א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

ההתפטרות המפתיעה שעלולה להשפיע על עתידה של ש"ס יעקב גרודקה

דווקא מעלותיו של גואטה גרמו לו להיקלע לסערה שבסופה נאלץ להתפטר • ההתפטרות הוכיחה כי גורמים חיצוניים המתנגדים לש"ס מסוגלים לחולל לה נזק משמעותי. ש"ס הפסידה היום ח"כ שהביא לשורותיה רוח של עשייה בלתי נדלית, וייתכן שההפסד עוד ישליך על עתידה • והאם גואטה יחזור בו? • יעקב גרודקה מנתח את ההתפטרות המפתיעה

גואטה. צילום: פלאש 90
גואטה. צילום: פלאש 90



ח"כ יגאל גואטה מש"ס התפטר הבוקר במפתיע מהכנסת. לא כאן המקום להיכנס לסיבה שגרמה לו להגיע להחלטה הדרמטית, הנושא נטחן עד דק. כעת, הזמן לספר כי מדובר בהפסד כפול ומכופל לתנועת ש"ס.



מעבר לכך, שש"ס הפסידה חבר כנסת שהביא לשורותיה רוח של עשייה בלתי נדלית, וכישורי ניהול פרויקטים סבוכים - כדוגמת הבחירות בהסתדרות, הבוקר היא רושמת הפסד אסטרטגי חשוב שיתכן וישליך על עתידה ועל התוצאות שהיא תקבל בבחירות הבאות.

חשוב לחדד: גואטה היה ה'ח"כ החילוני' של ש"ס, במובן האלקטורלי של התנועה. אמנם הוא שומר תורה ומצוות, קלה כבחמורה, אך מבחינה פוליטית הוא האיש שנועד להביא לש"ס את המצביעים החילוניים והמסורתיים. לנסות להחזיר עטרה ליושנה, ואת העם שבשדות למפלגה שהפכה להיות חרדית טהורה.

למרות העובדה שמצביעיה המסורתיים של ש"ס עזבו והלכו לרעות בשדות זרים, במפלגות הליכוד, הבית היהודי ואפילו בכולנו, ש"ס משקיעה את עיקר מאמציה בזירה החרדית ולא עושה מהלכים להחזיר את העם שבשדות. הנה, הבאתו לפני כשנה של ח"כ מיכאל מלכיאלי לשורותיה - מהלך מוצלח שהביא ריענון לעשייה, תרם בעיקר לזירה הפנים חרדית. גם באחרונה הקימה התנועה את עיתון 'הדרך' שבאופן מוצהר פונה רק לבני התורה הספרדים.

עד כה, כל הניסיונות להחזיר את העם המסורתי לש"ס – עלו בתוהו והסקרים זועקים זאת שוב ושוב בקול רם. במקום לקרב את הרחוקים – ראשיה ודובריה מעצימים את האגף החרדי - אגף שבכל מצב יהיה נאמן למפלגה בגין העובדה שאנשיו תמיד יצעדו על פי הוראת הרבנים - מועצת חכמי התורה ובראשה חכם שלום.

למרות הכישלון, מספר ענפים בודדים מחברים עדיין את ש"ס לבוחרים המסורתיים. המרכזי שבהם היה יגאל גואטה. גואטה ידע זאת היטב ובשל כך הוא התבטא בראש החילוני והמסורתי, בשפה של אותם אלו שבעבר נהרו אחרי ש"ס. גואטה היה נכס אסטרטגי לש"ס. גואטה דיבר בשפה שהייתה מסוגלת לעשות רק טוב לש"ס.

נכון, לפעמים הביטויים שיצאו לו מהפה – גרמו לאי נוחות באגף החרדי במפלגה הספרדית, אך בסופו של יום – הם היו עשויים להגדיל בעתיד את כוחה של התנועה.

הרהור נוסף: סיפור התפטרותו של גואטה הוכיח כי גורמים חיצוניים המתנגדים לש"ס - מסוגלים לחולל נזק משמעותי לתנועה, מבחוץ. מספיק בחור צעיר אחד שעובר בבתיהם של הרבנים - בשביל לגרום להתפטרות ח"כ מכהן. בתיהם של הרבנים בעיקר הספרדים - נגישים, ניתן להיכנס אליהם, לשאול, להקליט ולפרסם.

ש"ס לא הצליחה לבלום את סערת גואטה בזמן, דובריה עסוקים ונטולי אסטרטגיה. העומד בראשה טרוד בחקירות ורוב ח"כיה פועלים בעשייה ולא בתקשורת. מספר נערים הצליחו לזעזע אותה במספר ימים.

האבסורד: דווקא מעלותיו של גואטה - הן שגרמו לו להיקלע לסערה הנוכחית שבסופה הוא נאלץ להתפטר. מידת האמת והפה המסורתי. גואטה הוא איש שלא מחשב את מילותיו, הוא אומר בגלוי את אשר על ליבו. בקלות הוא היה יכול לסיים את הסאגה, אבל הוא בחר לעמוד מאחורי אמירותיו וחשיבתו.

באופן אישי: במשך ימים ארוכים צפיתי בעבודה השוטפת של גואטה. רוב מעשיו היו נסתרים מהתקשורת. יחד עם צוות לשכתו - נתי מור יוסף, עו"ד שמעון גיגי ואמיתי ארביב הוא סייע למאות פניות ומקרים של אנשים שקופים שבאו בזה אחר זה ללשכתו. הוא חרש את הארץ לאורכה ולרוחבה, ומקולות השטח הוא גיבש הצעות חוק חברתיות. התפטרותו של גואטה היא הפסד לש"ס, לכנסת ולשקופים בישראל.

התפטרותו של גואטה היא הפסד לש"ס, לכנסת ולשקופים בישראל. אולם בעידן שלנו - הכל יכול להיות והגלגל מסוגל להתהפך. בקשה ממועצת החכמים ולחץ השטח הש"סי - מסוגלים לגרום גם לח"כ מתפטר לחזור בו, זה קרה אצל דרעי, ואולי יקרה גם אצל גואטה.
יגאל גואטה התפטרות שס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד