ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

כינוס גדולי ישראל התארך מעבר לצפוי: אלו החלטות המועצות צפו

הישיבה ההיסטורית של מועצות גדולי וחכמי התורה הסתיימה מאוחר מהצפוי עקב דיונים וחילוקי דעות בין גדולי ישראל על נוסח ההחלטות • בסיום הישיבה הקריא מזכיר המועצת הרב אברהם רובינשטיין את ההחלטות • צפו בהקראת החלטות גדולי ישראל

כינוס המועצות: צילומים: שוקי לרר
כינוס המועצות: צילומים: שוקי לרר



הישיבה ההיסטורית של מועצות גדולי וחכמי התורה הערב באולם תלמוד תורה 'חוות דעת' בשכונת גוש 80 בירושלים הסתיימה מאוחר מהצפוי עקב דיונים וחילוקי דעות בין גדולי ישראל על נוסח ההחלטות.


מזכיר המועצת הרב אברהם רובינשטיין מקריא את החלטות גדולי ישראל

בתחילה היה ניסיון לסכם את רובו של נוסח ההחלטות עוד לפני ההתכנסות, אולם בשל חילוקי דעות בין גדולי ישראל על ההחלטות, שונתה הטיוטה המקורית.

מטעם מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל השתתפו האדמו"רים, מגור, האחים מויז'ניץ, באיאן, סלונים, סערט ויז'ניץ, סאדיגורה, ומודז'יץ. האדמו"ר מבעלזא לא השתתף, האדמו"ר מצאנז לא השתתף עקב חופה, כך גם האדמו"ר מביאלא השוהה בדירתו בצפת, וכן האדמו"ר מערלוי שעדיין לא השתתף במועצת על אף הדיבורים שצורף.

מטעם 'דגל התורה' השתתפו: הגרי"ג אדלשטיין שהגיע במיוחד בליווי משטרתי מבני ברק. הגר"י שיינר, הגרמ"ה הירש, הגרב"ד פוברסקי, הגרב"מ אזרחי, הגרמ"י שלזינגר, הגר"י זילברשטיין שהביא את ברכת גיסו הגר"ח קנייבסקי, והגר"ד כהן. זקן המשגיחים הגר"ד יפה לא השתתף עקב חולשה, הגרמ"צ ברגמן השוהה בחו"ל לא השתתף והוא שיגר מכתב מיוחד עם מזכיר המועצת הרב אברהם רובינשטיין.

מטעם ש"ס השתתפו: נשיא המועצת ראש הישיבה הגר"ש כהן, הגר"ש בעדני, הגר"מ מאיה, הגר"ד יוסף והגר"ר אלבז.

חבר המועצת הגרמ"צ ברגמן כתב במכתבו: "כבוד גדולי ישראל, אבירי הרועים, מרנן ורבנן, חברי מועצות גדולי וחכמי התורה שליט"א, המתכנסים לזעוק ולמחות על קדושת השבת, גולת הכותרת של עם ישראל שנקראו "עם מקדשי שביעי", המתחללת בעוה"ר בראש חוצות רח"ל.

"נבצר ממני להשתתף, יהי רצון שחפץ ה' יצליח בידכם לחזק ולשמר חומת השבת, תכלית הבריאה כולה, ובשבת (קי"ח) אמרו אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות, ובמדרש שוח"ט (תהילים צ"ה) אמרו אם היו ישראל משמרין אפילו שבת אחת מיד היו נגאלין שנאמר היום אם בקולו תשמעו וכתיב שמור את יום השבת לקדשו. החותם בכאב ובצער, מאיר צבי ברגמן".


גדולי ישראל מתכנסים

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשעה האחרונה נרשמו דיונים ערים בין האדמו"ר מגור לגרי"ג אדלשטיין שאף קם ממקומו לשבת ליד הרבי מגור כשמצד אחד הרבי מגור מציג עמדה תקיפה והגרי"ג אדלשטיין מציג עמדה מתונה.

דיונים ערים נרשמו גם בין הרבי מויז'ניץ וסלונים עם הגר"ש בעדני כשגדולי ישראל קמים ממקומם לדבר אחד עם רעהו.

הישיבה שהתארכה ללמעלה משעתיים וחצי באופן נדיר שאינו זכור מזה זמן רב, כשהשרים וחברי הכנסת נקראים להכנס שוב ושוב לשינויים.

במקום אף התפתחה מהומה קטנה סביב הוצאתם של אנשי התקשורת במטרה לסיים את הישיבה.

מועצת חכמי התורה של ש"ס דרשו סעיף של הכרת הטוב לממשלה על התקציבים וביטול חוק הגיוס. על פי מקורות שונים, למרות שעניין הכדורגל לא היה על השולחן, כיוון שעמדת הנציגים הפוליטיים היא שאין להתיר זאת אולם אם ידרשו שהמדינה לא תתיר, בג"צ יאסור לגמרי ואז תקום מהומה, שסופה יהיה אילוץ להעברת חוק שיאשר באופן גורף את משחקי הכדורגל בשבת, זאת בזמן שנכון להיום רוב המשחקים אינם מתקיימים בשבת.

ראש הישיבה חכם שלום כהן נשיא מועצת חכמי התורה אמר בפתח דבריו במשא קודשו בכינוס: ״אי אפשר להבין איך בכלל אנו צריכים להתכנס ולדון בנושא השבת״.

״השבת היא סגולתו של הקדוש ברוך הוא. היא האות בין עם ישראל לאביהם שבשמים. השבת היא היום של הקב״ה. עלינו להאהיב את השבת הקדושה על כל יהודי ויהודי״.

בסיום הקריא הרב אברהם רובינשטיין את החלטות גדולי ישראל: "שמענו בכאב ובשברון לב את תמונת המצב הקשה על עבודות בכבישים וברכבת שנעשות ביום השבת, על פתיחת בתי עסק ופרצות מקומיות בחומת השבת והגוררת הקשה שמתרבים הפרצות ומתרבים מחללי שבת - חלקם הגדול בעל כורחם".

"מתוך דאגה כנה לכלל ישראל, אנו מורים לנציגנו שיחיו, שלוחי דרחמנא, למצות בהקדם כל דרכי פעולה שברשותם כדי לקבוע בחקיקה ובהחלטות ממשלה שכל גופי השלטון הארצי והרשויות המקומיות לא יקבלו החלטות ולא יבצעו מעשים שיש בהם משום פגיעה בקדושת השבת", הקריא מזכיר המועצת את החלטות גדולי ישראל בכינוס.

כאמור, אם נראה היה שההחלטות נקבעו מראש הרי שהוברר שגדולי ישראל ישבו על כל סעיף וסעיף, ותיקנו עד להוצאת דבר מוגמר מתחת ידם.

העיתונאי שמעון ברייטקופף, דיווח הערב ‏כי במהלך הכינוס הציע האדמו"ר מסלונים לפרוש מיידית מהממשלה. ההצעה נדחתה ברוב קולות.

גורמים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' אומרים כי שמכיר את ההנהגה של הגרי"ג אדלשטיין, יודע שהוא לא נותן לשום מילה לעבור מבלי לבדוק אותה היטב ולכן נרשמו שינויים בנוסח ההחלטות.

בכל מקרה בעניין המרכזי וכפי שנחשף ב'בחדרי' בתחילת שבוע, עמדת המועצת היא לבקש שינוי ניסוח בנוגע להיתרים לעבודות בשבת, כך שהפירצה שאיפשרה הפיכת עבודות הרכבת כמעט חופשי בשבתות - תיסתם.

צילומים: שוקי לרר









































































































































































































כינוס המועצות מאבק השבת גדולי ישראל החלטות רכבת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 56 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד