כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ומי עומד מאחורי 'למעננו'? השבועונים עצמם • טור אישי

יש למישהו טענות על העלאת שכרם של הרבנים? שיבוא לביקור בלשכת הרב של מודיעין • וגם: תובנה לא שגרתית בעקבות חלוקת העיתון מטעם 'המלחמה בשבועונים'

בני ישיבה קוראים עיתון. צילום ארכיון
בני ישיבה קוראים עיתון. צילום ארכיון





מספר לא חסוי

הידיעה שהתפרסמה בשבוע שעבר אודות העלאת שכרם של רבני הערים החדשים והאנטגוניזם הרב שעוררה בקרב פוליטיקאים וארגונים חברתיים שונים הזכירה לי ביקור קצר שערכתי אצל רבה הוותיק של העיר מודיעין, הרב דוד לאו, יומיים קודם לכן בהקשר לכתבה כלשהיא אודות בתי כנסת.

בזמן שהמתנתי לרב [הופעתי ללא כל הודעה מוקדמת] ושוחחתי עם המזכירה האדיבה הספיקו להיכנס לחדר הצנוע והקטנטן השוכן בתוך קראוון בינוני שלשה חתנים וכלות, שני שואלים הלכתיים, והנודניק התורן שמוכרח להראות לרב המקומי איזשהו אוצר שהוא מצא.

באותו יום היו אלו דפים ישנים בהם טמון היה לדבריו של האיש המבוגר, טקסטים נדירים שמספרים מחדש את הנרטיב של ימי בית שני וש'הרב מוכרח לעיין בזה'.

"כאלו יש שלושה בכל יום", הודה לי הרב.

המזכירה סיפרה לי כי יום קודם לכן גמר הרב את שגרת יומו בשעה 11:00 בלילה, משם, הוא השיב לכמה טלפונים דחופים שהמתינו לו לאורך היום, ולמחרת בשעה 6:30 התייצב כבר בבית הכנסת למסירת שיעורו הראשון בדף היומי.

לא באתי בשורות אלו לערוך כתבת פרופיל על הרב לאו הצעיר. אלא שבאותו יום הבנתי כי רבה של מודיעין אינו אלא סימבול לרבני ערים חילוניות שעבודתם סובבת סביב מחזור היום ברוטינה שאינה פוסקת: משיעורים, מענה לתשובות, ייעוץ אישי, הספדים ושמחות, ועד לישיבה בראש בית דין לממונות לכל מי שחפץ בשירות.

ודבר אחד נוסף: רבני הערים המסורים הללו הם, למיטב ידיעתי, האנשים היחידים, בשירות הציבורי בסטטוס שלהם, שמספר הטלפון הנייד האישי שלהם מוצג לכל דורש באתר האינטרנט של הרשות המקומית.

הכל למעננו

בימים אלו מופץ בריכוזים החרדיים מנשר תחת הכותרת "למעננו" ובו ששה עשר עמודים אודות 'הנושא שמדיר שינה מהמוני יראים ושלמים הנאמנים לה' ולתורתו - סכנת השבועונים'.

הקומוניקט שטעון בדבריהם של גדולי הדור, מנהלי הסמינרים, ומנהלי התתי"ם, מבקש, באמצעות ציטטות נבחרות ואמינות מ'העיתונות הזולה', להוכיח כי אכן מדובר במדיה מורעלת ומסוכנת העשויה להשפיע על ליבותיהם הרכים של ילדי וילדות ישראל.

מעיון חטוף באותם 'ציטוטים נבחרים' מסתבר כי דווקא על אלו גאוותם של אותם 'שבועונים', ועל אלו הצלחתם, ונמצאו המקללים מברכים.

כך למשל בפיסקה הממוקמת תחת הכותרת 'כזבובים המתפטמים מריח האשפה' קובלים אנשי 'למעננו' כי העיתונות הבלתי תלויה חושפת את מאבקיהם יצריהם, ותככיהם של נושאי המשרות החרדיים בשירות הציבורי בזמן שלדבריהם 'כל ילד מבין שהדבר רק מרבה פולמוסים וקטטות, מלבה יצרים ושנאת אחים'. כך גם בזעמם סביב הימנעותם של אנשי השבועונים לפרסם מאמרים ופובליציסטיקה ['דעת תורה' ו'ההשקפה הנכונה'], כנגד רבנים וגדולי תורה, שבאותו שבוע הותקפו על ידי 'יתד'. וכן הלאה והלאה.

מי הם אותם מחברי 'למעננו' האנונימיים? אין איש יודע, אך לאור הנ"ל ייתכן כי מדובר, עד כמה שהדבר מוזר, דווקא באנשים השייכים לאותם 'שבועונים מסוכנים' הפונים בשיטת ה'הפוך על הפוך', ובחישוב לטווח ארוך, לאוכלוסיה רחבה, מגוונת, ומתונה יותר מהקליקה המיליטנטית של 'יתד'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד