ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

עתירה: החרדים מופלים לרעה בהגרלות ה'מחיר למשתכן'

רק 68 יח"ד בבית שמש הוקצו לחרדים • בעתירה שהוגשה לבג"צ נטען גם כי מתבצעת אפליה חמורה בפרסום, כשזכאי הציבור החרדי לא יכולים להתמודד ברוב ההגרלות של מחיר למשתכן • כעת נותר לעקוב ולראות כיצד יגיב בג"צ לעתירה • כל הפרטים

בנייה בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
בנייה בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90



הידעתם? רק 68 יחידות דיור בבית שמש הוקצו לציבור החרדי. בעקבות כך ועוד, הוגשה עתירה לבג"צ נגד הדרת הציבור החרדי מההגרלה הגדולה של 'מחיר למשתכן'. כך מתפרסם הבוקר בעיתון 'המודיע'.

עתירה דחופה למתן צו על תנאי הוגשה אתמול (רביעי), לבג"צ שיורה לשרי האוצר והשיכון להתייצב ולהסביר מדוע לא יפתחו את ההגרלה במסגרת תכנית 'מחיר למשתכן' גם בפני חברי סידרה ב', שם נרשמו רוב הזכאים החרדיים.

בעתירה שהוגשה על ידי עורך הדין נתן רוזנבלט, נכתב כי עניינה של עתירה זו הינה באפליה חמורה גם אם מוסווית תחת תבחינים, שיוצרים הפלייה בהגרלות 'מחיר למשתכן', כשזכאי הציבור החרדי לא יכולים להתמודד בהגרלות.

בעתירה טוען רוזנבלט, כי יש לפתוח את ההגרלה לכל הנרשמים הזכאים ללא הבדל דת, גזע ותאריך הרשמה.

עוד נטען בעתירה שהגיש "כי עקרון שלטון החוק והשיוויון בין האזרחים הינו מנדבכי היסוד של שלטון דמוקרטי, קל וחומר עת מדובר בחלוקת קרקעות ציבור חינם אין כסף. נוצר הרושם, כי הקרקעות מחולקים רק לפי מפתח מפלגתי, בדגש על מצביעים פוטנציאליים למפלגה אשר שני המשיבים (שרי 'כולנו') עומדים בראשה", נכתב בעתירה.

בעתירה מסביר המגיש, כיצד קרה שרוב הציבור החרדי נרשם רק בסדרה ב': "בקיץ 2016 החל קמפיין שקרא לציבור הזכאים להירשם להוצאת תעודות זכאות לצורך התמודדות עתידית במכרזי 'מחיר למשתכן'. לקראת סוף אוגוסט, הודיעו המשיבים כי יש להירשם עד ל - 30/8/17 ולאחר מכן יחולקו הנרשמים בין א' לב'. כפי שאכן בוצע בפועל".

"הפרסום הנ"ל בוצע בכל האמצעים האלקטרוניים ואף ניתנה אפשרות להירשם באופן קל ומהיר באמצעים טכנולוגיים שונים הנתונים היום בידי כמעט כל אדם. אמרנו 'כמעט', משום שישנו ציבור אחד, מפוזר ומפורד בין תושבי המדינה אשר נאמנים לצו רבותיהם גדולי התורה שליט"א, מתנזרים מכל קשר עם הטכנולוגיות הללו. ציבור זה מונה כמאה אלף משפחות לפחות. ההתנזרות איננה רק נחלתם של יושבי אוהלים, אשר שפר עליהם גורלם לשבת כל ימי חייהם בעומקה של תורה, אלא אף של ציבור העובדים הגדול – אף העותר נמנה עימהם בגאון ובשמחה". נכתב בעתירה.

בהמשך נטען גם כי "לציבור זה, בדגש על האברכים הצעירים, שהם רוב הזכאים, לא הייתה כמעט ידיעה כלשהי על העניין (שכן כמעט לא היו פרסומות מותאמים בעיתונות החרדית). וודאי שלא הבינו את הצורך הדחוף להירשם. אף מי שרצה להירשם, לא יכל לעשות זאת היות והדרך היחידה היא באמצעות הדואר האלקטרוני. ומה יעשו רבבות אנשים אשר – חמרמרו עיניי מקנאה – לא ראו תיבת מייל מימיהם? כך קרתה התקלה הגדולה, כאשר נותרה קבוצת אזרחים מאחור, שלא נרשמה מחוסר ידע וכלים. ונוצר מצב דה-פקטו, שרוב מוחלט של המגזר החרדי נרשם רק בסידרה ב'".

בנוסף כותב העותר עו"ד רוזנבלט: "העותר, ביחד עם חברים, התנדבו לעבור מעיר לעיר ומשכונה לשכונה. לערוך כנסי הסברה וערבי הרשמה. באחד הכנסים אף הופיע סמנכ"ל משרד השיכון מר רונן כהן. אשר הגיע בהפתעה בחשבו כי מדובר במאן דהו המנסה להרוויח על גבי בורותם האלקטרונית של צעירי המגזר. הוא הופתע להיווכח כי כל הפעילות היא בהתנדבות מלאה. בכנסים אלו הדריכו אנשי מקצוע מתנדבים את הציבור כיצד להירשם. ואכן, אלפים נרשמו באמצעות כנסים אלו ודומיהם והפרסומים השונים. כל מה שהמדינה עשתה למען הציבור הכללי – עשו מתנדבים פרטיים ופיראטיים על חשבונם במגזר החרדי".

"נוצר מצב, כי זכאי סידרה א' הם ברובם המוחלט (קרוב ל100%) אינם מהמגזר. בעוד בסדרה ב' הרוב המוחלט הינו מהמגזר החרדי. או לפחות, רוב המגזר החרדי הוא בסדרה ב'. מצב זה ידוע לכל העוסקים בתחום".

להזדרז כי נותר רק שבוע וחצי

בהמשך כותב עו"ד רוזנבלט: "אין ספק כי מדובר כאן באפליה ואף אם נקבל כף זכות, כי הדבר נעשה בשגגה והקריטריונים המפרידים בין הסדרות נכתבו ביושר לב, אך מכיוון שידוע כי הקריטריונים מפלים בין אוכלוסיות על רקע קירבתם לתקשורת אלקטרונית – קרי: על רקע דתי, אסורים הם בתכלית האיסור".

"ואף אם בהתפלפלות משפטית לוליינית, לא תוכח לחלוטין ההבדלה בין הסדרות וייטען כי שתי הסדרות מכילים את כלל תושבי המדינה במידה שווה, עדיין אין מקום להפלות כל כך בין תושבי ישראל תמימים אשר כל ההבדל ביניהם הוא בתאריך הרישום".

"לא יעלה על הדעת כי אלו יקבלו מתת קרקע בשווי של עד חצי מיליון ₪ ללא כל עבודה, ואלו ימשיכו לשלם כל חייהם שכר דירה רק בגלל שלא הזדרזו להירשם בתאריך ולא קלטו את גודל השעה. אם הוחלט כי "אך בגורל יחלק את הארץ" (ספר במדבר, פרשת פנחס) – נושא שיש מקום לדון גם עליו – הרי שיש לאפשר לכל אזרחי מדינת ישראל בעלי תעודת זכאות להשתתף בה ללא כל אפליה על שום רקע שהוא".

לאור האמור לעיל מבקש עורך הדין רוזנבלט מבג"צ, שיוציא צו המורה לפתיחת ההגרלה לכל זכאי מדינת ישראל, או לחילופין צו המורה לבטל את ההגרלה ולקיימה מחדש כדין. לחילופי חילופין – צו המורה שלא לערוך את ההגרלה בפועל, לאחר סיום הרישום, או לחילופי חילופי חילופין, צו על תנאי המורה למדינה להשיב מדוע לא תעשה כמפורט.

בעתירה נכתב "כי בית המשפט מתבקש להתחשב בזמן הקצר שנותר עד לקיום נזק בלתי הפיך – ההגרלה מסתיימת בעוד כשבוע וחצי בלבד".

כעת נותר לראות האם בג"צ יבין את עומק האפליה של הציבור החרדי ויורה למדינה להפסיק להפלות בין האזרחים, או שמא ימשיך לעצום עיניים כי בכל זאת מדובר בחרדים שהם לא רק נרשמו בסדרה ב' אלא שיש מי שרואה בהם אזרחים סוג ב'.
עתירה מחיר למשתכן בגץ אפלייה משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד