י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בג"צ מכה שנית: "יום שחור לכשרות בישראל"

הרכב של שופטי בית המשפט העליון בשבתם כבג"צ קבעו היום (שלישי) כי בית עסק רשאי להציג את עצמו כ'מפוקח', גם ללא תעודת כשרות מהרבנות הראשית לישראל

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



הרכב של שופטי בית המשפט העליון בשבתם כבג"צ קבעו היום (שלישי) כי בית עסק רשאי להציג את עצמו כ'מפוקח', גם ללא תעודת כשרות מהרבנות הראשית לישראל.

נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, כתבה בהחלטה "יכול חנווני להעיד על מרכולתו. אין דבר בחוק שמלמד שאסור לבית אוכל להציג מצג אמת בדבר המזון הנמכר בו. אכן, בית אוכל שלא ניתנה לו תעודת הכשר לא יכול להציג עצמו ככשר. אך אין בכך כדי למנוע ממנו להציג מצג אמת בכתב, המפרט את הסטנדרטים עליהם הוא מקפיד ואת אופן הפיקוח על שמירתם", כתבה.

מדובר בהחלטת בג"צ שהופכת פסיקה קודמת, לפיה לא ניתן להציג תעודת כשרות שאיננה של הרבנות הראשית לישראל. אולם, למרות שנאסר עליו להציב שלט "כשר", בית עסק יוכל לכתוב את הסטנדרטים ההלכתיים שעל פיהם הוא פועל עם הכותרת "מפוקח".

פסיקה זו של בית משפט העליון, לטענת הרבנות הראשית, פוגעת בצרכנים שמעוניינים לצרוך כשרות - ואינם בקיאים בסטנדרטים ההלכתיים. ברבנות רואים בכך כ"יום שחור עבור כלל צרכני הכשרות במדינת ישראל".

עוד מוסיפים ברבנות כי "מחובתנו להתריע כי במתן האפשרות לבית העסק להציג את עצמו כשומר על כללי הכשרות מבלי פיקוח ראוי וגוף רגולטורי מוסמך, נפתח פתח להונאות כשרותיות קשות ומורכבות ששום גוף לא יאכוף, אין מי שיערוב לצרכן המזון ש "מצג האמת" מתנהל על פי ההלכה הסדורה והמסורת היהודית".

הרב הראשי הגר"ד לאו, הגיב לפסיקה ואמר כי "מתן אפשרות לבעל עסק להציג עצמו ככשר בשעה שלמעשה אינו קיבל את כשרות הרבנות הראשית - היא מכשול גדול, וכדברי השופט רובינשטיין בפסק הדין: "מדרון חלקלק אשר עלול להטעות את תכליתו של חוק הונאה בכשרות ובעיקר להטעות את הצרכנים".

בימים אלו מתקיימות ישיבות אינטנסיביות של צוות ההיגוי ברבנות על מנת להסדיר מתווה כשרות חדש, שיתקן את הליקויים שהיו בעבר ויצעיד את עולם הכשרות לדרך המלך.
כשרות חלופית בג רבנות הראשית לישראל תעודת כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד