ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

החרדים דורשים: הרבנות תפקח על הקברים הנפתחים

הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן קיימה היום דיון על הצעת חוק פתיחת קבר של קטין יוצא תימן, המזרח או הבלקן לצורך ביצוע בדיקה גנטית לקשרי משפחה • הנציגים החרדים הדגישו בדיון כי "בחוק חייב להופיע סעיף ברור שמחייב אישור מיוחד של הרבנות ופיקוח הלכתי בשטח"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן קיימה היום (שלישי) את הדיון השלישי על הצעת חוק פתיחת קבר של קטין יוצא תימן, המזרח או הבלקן לצורך ביצוע בדיקה גנטית לקשרי משפחה.

הנוסח של החוק נועד לחסוך מבית המשפט את הדיון העקרוני על פתיחת הקברים המיוחסים לפרשייה ולצמצם את הדיון רק לנסיבות המיוחדות שיובאו בכל מקרה.

"הצעת החוק לפתיחת קבר לצורך זיהוי גנטי תאושר בפסק הלכתי של הוועדה לכבוד המת של הרבנות הראשית", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ נורית קורן בדיון והוסיפה כי ההצעה תאפשר להביא לבירור ולסגירת של חלק מהיעלמות הילדים תוך הקפדה על ליווי ופיקוח הן של הרבנות הראשית והן של המכון לרפואה משפטית על מנת להבטיח את כבוד החי, כבוד המת ואת מקסימום הסיכויים לזיהוי הילדים הקבורים.

כזכור, לפני כחודשיים, לאחר ששר הפנים אריה דרעי הודיע כי משרד הפנים יתמוך בהצעת החוק של ח"כ נורית קורן, על פיה, יינתן צו לפתיחת קברי קטינים יוצאי תימן, לצורך ביצוע בדיקה גנטית לקשרי משפחה - נחשף ב'בחדרי חרדים', כי מאחורי ההודעה של דרעי, התחוללה דרמה הלכתית גדולה סביב השאלה: האם ההלכה מתירה פתיחת קברים כגון במצב זה של קטינים יוצאי תימן.

דרעי שכאמור תומך בפתיחת הקברים - נשען על פסק הלכה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, שהתייחס באופן ישיר לסוגיית עולי תימן הקטינים שנעלמו ו"נקברו", כך נודע ל"בחדרי חרדים". על פי מסקנתו ההלכתית של הגר"ע זצ"ל - מותר לפתוח קברים לשם בדיקה וזיהוי.



ח"כ ישראל אייכלר הדגיש בדיון היום כי "בחוק חייב להופיע סעיף ברור שמחייב אישור מיוחד של הרבנות ופיקוח הלכתי בשטח". עוד אמר כי יש עניין גדול לחשוף את התעלומות כל עוד זה נעשה על פי ההלכה. ח"כ אייכלר אף הקריא מתוך פסק ההלכה של הרב עובדיה שקבע שלמרות שאסור לפתוח קברים, לצורך גדול נראה שיש להתיר לפתוח הקברים שכל שהוא לצורך מצוה אין חשש.

אף ח"כ אורי מקלב דרש כי כל פתיחת קבר תהיה אך ורק בפיקוח הלכתי ובסמכות נציג הרבנות הראשית לישראל. בנוסף הוא הדגיש כי "אנחנו תומכים בכל בירור האמת ואף זו גם עמדת ההלכה התומכת בחקר הייחוס המשפחתי, מה שהיה זו חרפה, תחת חסות שלטונית המדינה העלימה עשרות ילדים מחיק הוריהם, אבל כאן מדובר על פתיחת קברים. העם היהודי מזה דורי דורות מקפיד מאוד בשמירת כבודו של הנפטרים, אנשים מסרו את הנפש עבור הדברים הללו וזה מה שמבדיל אותנו מאומות העולם".

מקלב הוסיף: "הנושא הזה של כבוד המת צריך להיות בתוך הסעיפים הללו, שזה יהיה ברור, גם שבית המשפט בא ודן הנושא של כבוד המת צריך להיות חלק מהדיון, יש לזה הרבה השלכות, צריך שיהיה שילוב של ההלכה בכל פתיחה של קבר", אמר ח"כ מקלב, "הפגיעה בנפטרים אחרים בעייתית מאוד, אנחנו לא מתנגדים אבל כל הנושא של פתיחת קברים צריך להיות שזור יחד עם ההלכה".

יו"ר הוועדה ח"כ נורית קורן התייחסה לחשש שהעלו חברי הכנסת החרדיים ואמרה כי לבקשתה יכנס הרב הראשי את וועדת כבוד המת. חברי הוועדה יציגו בפני הוועדה את נוסח הצעת החוק ולאחר מכן ופסק ההלכה שתכתוב הוועדה יוצמד אל החוק. למרות פסקי ההלכה הקיימים של הרב עובדיה והרב קאפח, הצעת החוק תאושר גם בפסק הלכתי של הוועדה לכבוד המת של הרבנות הראשית.

הצעת החוק תאפשר להביא לבירור ולסגירת של חלק מהיעלמות הילדים תוך הקפדה על ליווי ופיקוח הן של הרבנות הראשית והן של המכון לרפואה משפטית על מנת להבטיח את כבוד המת ואת מקסימום הסיכויים לזיהוי הילדים הקבורים. בשבוע הבא תקיים הוועדה דיון המשך על הצעת החוק.
ילדי תימן פתיחת קברים הצעת חוק נורית קורן ועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד