י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אשר תקף את נציגי ש"ס בבירה: "אל תטיפו לנו מוסר, הפקרתם את השכונות המעורבות"

הדיל הירושלמי שנחשף ב'בחדרי': ח"כ יעקב אשר - קברניט הדיל הירושלמי, הגיע היום אל המבנים שהועברו לחרדים בזכות המתווה, ופתח לראשונה את הקלפים בנאום גלוי על ההסכם המהפכני והשנוי במחלוקת • אשר הסביר: "ועדת הרבנים התוותה לנו: אל תלכו ראש בקיר" • צפו בתיעוד בלעדי

אשר תקף את נציגי ש"ס בבירה: "אל תטיפו לנו מוסר, הפקרתם את השכונות המעורבות"



המתווה הירושלמי שנחשף וסוקר בהרחבה ב"בחדרי חרדים" – מגיע אל שלב המעשה. הבוקר, ח"כ יעקב אשר שפיקד על גיבוש המתווה – קבע מזוזה בבית הספר ברנדט בנווה יעקב שעבר לידיים חרדיות כחלק מההסכם בין 'דגל התורה' לראש העיר ניר ברקת.

בהמשך הגיע אשר גם לשכונת רמות ב' לתלמוד התורה השכונתי, שמפוזר בדירות שכורות בכל רחבי השכונה. אשר עדכן את ההורים ואת ההנהלה על המגרש שהוקצה להם בלב השכונה, ולאחר מכן יצאו הנוכחים יחדיו למגרש להתבונן מקרוב על ההקצאה המדוברת.

אשר, שלא הרבה לדבר בגלוי על המתווה שנתפר במשך חודשים רבים עם ראש העיר ברקת ואנשיו, נשא נאום יוצא דופן שבו חשף את הקו של רבני 'דגל התורה' - שהצליח להבעיר את השטח בתוככי התנועה, מכיוון שהוא כלל גם ויתורים כואבים לברקת.

בנוסף, תקף אשר את הנציגים מש"ס, לדבריו, "אין להם מה להטיף לנו מוסר, הם הפקירו את החרדים תושבי השכונות המעורבות". צפו בתיעוד הוידיאו המלא.

"ועדת הרבנים התוותה לנו: אל תלכו ראש בקיר"

"ועדת הרבנים התוותה לנו 'אל תלכו ראש בקיר'", אמר אשר, "גם אם אנחנו צודקים - ואנחנו סופר צודקים - אל תלכו ראש בקיר, אל תלכו במקומות שהכי כואב לו. איך ראש העיר כתב את זה ב'תוכנית ברקת', ב'פאתי השכונה' (כלומר: לחרדים ברקת העניק מבנים בפאתי השכונה ולא במרכזה. י.ג), נו, זה פאתי השכונה, תודה רבה, את 'הפאתים' האלו אני לוקח בשתי ידיים. זו החכמה, לשבת כל היום ורק לצעוק – לבנתיים אחרים שודדים אותנו במקומות אחרים - ועוד נותנים לנו ביקורת אחר כך".

"נציגי ש''ס הפקירו את הציבורים באזורים הללו"

הוא תקף את נציגי ש"ס בעיריית ירושלים שביקרו את המתווה שגיבשה 'דגל' עם ברקת ואמר: "אנחנו נושאים את העול של השכונות המעורבות ששם נמצאים האברכים, לא חיים שם אוליגרכים ולא אנשים עשירים ואין שם בנינים מפוארים ואין שם חנויות מפוארות. פה חיים - בשכונות הללו, נווה יעקב, קריית יובל, גילה – האברכים הצעירים, והמכנה המשותף שלהם הוא שהם אברכים. יכול להיות שחלק מהם שייכים אפילו לתנועת ש"ס, לבני תורה של ש"ס, ואנחנו – על הגב שלנו, אף אחד אחר חוץ מחברי המועצה האלה (של 'דגל' י.ג) – לא התמודד בשביל הדברים האלה, ולא הלך והיה מוכן לוותר על תפקידים ועל כוח בעירייה בשביל הדברים האלו - וחברי המועצה של 'דגל התורה' – כן. אז שלא יטיפו לנו אף אחד מוסר, אף אחד מהאחרים, שהפקירו את הציבורים באזורים הללו".

בתחילת דבריו אמר אשר: "זה שאנחנו כל כך מתרגשים שזה מגיע – זה רק מראה כמה שאנחנו בבעיה במידה מסויימת. אנחנו לא נמצאים כאן ככובשים. לא כבשנו כאן היום משהו שלא מגיע לנו ולילדות הללו. לא באנו על דבר שהוא לא אמיתי ולא נכון ובאנו ואמרנו 'אנחנו רוצים מבנה של מישהו אחר – סתם כי אנחנו רוצים', השכונה הזאת (נווה יעקב. י.ג) היא שכונה כמו שאר השכונות בירושלים, ששינתה את פניה, זה לא משנה את העובדה הבסיסית שילד הוא ילד וילדה היא ילדה, וכל תושב צריך לקבל את הדברים הבסיסים שמגיעים לו".

אשר התייחס לקונפליקט שברקת מצוי בתוכו ושאילץ את 'דגל התורה' להתפשר ולהגיע לגיבוש המתווה הנוכחי: "זה לא סוד שאנחנו נמצאים בקונפליקט בעניין הזה, קונפליקט שהוא דיי גלוי. זה לא איזשהו סוד, שיש קבוצות של ציבורים כאלו ואחרים, שמפעילים לחץ על ראש העיר שהוא בעצם מייצג אותם לפני שהוא מייצג מישהו אחר. למרות שכראש עיר הוא חייב לייצג ולדאוג לכולם. הלחץ שלהם הוא על דברים שאין להם שום אמת – אין שום סיבה בעולם. אפשר להתווכח על מקומות שהם עדיין קטנים, שעוד אין בהם מספיק ילדים וילדות, אפשר להתווכח אם צריך שם בית ספר או להסתפק כרגע בגנים. אבל מקום שהשכונה מאכלסת את הציבור החרדי – היא צריכה את השירותים שלה, היא צריכה את המקומות שלה באופן נגיש, שהילדות יבואו לבית בצורה מסודרת ולא יצטרכו לנסוע ולהיכנס לבתי ספר אחרים".

נעשתה עבודת צוות סיזיפית

הוא פירגן לחברי המועצה של 'דגל התורה': "באמת נעשתה פה עבודת צוות, זה לא אני וזה לא אני לבד, נעשתה פה עבודת צוות סיזיפית של חברי המועצה. ישבנו הרבה מאוד ישיבות, ביננו, על כל הבקשות והצרכים ולאחר מכן מול צוות של העירייה, וברוך ה' בסופו של יום הגענו להישגים שאני קורא להם 'הישגים במצב הקיים', אבל זה הישגים, בגלל שלצערנו הרב - לא פעם ולא פעמים שבנינים שהיו יכולים להינתן וצרכים שהיו צריכים להינתן - לא ניתנו. בגלל הקונפליקט הזה והלחץ שבו נמצא ראש העיר והצוות שלו, ובאמת במסגרת העבודה המאוד סיזיפית שעשינו – כולנו ביחד, לפעמים רואים מישהו בחזית, אבל לא יודעים מי נמצא בבור ועושה את העבודה, כולנו ביחד עשינו את העבודה הזאת, חברי העירייה, אנוכי הקטן, חברי ועדת הרבנים של 'דגל התורה', כל האופרציה הזאת הביאה לשינוי – שאי אפשר לפצוח במסיבה גדולה מאוד, כי אנחנו יודעים איפה אנחנו נמצאים, אנחנו יודעים מהו הקונפליקט, אנחנו צריכים בתוך הקונפליקט הזה לצמצם את העוולות ולהמשיך הלאה ולקבל את ההכרה ואת הבנה שבשכונות שהציבור החרדי נמצא - הוא צריך לקבל את השירותים שלו. אני חושב שברוך ה' זה מה שהשגנו".

לדבריו, "אני רוצה לומר שהיה משא ומתן ארוך שהוא לא יגמר מחר, אבל הגענו לאיזשהו הבנות כאלה ואחרות. כל מה שפורסם וכל מה שדובר עליהם – לא מינה ולא מקצתיה, הכל בא לשנות את הברומטר שהיינו ממצב של אפס למצב יותר מאוזן. עדיין רחוק מהאמת וממה שהיינו צריכים לקבל באופן טבעי, אבל אנחנו חיים במקום שיש בו קונפליקט. והדברים נמצאים על השולחן, ובמקום לשבת ולבכות רק על הקונפליקט אנחנו צריכים להיכנס לתוך הקונפליקט הזה ולהוציא ממנו את מה אנחנו יכולים".

"אני רוצה לומר עוד דבר אחד", אמר אשר בנאומו, "זה קל לייצג ציבור שהצרכים שלו נמצאים במקומות שאין עליהם ויכוח. ראש העיר של ירושלים, לחרדים בשכונות החרדיות הוא ראש עיר שיש כאילו שיגידו שהוא סביר – יש כאילו שיגידו שהוא מצויין, הוא ראש עיר שנותן את הצרכים באזורים החרדיים, עובדה שבאמת יש נציגויות כאלה ואחרות שסוגרים איתו עניינים, בית ספר אחד בשכונה כזו, ההוא סוגר מקווה והכל בסדר, אין קונפליקטים. למה רק לנו יש קונפליקטים, מה אנחנו אנשים שחיים מקונפליקטים? התשובה היא פשוטה. הציבור הזה שנמצא בשכונות המעורבות – רובו הוא ציבור של בני תורה, אשכנזים, ספרדים, ואנחנו נושאים אותם. היה יותר קל לחברי המועצה לסגור פה דברים בתוך המקומות שאין בהם קונפליקט, זו הייתה עבודה אחרת לגמרי".

לסיום אמר: "אנחנו שמחים שזה העול שלנו, ואנחנו שמחים שאנחנו צריכים לשלם על זה את המחיר ועל כך שבסייעתא דשמיא הצלחנו להגיע בהכוונת ועדת הרבנים של 'דגל התורה', לשיח שהוא עדיין מלא בהרבה אי הסכמות, שיח שצריך להסתכל עליו בפרספקטיבה של עוד שנה שנתיים וגם היום, אבל הנה הבניין הזה שאנחנו נמצאים פה – זה לא דבר שהיה קורה כל שנה, ולכן אנחנו נמשיך הלאה למרות שזה קשה וזה גובה מאיתנו הרבה מחירים, אנחנו נמשיך הלאה לשאת את העול הזה של השכונות המעורבות. נווה יעקב היא כבר שכונה חרדית לכל דבר ועניין. אין לנו שום בעיה שיגורו כאן אנשים חילונים, שיגורו, אף אחד לא מפריע להם או עושה להם, אנחנו לא כובשים, אנחנו אזרחים ולאזרחים מגיע זכויות וזה הזכויות שמגיעות לילדות שמגיעות להתחנך כאן".

































הדיל הירושלמי יעקב אשר נווה יעקב נאום מתווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד