א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

חלב • איך לשמור על המסורת בלי לפגוע בבריאות?

מה הם סוגי החלב שלא מזיקים לבריאות? ומה היתרונות של כל אחד מהם? • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי במאמר מיוחד לכבוד שבועות • ויש גם מתכונים מיוחדים לכבוד החג

חלב • איך לשמור על המסורת בלי לפגוע בבריאות?



ב"ה חג השבועות בא עלינו לטובה. כמנהגינו, נביט בו מהבחינה התזונאית. זהו בטח החג האהוב על מועצת החלב, כי הרי בחג השבועות נהוג להרבות במאכלי חלב. כידוע, מוצרי חלב כפי שאנחנו מכירים אותם היום, אינם מוצרים בריאים. היום רבים כבר מודעים לכך ולרבים כבר איכפת.

מצד שני, כוחו של המנהג אדיר וגם יש עניין בשמירה על מנהגים. אז מה עושים? איך שומרים על המסורת מבלי לפגוע בבריאות? יש לכך דרכים רבות. אחת מהן – חלב צמחוני.

עקב המודעות ההולכת וגוברת לנושא שמירה על הבריאות בכלל ונזקי החלב לגוף האדם בפרט, ועקב הכמות ההולכת וגוברת של צמחונים וטבעונים, ניתן למצוא היום בקלות ברשתות המזון הרגילות סוגים שונים של חלב צמחי ומוצריו. בנוסף לכך ניתן להכין חלב צמחי לבד. בשביל זה אין צורך לא בציוד מיוחד ולא במיומנויות מיוחדות. ממש – כל אחד – יכול. נביא דוגמא של כמה סוגים של חלב צמחי, את מעלותיהם ושיטות להכנתם במו ידיכם.

חלב סויה

אם אין לכם התוויות נגד סויה (כמו למשל, אלרגיה לסויה) אתם ברי מזל. הרי סויה זהו מוצר עשיר מאד בחלבון צמחי, סידן, ברזל, לציטין וויטמין E. חלב סויה בריא במיוחד לנשים, אך אין להרבות בצריכתו בקרב ילדים. יפאנים וסינים לא משתמשים בחלב מן החי, אלא בחלב סויה וקוקוס בלבד. חלב סויה מוזכר החל מהמאה ה-II לפני הספירה. האגדה מספרת, ש אימו של חכם סיני בשם לו-אן איבדה את שיניה ולא יכלה יותר לאכול סויה. היא מאד הצטערה, כי זה היה המאכל האהוב עליה. לו-אן התחיל לחשוב איך לשמח את אמו, והמציא חלב סויה וטופו. היום נמצא בחנויות מבחר גדול של חלב סויה, משקאות סויה בטעמים שונים וכן מעדני סויה וגבינה מחלב סויה – טופו. המבחר כה גדול, שכל אחד ימצא משהו לטעמו: מבחר טעמים, חברות (גם מחו"ל וגם כחול-לבן) והשגחות. כשחלב סויה מחמיץ, ניתן לעשות ממנו גבינות טעימות ובריאות מאד.

חלב אורז

גם זה מוצר בריא שקל לעיכול, לא מעורר אלרגיות, מחזק ומרפא מערכת העיכול, מוריד את רמת הכולסטרול בדם ושומר על רמת הסוכר בדם. חלב אורז מוכן בד"כ מעושר בסידן וויטמיני A ו-D. ניתן להכין חלב אורז לבד. לשם כך יש לשפוך על אורז מלא מים רותחים ולכסות לכ-8 שעות. להוסיף 6 כוסות מים לכל כוס אורז, להרתיח, לבשל על אש קטנה מאד שעתיים, לטחון בבלנדר ולסחוט (אפשר בבד חיתול).

חלב קוקוס

חלב זה יאהבו במיוחד חובבי קוקוס ומתוק: הטעם שלו זה טעם חזק של קוקוס, הוא מתוק מאד ויש בטעם שלו גם משהו שמזכיר קרמל. חלב קוקוס מחזק מאד את המערכת החיסונית, מקצר מחלות ויראליות וחיידקיות וכן יכול לשמש כמשקה מתוק קל . הוא מכיל הרבה ויטמיני 1B, 2B, 3B וכן ויטמין C. בנוסף יש בו חומצה לאורינית הידוע כמועילה מאד כנגד מזהמים רבים. השימוש בחלב קוקוס נפוץ בבישול ואפיה. חלב קוקוס ניתן לקנות באריזות שונות ובהשגחות שונות. יש גם תרכיז שלו. ניתן גם להכין אותו לבד בקלות: לגרד את החלק הלבן של הקוקוס ולשפוך עליו מים חמים (אך לא רותחים). היחס צריך להיות: לכל כוס קוקוס מגורד – שלוש כוסות מים. לכסות ולהשאיר להתקרר. זהו. כשזה יתקרר, נשאר רק לסחוט דרך בד חיתול ולשתות.

חלב שקדים

זה עוד מוצר בריא מאד, המחזק והמרפא את מערכת הנשימה. חלב שקדים מומלץ במיוחד לילדים, ובעיקר לילדים הסובלים מבעיות במערכת הנשימה, כמו אסתמה, שיעול ספסטי, ברונכיטיס, דלקות גרון חוזרות. חלב שקדים מכיל הרבה מאד סידן, זרחן, מגנזיום, אבץ, ויטמיני E ו-9B וחומצות שומן חיוניות. ניתן להכין חלב שקדים לבד וניתן גם לקנות תרכיז ולמהול.

חלב שומשום

מומלץ מאד ובמיוחד לילדים קטנים. יכול להחליף חלב אם בעת הצורך. אבל שומשום נמנה על האלרגנים הנפוצים, לכן יש לבדוק לפני השימוש אם אין אלרגיה אליו.

חלב פרג

מאד מזין, מאד בריא, עם טעם עשיר המזכיר קצת קפה. הוא מכיל סידן יותר מכל מאכל אחר – 1148 מג' לכל 100 גר' חלב. אתם יכולים בקלות להכין אותו לבד. בשביל זה יש לערבב בבלנדר זרעי פרג, מים ודבש. לסחוט דרך בד חיתול ולשתות. בדרך כלל שותים אותו מצונן בתור משקה קר. ל3/4 כוס פרג תצטרכו 2 כוסות מים וכף 1 של דבש.

חלב שיבולת שועל

חלב זה מספק לגוף אנרגיה בשפע ומהווה משקה אידיאלי לבוקר. הוא מכיל הרבה חלבונים, וביניהם גלובולין דומה לגלובולין מן החי וכן עמילן מיוחד – בטא-גלוקאן – המאזן את רמות הכולסטרול בדם. ברפואה העממית משמש כחומר מוציא ליחה וכן לטיפול בשיעול, במיוחד בדלקת הסימפונות. ניתן להכין אותו לבד בקלות: שמים פתיתי שיבולת שועל בכלי ושופכים עליהם מים רותחים ביחס 1:2, כלומר, ל-1/3 כוס שיבולת שועל יש לשפוך 2/3 כוס מים. יש לכסות את הכלי ולהשאיר לכ-12 שעות ואחר-כך לסנן.

חלב דלעת

חלב מאד בריא בטעם עדין, המחזק את מערכת החיסון והזיכרון. מומלץ במיוחד לנשים מבוגרות ולגברים בכל הגילאים. חלב דלעת מכיל הרבה אבץ, מגנזיום, ברזל, סידן, זרחן וחלבונים צמחיים. גם אותו תוכלו להכין בקלות לבד. לשם כך יש לקלף גרעיני דלעת ולהשרות במים לכשעתיים. לכוס גרעינים מקולפים אתם צריכים 2 כוסות מים, 2-3 תמרים וקצת וניל (לפי הטעם). את כל החומרים יש לערבב בבלנדר ולסחוט דרך בד חיתול. חלב דלעת שותים בדרך כלל מצונן. אפשר להשתמש בו בתור משקה קל. ומה לעשות, אם ברצוננו להכין מתכון שמכיל חלב מבלי לפגוע בטעם המתקבל? - ניתן להמיר חלב במים או בחלב אורז או בחלב סויה. את השמנת ניתן להחליף בחלב קוקוס או ביוגורט סויה.



מתכונים לחג

ועכשיו כמה מתכונים לחג עם שימוש בחלב צמחי. כל המתכונים פשוטים וטעימים.

פנקייק תפוחים
אתם צריכים:
1/4קילו קמח
3 כפות קמח סויה
שקית אבקת וניל
1/2 כפית סויה לשתיה
קצת מלח על קצה המזלג
1 כף סוכר
1/2 ל' חלב סויה
1 ק"ג תפוחים ירוקים
אופן ההכנה:
לגרד את התפוחים על פומפיה גסה.
לערבב יחד עם שאר המרכיבים עד לקבלת בצק אחיד.
יש לטגן את הפנקייק משתי הצדדים.
הצבע שאמור להתקבל – צהבהב.
אפשר לאכול חם ואפשר לאכול קר. ניתן למרוח דבש או מייפל או סיליאן.

עוגת גבינה
לבצק אתם צריכים:
3/4 כוס שמן
1/2 כוס סוכר
1 כף קמח סויה
1/3 כוס מים
למלית אתם צריכים:
500 גר טופו
720 גר' יוגורט סויה (לא ממותק)
4/5 כוס סוכר
שקית פודינג וניל
20 גר' עמילן תירס
הכנת הבצק:
לערבב את השמן באיטיות. תוך כדי ערבוב להכניס לתוכו בהדרגה את שאר המרכיבים. יש להגיע לבצק אחיד.
לאחר מכן, לשים את הבצק במקום קריר לחצי שעה.
בינתיים אפשר להכין את המלית.
הכנת המלית:
לפורר את הטופו. לערבב היטב עם שאר החומרים עד קבלת עיסה אחידה.
לחמם את התנור לחום בינוני.
לשים את הבצק בתבנית. כדי שתוכלו להוציא את העוגה בקלות, מומלץ לשים במרכז התבנית שכבה עבה יותר של בצק מאשר בצידי התבנית – או להשתמש בתבנית, בה התחתית נפרדת מהדפנות.
אופים את העוגה בין שעה לשעה וחצי בהתאם לתנור.

חג בריא ושמח לכולם!


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-8450103

קישורים:
אתר הבית
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד