י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

נאצים יצעדו בעיצומו של יום הכיפורים ליד בית הכנסת

הימין הקיצוני יצעד ביריד ספרים בשוודיה שיחול השנה ביום הכיפורים. בתוך המסלול המתוכנן נמצא גם בית הכנסת המרכזי בגטבורג • הליגה נגד השמצה: "להבטיח שתוואי הצעדה הניאו-נאצי יהיה רחוק מבית הכנסת"

צעדת ניאו נאצים, צילום: רויטרס
צעדת ניאו נאצים, צילום: רויטרס צילום: רויטרס



הקהילה היהודית בעיר גטבורג שבשוודיה הממוקמת בחוף המערבי של המדינה, מתכוננת לקראת צעדה ניאו-נאצית שתעבור ליד בית הכנסת המרכזי בעיר, ביום כיפור. כך מדווח האתר JTA.

מנהיגי הקהילה אמרו כי יעשו הכל כדי לבטל החלטה משטרתית, שתאפשר לתנועה הנאצית לצעוד במהלך יריד הספרים בגטבורג, בו משתתפים מדי שנה כ-100 אלף בני אדם.

המשטרה המקומית סירבה לבקשה הראשונה של קבוצת הימין הקיצוני לצעוד ברחובות הראשיים של גטבורג, התוואי החלופי שהציעה המשטרה יביא לכך שקבוצת הימין הקיצוני תצעד רק כ-200 מטר מבית הכנסת בגטבורג.

"חברי הקהילה היהודית, שבדרך כלל נמצאים תחת אבטחה כבדה, מודאגים מהטרדות ואיומים פיזיים מצד הצועדים", אמר אלן סטוצ'ינסקי, יו"ר הקהילה היהודית בגטבורג.

אנשים המזוהים עם תנועת ההתנגדות הנאצית היו אחראים לאיומים אנטישמיים שהובילו לתסיסה נגד המרכז הקהילתי היהודי באומאה, בצפון מזרח שבדיה, בחודש אפריל.

"האיום עלינו הוא תמיד גדול, והוא הופך להיות אפילו גדול יותר כאשר הם צועדים", הוסיף אלן שטוצ'ינסקי, "המפגינים מהשמאל עשוים להפגין נגד הנאצים, וגם הם איום על היהודים".

יהודי שוודיה נתקלים באנטישמיות הן מצד הימין הקיצוני והן מצד השמאל הקיצוני. סטוצ'ינסקי מציין כי חברי הקהילה היהודית בגוטנבורג הם ניצולי שואה וצאצאיהם.

"כמעט לכל החברים שלנו יש איזשהו קשר לשואה", אמר, "ברור שזה מרגיז לראות, ואולי לשמוע, נאצים מפגינים קרוב לבית הכנסת, כשכולם שקועים בתפילות יום הכיפורים".

לדבריו, הקהילה היהודית אינה מתנגדת לזכות של הקהילה הנאצית לצעוד "התנגדותנו היא למיקום ולשעה".

מפקד תחנת המשטרה בגטבורג, אריק נורד, אמר כי לכל אדם יש את הזכות לצעוד, אך כל מי שעוסק בהסתה יעצר, כך פורסם בערוץ SVT, ערוץ הטלוויזיה הלאומי של שוודיה.

הליגה נגד השמצה דרשה משבדיה "להבטיח שתוואי הצעדה הניאו-נאצי יהיה רחוק מבית הכנסת".

אלן סטוצ'ינסקי, יו"ר הקהילה היהודית בגטבורג מסכם ואומר "שוב יש לנו אנטישמיות כמו בשנות השלושים, חשבנו שאירופה למדה את הלקח שלה, אבל זה כנראה לא קרה".
צעדה ניאו נאצים שוודיה גטבורג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד