כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

"כינוס המועצות": מאחורי הקלעים // טור

מי שטען שגדולי ישראל מונהגים על ידי אנשי חצר – טעה. מי שהאשים את חברי הכנסת שהם פועלים על דעת עצמם – שיקר • כעת, כשמסך העשן התפזר, הכדור הלוהט חזר לידיהם של הח"כים החרדים, הם יידרשו לחלץ מותניים • יעקב גרודקה היה שם

צילומים: שוקי לרר
צילומים: שוקי לרר



בחדר קטן, צפוף וכמעט ללא אוויר, ישבו בכירי הפוליטיקאים החרדים – שעה ארוכה. אלו שביום יום יושבים על השיברים הגדולים של המדינה ומנהלים את משרדי הפנים, הבריאות, החינוך ואת ועדת הכספים – ישבו כעת בדממה כאחד האדם. מגבעת על ראשם וארשת של רצינות עטפה את רמ"ח איבריהם. היה זה נדמה, כאילו הם חזרו לאחור במנהרת הזמן לתקופת התום עת ישבו ב'כולל' ובישיבה.


הח"כים, מש"ס ומיהדות התורה – המתינו בדריכות להכרעת מועצות גדולי וחכמי התורה, שהתכנסו בקומה העליונה - לדון על דרכי הפעולה למניעת חילולי השבת הממשלתיים. גפני שביום יום עטוף בבכירי המשק המשחרים לפתחו – היה נראה לרגע כאחד האברכים ב'כולל' באופקים. דרעי, שבנורמה רגיל לרוץ ולנהל את ממלכת ש"ס ומשרד הפנים – ישב בפינת השולחן בדממה. גם ליצמן ופרוש שעומדים בראש אימפריות הבריאות והחינוך – דמו בעת ההיא לחסידים מן השורה הממתינים ביראה לשמוע את הוראת רבותיהם. כך גם חברי הכנסת אייכלר, מקלב, מוזס והשר לשירותי דת אזולאי.

ובקומה למעלה - הדיון בחדרם של גדולי ישראל התארך, שעה ועוד שעה. אנשי החצר שרגילים לנווט את ספינות רבותיהם – מצאו את עצמם בחוץ. בפנים החדר - הכל היה זך והאוויר היה צלול: ללא אינטרסים, ללא פוליטיקה, רק גדולי ישראל, לבדם, עיני העדה.





מחוץ לדלתות העץ הכבדות – צבאו עסקנים, משב"קים ומערבבים. ההמולה הייתה רבה ובכל פעם שדלת החדר נפתחה – ההמולה הפכה לאנדרלמוסיה. אבל אז הדלת שוב נפתחה ופניהם של גדולי ישראל נראו. סביב שולחן לבן ומרובע – הם ישבו, בכבוד ויקר ודנו בנוסח הסופי של החלטות שלוש המועצות. הח"כים עלו מחדרם ונכנסו פנימה אל קודש הקודשים.

לבסוף, לאחר שינויים שנעשו, בעיקר סביב הגדרת עונשם של מחללי השבת - גדולי ישראל קמו בזה אחר זה ועזבו בשקט את המקום. מזכיר ה'מועצת' של 'דגל התורה' הקריא את ההחלטות והבניין שהיה לסערת אש – חזר אל שגרתו: תלמוד תורה, ביתם של תינוקות של בית רבן, שאולי בעוד שנים - כמה מהם ינהיגו את הדור.





2.

יודעי דבר שליוו שנים רבות התכנסותם של מועצות גדולי התורה – מספרים כי ההתכנסות אתמול הייתה חריגה מאוד. "מה שהיה בתוך החדר פנימה – לא נראה שנים רבות. גדולי ישראל דנו פרט אחר פרט, ללא מקורבים, הם לבדם, במשך שעתיים רצופות. הם עברו מנושא לנושא ושינו את טיוטת ההחלטות".

אפילו הח"כים שכאמור המתינו בחדר בקומה התחתונה – לא הבינו מה קורה למעלה, מדוע הדיון שהיה אמור להיות קצר, מתארך ומתארך.

התחושה באוויר הייתה חריפה והמסר היה חד: מי שחשב וטען שגדולי ישראל מונהגים על ידי אנשי חצר – טעה. מי שהאשים את חברי הכנסת – שלוחא דרבנן שהם פועלים על דעת עצמם – שיקר. בשורה התחתונה גדולי וחכמי התורה – הם אלו שקובעים את הטון, משרטטים את הקו וחורצים גורלות לפרטי פרטים.

מנהיגי הדור שביום יום נראים לעם ישראל – דרך מקורבים ואנשי חצר – עמדו אמש על ההר לבדם, ללא מחיצות והורו את דבר ה'. גדולי ישראל ניפצו באחת את כל הטענות על התפרקות שחדרו לאחרונה אף לרחוב החרדי – ואמרו בכל צלול ונקי: יש הנהגה ויש מנהיגים.

גדולי ישראל השמיעו דעתם, האחד אף היה נחרץ בעד פרישה מהממשלה, אך הרוב לא, כפי שדווח ב'בחדרי' מתחילת שבוע. כולם היו נחרצים בדבר אחד - יש להקפיד על קדושת השבת בישראל, נציגינו, שלוחי דרבנן, הח"כים הנשלחים לכנסת צריכים לטפל בעניין בכל כוחם ומרצם, ללא פשרות ומריחות. המסר המרומם מההתכנסות הוא קורת רוח עבורנו, ובעיקר עבור 'בחדרי חרדים' שחרת על דגלו מאבק על קדושת השבת. המעמד מחייב - 'האתר החרדי הגדול בעולם' צריך להמשיך להעביר את המסר של גדולי ישראל בעניין השבת. שחלילה אף אחד לא ישכח או יירדם על משמרתו.

3.



מטרת ההתכנסות ההיסטורית – לא הייתה להנפיק כותרות תקשורתיות. הרי חברי הכנסת בעצמם דרשו קודם לכן בפגישתם עם ראש הממשלה לתקן אחת ולתמיד את החקיקה סביב מתן התרי העבודה בשבת וסוגיית הסטטוס קוו – וכפי שגדולי ישראל הורו להם אמש.

מרנן חברי מועצות גדולי וחכמי התורה התכנסו בכדי לנקות את האבק שהצטבר עם השנים על אבוקת ההשקפה העוברת מדור דור. הם טרחו ועלו לירושלים כדי לחדד לפוליטיקאים ולכל אחד ואחד מאיתנו - את הגבולות שהספיקו להיטשטש ושרטטו מחדש את הקווים האדומים.

מנהיגי הדור חשפו בפומבי - את כאבם ושברון לבם מתמונת המצב הנוכחית בה השבת נרמסת בגיבוי מוחלט של ממשלת ישראל - והורו לשלוחם בממשלה ובכנסת להביא לשינוי אופרטיבי של המצב, על ידי חקיקה והחלטות ממשלה.

כעת, כשמסך העשן התפזר, הכדור הלוהט חזר לידיהם של הח"כים החרדים. רחוק מהמצלמות, הם יידרשו לחלץ מותניים ולעמוד מול ראש הממשלה, השרים כץ, יועצים משפטיים ושופטי בג"ץ ולהביא לשינוי חקיקתי שיעשה סוף לפגיעה בכבודה של השבת.

אולם הם לא יעמדו לבד במערכה, גדולי ישראל – עיני העדה יהיו עמם יד ביד – בישיבות המתוחות עם ראש הממשלה ויועציו ובנאומים חוצבי הלהבות מעל במת הכנסת.
שבת חילולי השבת כינוס המועצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד