כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ארה"ב תחזיר לעירק: "מחזירה חפצים גנובים לגנב"

כעס בקרב ארגונים יהודיים על הכוונה להחזיר את ארכיון חפצי היודאיקה הגנובים שלכדה ארה"ב במהלך הלחימה בעירק • "אין שום הצדקה לשלוח את הארכיון היהודי לעירק, מדינה שאין בה כמעט יהודים ואין נגישות לחכמי ישראל"

אילוסטרציה. צילום: קובי הר צבי
אילוסטרציה. צילום: קובי הר צבי



ארצות הברית תחזיר לעירק חפצי יודאיקה יהודיים עתיקים. על אף מאמצים של מחוקקים וקבוצות יהודיות שעשו השתדלות גדולה להחזיק את החפצים בארה"ב, החפצים יוחזרו לעיראק, כך מפרסם האתר JTA.

לאחר שבשנת 2003, חיילים אמריקניים חיפשו נשק להשמדה המונית בבגדד, הם מצאו במרתף של מטה המשטרה החשאית העיראקית - מוחאבראט בבגדאד, אוסף גדול של ספרי תורה, הגדות ומסמכים שהנציחו את חיי הקהילה היהודית הגדולה בעיראק.

הדברים הובאו לארה"ב ונשמרו שם בארכיון המדינה, כשכל כמה שנים האמריקאים נותנים הארכה לשמר את הפריטים היהודים העיראקים.

ככל הנראה ארה"ב צפויה להחזיר את הדברים בספטמבר 2018, כמו גם ארה"ב תדאג למימון לשמירה ולהעברת הפריטים, החומרים יישלחו חזרה לעירק, אמר דובר הארכיון האמריקאי פאבלו רודריגז ביום חמישי האחרון.

"שמירה על הארכיון מחוץ לעירק אפשרית", אמר, "אבל הוא ידרוש הסכם חדש בין ממשלת עיראק לבין ארה"ב".

הארכיון שהובא לאמריקה ב-2003, מכיל עשרות אלפי פריטים, כולל ספרים, מסמכים עתיקים ונדירים, תצלומים ומסמכים אישיים.

על פי ההסכם עם ממשלת עירק, הארכיון היה אמור להישלח לשם, אך בשנת 2014 השגריר העיראקי בארה"ב אמר כי החזרה של הפריטים נדחתה למועד לא ידוע, כעת הוחלט כי הפריטים יוחזרו בשנה הבאה.

ממשלת עירק ותומכי החזרת הארכיון, אומרים כי הוא יכול לשמש כלי חינוכי לעיראקים על ההיסטוריה של היהודים שם שהיו חלק מחיי המדינה.

את הארכיון מצאו האמריקנים כשרובו ספוג במים, במרתף מטה השירותים החשאיים בבגדד. תחת שלטונו של סדאם חוסיין, עיראק בזזה מיהודים רבים מהחפצים לאחר שהדיקטטור סדאם חוסיין גרם לקהילה היהודית לעזוב את עיראק, תוך כדי רדיפה גדולה.

בארצות הברית שוחזרו החפצים והוצגו באופן דיגיטלי בארכיון הלאומי בוושינגטון.

הפריטים כוללים דפי גמרא עם פירושים משנת 1568, תלמוד בבלי משנת 1793 וספר הזוהר משנת - 1815.

מנגד ארגונים יהודיים יוצאי עירק בארה"ב מתנגדים להחזרת הפריטים לעירק "אין שום הצדקה לשלוח את הארכיון היהודי לעירק, מדינה שאין בה כמעט יהודים ואין נגישות לחכמי ישראל או לצאצאי יהודי עיראק", אומרת ג'ינה ולדמן, מייסדת ונשיאת ארגון ילידי המזרח התיכון וצפון אפריקה.

"ממשלת ארה"ב חייבת להבטיח שהארכיון העיראקי יוחזר לבעליו החוקיים, הקהילה היהודית בעיראק הגולה".

סטנלי אורמן, מנהיג ארגון יהודי נוסף אמר "זה רכוש קהילתי יהודי, עירק גנבה אותו והסתירה אותו במרתף, עכשיו אחרי שהצלחנו להחזיר את זה, זה יהיה כמו להחזיר מוצרים גנובים בחזרה לגנב", אמר אורמן.

מנגד הרב אנדרו בייקר, מנהל העניינים היהודיים הבינלאומיים בוועד היהודי האמריקני, הדגיש כי ההסכם היה תמיד שהארכיון יוחזר.
יודאיקה עירק ספרי קודש בגדד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד