועדה עד ל-20 באוקטובר ופנה להנפיק דרכון בזמן, אך בעקבות העומסים הכבדים בלשכות משרד הפנים לא הספיק לקבל את הדרכון הביומטרי - יקבל דרכון זמני בחינם.

הוראת השעה עלתה לסדר היום בעקבות התלונות הרבות של אזרחים על העומסים הגדולים בלשכות משרד הפנים ועל הליך ההנפקה הארוך מאז שחוק המאגר הביומטרי נכנס לתוקפו בתחילת יוני. עלות הנפקת דרכון ביומטרי היא כיום 265 שקל לאדם מעל גיל 18, ועלות הנפקת דרכון זמני לשנה אחת בלבד היא 405 שקל.

אחת הביקורות על המעבר למדיניות הנפקת הדרכונים החדשה נגעה לעיתויו - בתחילת עונת התיירות. המבקרים טענו כי יש לבצע את המהלך לאחר החגים, אך משרד הפנים התעקש כי החוק ייכנס לתוקפו בתחילת הקיץ. המשרד ניסה להתמודד עם העומסים ברחבי הארץ ובנתב"ג, ואף קיבל תקציב מיוחד ממשרד האוצר לטובת גיוס כוח אדם שיתגבר את הלשכות, לטובת פתיחת לשכות נוספות ולתשלום שעות נוספות לעובדים.

מנהל רשות האוכלוסין וההגירה, שלמה מור יוסף, הודה בדיון בוועדה כי זוהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם עומס הבקשות הגובר לקראת החגים, וציין כי עד היום האזרחים היו משלמים פעמיים - פעם עבור הדרכון הקבוע, הביומטרי, ופעם עבור הדרכון הזמני, שתוקפו לשנה אחת בלבד.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר במהלך הדיון: "אני לא אוהב הדרכון הביומטרי, אבל לפחות המאגר יצא מהעניין ולא מוטל קנס על מי שלא מוכן שטביעות האצבעות שלו יישארו במאגר. בכל מקרה, מוציאים את החוק לפועל אך הממשלה לא נערכה לנושא דווקא בתקופה מאוד עמוסה. לא ברור לי למה לוקח כל כך הרבה זמן להנפיק דרכון ביומטרי, וייתכן שזה דורש היערכות מסוג אחר. זה מחייב בדק בית".

על פי אמנון שמואלי, מי ששימש ממלא מקומו של מנהל רשות האוכלוסין בעת כניסת החוק והאחראי על ניהול מרחב נתב"ג, אחת הסיבות העיקריות לעיכוב היא שזמן הטיפול בהנפקת תיעוד ביומטרי לכל אזרח נמשך רבע שעה - פי 3 ו-4 מבעבר. לדבריו, מתחילת יוני ניתן היה לראות עלייה משמעותית בבקשה להנפקת דרכונים - סיבה נוספת לעיכובים שאזרחים חווים בשלושת החודשים האחרונים.

את הדרכון הזמני ניתן יהיה לבקש בזמן הנפקת הדרכון הביומטרי בלשכת רשות האוכלוסין. הוראת השעה תהיה בתוקף עד ל-3 באוקטובר 2017.
דרכון זמני משרד הפנים המאגר הביומטרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד