י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

היום לפני 16 שנה: מגדלי התאומים קרסו • מה קרה שם

זה היה מפחיד ומחריד • ביום בהיר ללא כל התראה מוקדמת התנגש מטוס נוסעים בבניין הראשון, 18 דקות אחרי התרסק מטוס נוסעים נוסף אל תוך הבניין השני • 110 הקומות קרסו כמו מגדל קלפים • במשך ימים בערו ההריסות וחילוץ הגופות והנפגעים נמשך כמה שבועות • הפיגוע הגדול ששינה את פני ההיסטוריה

כך זה נראה אז. צילום: רויטרס
כך זה נראה אז. צילום: רויטרס צילום: רויטרס



בבוקר יום שלישי, 11 בספטמבר 2001 תשעה עשר טרוריסטים שהשתייכו לארגון הטרור האסלאמיסטי אל-קאעידה, חטפו ארבעה מטוסי נוסעים. בכוונה תחילה הטיסו החוטפים שניים מהמטוסים, טיסה 175 של יונייטד איירליינס וטיסה 11 של אמריקן איירליינס, לעבר מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי שבעיר ניו יורק שנישאו לגובה 110 קומות - 417 מטר. כך נראה אז הדיווח ב'ערוץ 2' ברגעים הראשונים

שני המגדלים קרסו בתוך שעתיים. כמו כן ריסקו החוטפים את טיסה 77 של אמריקן איירליינס אל תוך בניין הפנטגון בארלינגטון שבווירג'יניה. כוונת הטרוריסטים הייתה לרסק את המטוס הרביעי, טיסה 93 של יונייטד איירליינס, אל תוך בניין הקפיטול בוושינגטון, אך המטוס התרסק לבסוף בשדה פתוח ליד שנקסוויל, פנסילבניה, לאחר מאבק בין נוסעי המטוס לחוטפים. 2,996 אנשים נספו בהתקפות אלו.

זוהי המתקפה הגדולה ביותר על אדמת אמריקה, מאז המתקפה היפנית על נמל פרל הארבור שבהוואי ב-7 בדצמבר 1941. בשני המקרים גררה ההתקפה מלחמה, המתקפה על פרל הארבור גררה את ארצות הברית לפתוח במלחמה נגד יפן במהלך מלחמת העולם השנייה, ופיגועי 11 בספטמבר למלחמת אפגניסטן (2001–2014) ולמלחמה העולמית בטרור האסלאמי.

ארצות הברית הטילה מיד את האחריות לפיגועים על ארגון אל-קאעידה, אך רק בשנת 2004 לקח מנהיג הארגון, אוסמה בן לאדן, אחריות על ביצוע הפיגועים, לאחר שלוש שנים של הכחשה, בין הסיבות לפיגועים מנה בן לאדן את תמיכת ארצות הברית בישראל, נוכחות הצבא האמריקאי בערב הסעודית והסנקציות נגד עיראק. תגובת ארצות הברית לפיגועי 11 בספטמבר הייתה פתיחת המלחמה בטרור ופלישה לאפגניסטן במטרה להפיל את שלטון הטליבאן, פטרונו של אל-קאעידה. בעקבות הפיגועים השתנה היחס העולמי לטרור, ומדינות רבות חוקקו חוקים חדשים למלחמה בטרור, וכמו כן הרחיבו את סמכויותיהם, היקפם וציודם של כוחות אכיפת החוק. לאחר שנים של מצוד אותר בן לאדן בפקיסטן וחוסל במאי 2011.

בבוקר 11 בספטמבר 2001 יצאה תוכניתם של המחבלים אל הפועל. ארבעה מטוסי נוסעים של טיסות פנימיות שהמריאו מנמלי תעופה בארצות הברית נחטפו, עם מאות נוסעים על סיפונם. החוטפים, מצרים וסעודים, דקרו את הדיילים באמצעות סכינים יפנים פשוטים והשתלטו על תאי הטייס, תוך שהם דוקרים את הטייסים, וכשהגאי המטוס היו בידי אחד החוטפים, שעבר הכשרה בטיס, הוא הפנה אותם אל עבר יעדים הידועים כסמלי הכוח של אמריקה: מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי בעיר ניו יורק, מבנה הפנטגון (משרד ההגנה) וגבעת הקפיטול בבירה וושינגטון.

הטיסה הרביעית שנחטפה, 93 של יונייטד איירליינס, התרסקה בשדה בפנסילבניה בשעה 10:03 לאחר שהנוסעים נלחמו בארבעת החוטפים, מטרתם של חוטפי המטוס הייתה כנראה לרסק את המטוס הרביעי אל תוך בניין הקפיטול או הבית הלבן, מהקלטת השמע של תא הטייס של טיסה 93 אפשר לשמוע את ניסיונות ההשתלטות של הנוסעים ואנשי הצוות על המטוס החטוף, לאחר שנפוצה השמועה (דרך טלפונים סלולריים) על התרסקות שלושה מטוסים דומים שנחטפו באותו בוקר, הנוסעים, שהבינו את גורלם הצפוי, ניסו לפתוח בכוח את דלת תא הטייס הנעולה, והמחבלים שהיו בפנים החליטו לרסק את המטוס מוקדם מהמתוכנן.

בין ההרוגים היו 5 אזרחי ישראל, וכ-300 יהודים.

אחד הסיפורים הידועים והניסיים היו של איש עסקים חרדי בשם דיוויד מילר, שהיה אמור לטוס בחברת יונייטד טיסה 175, לפגישה עסקית, הוא נכנס למנהרה המובילה לכבש המטוס, כשלפתע הפלאפון צלצל, הוא הניח את תיק התפילין שהחזיק בידו על כסא בצד, סיים את השיחה ונכנס למעבה המטוס והתיישב, הדלת של המטוס נסגרה.

דיוויד הבחין לפתע שתיק התפילין איננו, המטוס התחיל לנוע, דיוויד פנה לדיילת ''אנא בקשי מהטייס להמתין לי דקה, שכחתי את התפילין שלי בכסאות מחוץ למנהרה". הדיילת השיבה שאי אפשר כי יש לוח זמנים מדוייק, הטייס, שהגיע עקב המהומה, הודיע לדיוויד ''אני פותח לך את הדלת אבל אל תחזור", דיוויד יצא מן המטוס לעבר המנהרה, לקח את התפילין ופנה בריצה חזרה, אך המטוס כבר לא היה שם.

אולם טיסת 175 של יונייטד מעולם לא הגיעה ליעדה. מחבלי 'אל-קעידה' ניווטו אותה לעבר בנייני התאומים.

לא רק שדיוויד ניצל, אלא שעפ"י התוכניות המדוייקות היו אמורים שני המטוסים להיכנס בתאומים באותה שנייה ממש, כך יגרמו לדליקה עצומה במימדים דמיוניים, והפיגוע יהיה קטלני הרבה יותר, שבמצב כזה היו אפס ניצולים.

18 דקות נמשך הוויכוח בין דיוויד מילר העקשן, לבין צוות המטוס, באותן דקות מן הבהלה עקב פגיעת המטוס הראשון, הספיקו להימלט מן הבניין השני שעדיין ניצב על תילו אלפי בני אדם, כאשר אף אחד לא העלה בדעתו שמטוס שני עומד להתרסק, רבבת בני אדם ניצלו מן התופת האימתנית, בזכות העקשנות על מצוות תפילין אחת.

גם היום כעבור 16 שנים, עדיין מוצאים מדי פעם שרידי DAN של נספים בזירת האסון והם נשלחים לזיהוי.

לאחר מצוד של כמעט עשור, כוחות אמריקאים מיוחדים חיסלו את בן לאדן באבוטאבאד, פקיסטן, באחד במאי 2011 בביתו, כשהנשיא דאז ברק אובמה צופה במשימת החיסול בחדר מיוחד. בכך סגרה ארה"ב חשבון עם האיש ששינה את פני ההיסטוריה שלה.
אסון התאומים אל קעידא 11 בספטמבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד