י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אחרי כל החידושים באומן: מניין חזנות

כחמישים אלף איש על פי ההערכות יגיעו השנה לאומן, וישהו בראש השנה בסמוך לציונו של רבי נחמן מברסלב • הם יוכלו להתפלל במגוון המניינים המתקיימים באיזור, ביניהם גם מניין הוותיקין של שיינר, בו יעבור לפני התיבה החזן צבי שור • בראיון ל'בחדרי חרדים' משתף החזן הוותיק את תחושותיו: ״2500 איש שרים יחד ונהנים מיצירות החזנות המיתולוגיות. זה דבר אדיר״ • וְקַבֵּל תְּפִלָּתִי

אחרי כל החידושים באומן: מניין חזנות



תופעת הנסיעה לאומן בראש השנה התעצמה פלאים בשנים האחרונות. אם עד לפני קרוב לשלושים שנה מדובר היה במבצע של ממש ובסיכון נפש לעיתים, מאז נפילת מסך הברזל החלו אלפים לנוסע לקברו של רבי נחמן מברסלב. מספרם של המגיעים עולה מידי שנה: לפני שלוש שנים כ-28,000 איש הגיעו לעיירה על פי הערכות, לפני שנתיים 34,000, בשנה שעברה למעלה מ-40,000, והשנה התחזית היא להגעתם של למעלה מ- 50,000 איש מכל העולם שיעבירו את שלושת הימים בסמוך לציונו של מייסד חסידות ברסלב.

למרות שאומן היא, למעשה, ערש חסידות ברסלב, ברבות השנים התפתחו מניינים בנוסחים שונים ברחבי הקיבוץ היהודי הגדול בתבל בראש השנה. מניינים בנוסח סאטמר, ויז'ניץ, תימנים, מרוקאים, ירושלמי, קרליבך, ונוסחים שונים ונוספים.

עד לפני כשלוש שנים חובבי החזנות האשכנזית שהגיעו לאומן, נאלצו להסתפק ברסיסי יצירות שבוצעו פה ושם בצורה מאולתרת. לפני כשנתיים הגיע מארה"ב לאומן החזן צבי שור בן ה-65. שור איננו חסיד ברסלב, כמו רבים נוספים המגיעים לאומן, אולם הגיע לשם לאחר הפצרות רבות מצד אחיו, חסיד ברסלב. אשור הגיע כמבקר, וזוהה על ידי אחד האנשים כחזן, שביקש ממנו לעבור לפני התיבה במוסף שלמחרת.

שור התרצה ועבר לפני התיבה, להנאתם של חובבי החזנות. בשנה שלאחר מכן, שור הוזמן בפעם הראשונה לאומן כחזן, ועבר לפני התיבה בליוויה של מקהלה ספונטנית שהתארגנה במקום. ההצלחה של המניין בנוסח האופראי הייתה מעל המשוער וגם השנה יגיע שור לאומן ויתפלל את תפילת המוסף בבית הכנסת 'שיינר', במניין המתחיל בשעת נץ החמה.

במודעה שיצאה נכתב: "אומן אומן ראש השנה! הזדמנות מיוחדת השנה באומן לשמוע את החזן צבי שור בתפילת מוסף, "מניין הוותיקין" ביית הכנסת שיינר. החזן צבי שור, בעל הקול הקטיפתי ינעים את התפילות בליווי מקהלתו המקצועית", לשון המודעה.

צבי שור נולד בירושלים לפני 65 שנה, למשפחת חזנים ענפה, וקרוביו הם המשפחות - מנדלנסון, איילנסון, ברגר, אייזנבך, הורביץ ופישמן. הוא מוכר בעיקר לחובבי החזנות הוותיקים בישראל, זאת משום שלפני כ-40 שנה העתיק את מקום מגוריו לארה"ב, שם הופיע בלא מעט קונצרטים, כמו גם באיטליה ומקומות נוספים בעולם. הוא אף עבר לפני התיבה במספר בתי כנסיות נחשבים בארה"ב, ביניהן בבית הכנסת שלום 'מייל בייסון' בברוקלין, בבית הכנסת 'פייר לון' בני ג'רזי ובמקומות נוספים.

שור גם הספיק לשמש כנשיא ארגון החזנים העולמי jmca, בו היו חברים בעבר גדולי השמות בעולם החזנות, כדוגמת יוסל'ה רונבלט ומשה ודוד קוסוביצקי. לפני כ-8 חודשים הוא חזר לארץ, ובימים אלו נמצא במגעים עם גורמים בכירים בתעשיית החזנות הישראלית.

בראיון שמעניק החזן הוותיק ל'בחדרי חרדים' הוא מספר כי "התפילה באומן היא אדירה. למיטב ידיעתי לא היו באומן מניינים בהם עבר לפני התיבה חזן אשכנזי. במניין ישנם כ-2500 מתפללים, ששרים ביחד עם החזן בשירה אדירה, ושותפים לאורך כל התפילה. זו אנרגיה אדירה, ובפעם הראשונה שלי פשוט לא הצלחתי להמשיך לאחר שהסתיימה השירה. מעודי לא הייתי שותף לכמות מתפללים שכזו".

"צריך לזכור שאין מקום לתפילה שכולה מורכבת רק מיצירות חזנות כי אז אני אאבד את הקהל", אומר שור. "הנוסח תמיד יהיה של ברסלב, ואני משלב יצירות חזנות כמו 'ועלי ידי עבדיך' של זבולון קווארטין, 'בראש השנה' שמבצע החזן ישראל רנד, ועוד. בנוסף אני במצע שירים עם אינטרפרטציה חזנית, כמו 'ונתנה תוקף' של מרדכי בן דוד. גם שירים חסידיים ימצאו את מקומם, כמו 'רצה של אברהם פריד, 'ובכן צדיקים' בלחן עממי ושירים נוספים".







את שור מלווה מקהלה ספונטנית שמתארגנת במקום, המורכבת ממתנדבים מזדמנים בעלי חוש מוזיקלי, "חלקם חובבנים וחלקם כאלה המופיעים בדרך קבע במקהלות בארץ ובחו"ל", מספר שור. יחד נוצרת שירה מעולם אחר, שאין מי של מרגיש חלק ממנה. זו חוויה".

האם מדובר במניין שיתקיים בכל שנה מעתה ואילך? שור ללא רוצה להתחייב: "לא יודע לומר מה יהיה בהמשך. השנה אסע כי מאד טוב לי, ונהניתי מאד בשנים שעברו. לא מדובר על שיקול כלכלי, ואם בשנה הבאה אקבל הצעה ריאלית, אשקול שוב. אני עובד כל חיי בצורה של 'שנה - שנה', נראה מה יהיה בהמשך".

לסיום מתייחס החזן הוותיק לסוגיית מקומה של החזנות בדור הזה. "אצל כל חזן, תמיד יש תחושה שהביקוש לחזנות נמצא בירידה, אבל במבחן התוצאה אולמות הקונצרטים מלאים. זה נכון, לא כל אחד מתחבר לסגנון, אבל החכמה היא שהחזן ישלב בין היצירות לשירים, ויסחף את הקהל".
ראש השנה אומן ברסלב צבי שור חזנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד