ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

שערורייה: ממשלת בנט-ליצמן-גפני-דרעי תחייב שחקני כדורגל לעבוד בשבת / אבישי גרינצייג

אני לא מסכים עם חצי-שתיקת הח"כים החרדים, אך אני יכול להבין מניין היא נובעת. אם הם יילחמו נגד הכדורגל בשבת שאינה נוגעת לרוב קהל בוחריהם, המעשה ייראה ככפיה דתית שיזניק את מניותיו של יאיר לפיד. אך שתיקת יו"ר הבית היהודי והשתקת חבריו למפלגה שמתיימרת לייצג את הציבור הדתי והמסורתי ולפתוח את שורותיה לקהלים חדשים היא בושה וחרפה // אבישי גרינצייג

שערורייה: ממשלת בנט-ליצמן-גפני-דרעי תחייב שחקני כדורגל לעבוד בשבת / אבישי גרינצייג




בואו נתחיל קודם כל מהנתונים והעובדות.

1. יותר מ-310 שחקני כדורגל משתי הליגות הבכירות בישראל חתמו עד לשעה זו ותוך זמן קצר על עצומה הקוראת לראש הממשלה בנימין נתניהו לא "לתקן" את החוק שיחייב אותם לחלל שבת אם רצונם להיות שחקני כדורגל. אם תורידו את השחקנים הזרים שאינם רלוונטיים לעניין, ותגיעו לאחוז עצום של שחקני כדורגל שמתחננים שלא יחייבו אותם לעבוד בשבת. אם תורידו את מספר השחקנים הישראלים שאינם יהודים, המספר יגדל עוד יותר.

2. בג"ץ קיבל את עתירת התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית הטוענת כי קיום משחקי הכדורגל בשבת מנוגד לחוק "שעות עבודה ומנוחה" ועל הממשלה להורות על הפסקת המשחקים בשבת או להכשיר את המשחקים באמצעות חקיקה או תקנות.

3. ראש הממשלה מעוניין להכשיר את המשחקים תוך ניצול סעיף בחוק "שעות עבודה ומנוחה" הקובע כי בסמכות שר העבודה "להתיר העסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, או בחלק מהן, אם הוא משוכנע שהפסקת העבודה למנוחה השבועית לכולה או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה או בבטחון הגוף או הרכוש, או לפגוע פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים שהם, לדעת שר העבודה, חיוניים לציבור או לחלק ממנו".

החוק קובע כי היתר כללי לענף "לא יינתן אלא על פי החלטת ועדת שרים המורכבת מראש הממשלה, שר הדתות ושר העבודה".

4. באתר "News1" פורסם שהפעם האחרונה שועדת השרים הזו התכנסה הייתה לפני 57 שנה, בשנת 1960. על פי פרשנות משפטית של משרד היועמ"ש, כיום אין צורך באישור של השר לשירותי דת ח"כ דוד אזולאי מש"ס, כיוון שהמשרד לשירותי דת בראשו עומד אזולאי איננו משרד הדתות עליו דיבר המחוקק. כך יוצא שראש ממשלה אתאיסט ושר עבודה חילוני יחליטו לבד איזה ענף רשאי לפעול בשבת, ללא צורך בהסכמתם של יהודים שומרי מצוות. זאת בניגוד גמור להיגיון מאחורי החוק.

5. קיום משחקי הכדורגל לאחר צאת שבת אינם פוגעים בביטחון המדינה או בביטחון הגוף או הרכוש, אינם פוגעים פגיעה רבה בכלכלה (עובדה: כל משחקי הכדורסל מתקיימים ביום חול; משחקי כדורגל רבים מתקיימים לאחר צאת שבת).

6. רק לפני 5 ימים בלבד טענה המדינה בבג"ץ שתחבורה ציבורית בשבת איננה חיונית. אם תחב"צ בשבת איננה חיונית (ויש מקום לדון על כך), ברור לחלוטין שדחיית משחקי כדורגל בכמה שעות לא פוגעת בשום צורך חיוני של הציבור או חלק ממנו.

7. בעבר כל משחקי הכדורסל התקיימו בשבת. מזה שנים רבות, אף אחד מהם לא מתקיים בשבת ואף אחד לא מבקש ולא חושב לבקש לחזור ולקיים משחק כלשהו בשבת. בעבר כל משחקי הכדורגל התקיימו בצהרי יום השבת, ולאט לאט חלק מן המשחקים הועברו משיקולים כלכליים למוצאי שבת ולימים ראשון ושני.

8. כאשר שר העבודה חיים כץ בעקבות דרישת נתניהו שמלווה בשתיקת המפלגות החרדיות והבית היהודי יתקן את החוק ויגדיר את משחקי הכדורגל בשבת כצורך חיוני, הוא לא נלחם למען הכדורגל אלא נלחם למען בעלי ממון שחושבים שירוויחו כך יותר כסף. הוא לא פועל למען שחקני הכדורגל, אלא נגדם. הם מתחננים שלא יחייב אותם לשחק בשבת, אך הוא עתיד לחייב אותם: תשחקו בשבת או שתישארו בלי עבודה. הוא לא נלחם נגד כפייה דתית, אלא כופה כפייה חילונית. הוא לא פועל לרווחת שחקני הכדורגל אלא מונע מהם את הזכות הסוציאלית המוקנה להם על פי חוק.

9. סקר של "פאנל פרויקט המדגם" משנת 2016 מצא כי לא פחות מ-37.7% מהאוכלוסייה היהודית בישראל לא נוסעת בשבת. קיום משחקי כדורגל בשבת מדיר 2 מתוך 5 יהודים במדינת היהודים. לא גאווה יהודית גדולה. אך כאשר הממשלה היא זו שמתקצבת במיליונים על גבי מיליונים ישירות ובעקיפין את הענף זו חרפה של ממש.

10. מאות שחקני הכדורגל שחתמו על העצומה תוך זמן קצר הם אמיצים. מופעל עליהם לחץ גדול לשתוק ולא לעשות בעיות. כל כדורגלן שחתם על העצומה הזו סיכן את פרנסתו ופרנסת משפחתו. כל שחקן שחתם על העצומה מבין שהוא נתן לבעלי הקבוצות סיבה משמעותית אם כדאי להעסיק את השחקן הבעייתי.

11. יו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט שתק ולא צייץ בנושא. חבר מפלגתו מוטי יוגב פנה אליו אישית בבקשה שייכנס בעובי הקורה, אך הוא בחר להתעלם. מוטי יוגב פרסם זאת אף בכלי התקשורת, ובכל זאת נפתלי שמר על דממת אלחוט. רבנים שהמפלגה מתיימרת להתייעץ עימם דחקו בנפתלי להתערב, אך השתיקה הרועמת ממשיכה. במוצאי שבת הכדורגלנים שלחו הודעות לטלפון האישי של נפתלי, אך לטענתם הוא כלל לא הגיב. הזעם שלהם על בנט הוא אדיר. הם לא מבינים איך הוא נותן להחלטה לעבור ומתייחס אליהם כמו אל פרופלורים.

12. אני לא מסכים עם חצי-שתיקת הח"כים החרדים, אך אני יכול להבין מניין היא נובעת. אם הם יילחמו נגד הכדורגל בשבת שאינה נוגעת לרוב קהל בוחריהם, המעשה ייראה ככפיה דתית שיזניק את מניותיו של יאיר לפיד. אך שתיקת יו"ר הבית היהודי והשתקת חבריו למפלגה שמתיימרת לייצג את הציבור הדתי והמסורתי ולפתוח את שורותיה לקהלים חדשים היא בושה וחרפה.

13. "אם בנט ייתן להחלטה האנטי יהודית הזו לא לעבור, שיהיה ברור שאת הקול של כולנו הוא הפסיד", כתב לי במוצאי שבת אחד הכדורגלנים הבכירים במוצאי שבת. "מה שווה הכיפה שלו, אם השבת שלנו לא מעניינת אותו" הוא שואל בזעם. נפתלי בנט ממשיך לשחק בונקר מול שחקני הכדורגל, אבל הוא צריך לזכור שלקלפי חוקים משלו.

הכותב הוא מנהל התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית

כדורגל אריה דרעי יעקב ליצמן משה גפני נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד