כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מלחמת האחים בערד: חסידי גור ניצחו. החילונים התקפלו

בגור חששו מהעצמת הפגיעה בכבוד רבם הנערץ, כאשר נפוצו שמועות כי התושבים החילונים מתכוונים להחריף את המאבק וללבוש חולצות מודפסות עם תמונה וכיתוב בגנותו של הרבי, אך נראה כי התושבים הפנימו את האיום וחששו בעצמם מהבאות וירדו מהרעיון

כתובת נגד גור בזמן מהומות בתי ורשא. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
כתובת נגד גור בזמן מהומות בתי ורשא. צילום: קובי גדעון, פלאש 90



אמש (רביעי), התכנסו מאות מתושבי ערד החילונים במתנ"ס העירוני והתאגדו בעמותה בשם 'התנועה לשמירת צביון ערד', כדי לגבש דרכי פעולה בעקבות ההסלמה ביחסים בינם ובין חסידי גור בעיר, לאחר שבמוצ"ש האחרון הגיע המאבק לשיא כאשר ברחובה של עיר התעמתו הצדדים שעות ארוכות בעקבות שלט שנתלה על אחד הבתים בגנותו של הרבי מגור.

המקומון 'הצבי' היוצא לאור ומחולק בערד, חושף את תוכן הכינוס שהתקיים אמש. ראשי התנועה אמרו: "יש לנו כרגע תנועה בהקמה שאנו מעריכים שתוך שבוע נקבל את הניירת הסופית לרשם העמותות". כך מדווח במקומון.
הכנס אמש בערד
עוד על פי הדיווח במקומון 'הצבי', בין הנואמים היתה מירב לייבה-שמול מראשי העמותה, שאמרה אתמול בכנס: "ביום שהם פרצו לבית הכנסת המרכזי והשחיתו אותו, הבנו שזאת בריונות ולא אנשים שבאים בטוב. זה מגמתי ונעשה כאן תהליך בשביל להתסיס, להפריע ולגרום אי נוחות לעיר שלנו. מדובר בהדרת נשים, הטרדת נשים בלבוש חושפני, שימוש בבתים פרטיים לצרכים קהילתיים, זיהום המרחב הציבורי - כי פשוט לא אכפת להם מהסביבה".

מירב הסבירה לקהל שהגיע - על העמותה: "התנועה שלנו תדאג לשמור על העיר שלנו כעיר פלורליסטית ציונית, חילונית, מסורתית ודתית לכל תושב. התנועה תפעל לקידום שיח סובלני ומכבד עם כל מגזר בעיר. באיזשהו שלב נצטרך להגיע להבנות - הם חיים כאן, ואני לא מדברת מבחינה פוליטית. הם יכולים לצעוק על גנים ובתי כנסת ומקוואות, אבל בסופו של דבר לי אין מה לתת להם. אני רוצה שערד תחזור להיות כמו פעם".

מירב גם תקפה את המשטרה בטענה שיש אפלייה בין חסידי גור לתושבים החילונים: "קשה לי להתעלם מהאכיפה הסלקטיבית בעיר שלנו. נפתחים לנו תיקים פליליים, עד היום לא קבלנו ביטול, והגורניקים מקבלים אזהרה בלבד. זה מגמתי: אנחנו מזומנים מיד לחקירה ומגיעים למצב של מעצרי בית, מצד שני תלונה שהוגשה על ידי חילונית, תושבת שהתעללו בכלבים שלה, נתקלה בסחבת. בנות שחוו הטרדה כי גורניקים עקבו אחריהן נחקרו תחת אזהרה, כשאחת מהן בהריון". כך על פי המצוטט ב'הצבי'.

מירב גם הדגישה כי אסור לפעול באלימות: "אסור לנו לקחת את החוק לידיים ואסור לנו להתנהג בפוגענות כלפי אף אחד. התנועה תפעל על פי דין וחוק בכל הקשור לפעילותה לשמירה על צביון העיר. אנחנו בסך הכל רוצים בחזרה את השקט". 

לדברי מירב: "הגיעו לאוזנינו שמועות שהם מבקשים הידברות איתנו, לא עם ראש העיר, כי הם בלחץ, זה מה שהבנתי. עוד לא בדקתי את העניין".

לשאלת העיתון האם חולקו השלטים אתמול ענתה מירב: "אנו כרגע במצב שעוד לא החלטנו מה לעשות, אנחנו שומרים לעצמנו את האסטרטגיה מתי ואיך להתחיל לפעול".

כפי שדווח אמש ב'בחדרי חרדים', בחסידות גור חוששים, מיוזמה של תושבי העיר החילונים, לפיה יתלו שלטים וילבשו חולצות מודפסות עם תמונת הרבי מגור, תוך ביזוי כבוד האדמו"ר.

אם אכן כך יקרה, בחסידות גור יראו בכך פרובוקציה, ויצאו להפגין בהמוניהם.

במשטרה חוששים שביממה הקרובה יתחדשו המהומות בין חסידי גור לתושבים החילונים, ובשל כך נפרסו שוטרים בכוח מתוגבר ברחבי העיר.

כך גם בחסידות גור קראו לחרם על בעלי עסקים שהשתתפו במתקפה על חסידות גור. גורם בחסידות 'גור' אמר אמש ל'בחדרי חרדים': "אם הפעילים האנטי דתיים יבזו את האדמו"ר שוב, התגובה תהיה קשה בהרבה מזו שהייתה. שלא ינסו אותנו, אנו נביא חסידים מכל הארץ".

כאמור, לפי המצוטט במקומון, נראה שהאיום מצד גור, עבד לעת עתה ורעיון חלוקת החולצות המודפסות נגנז.

בינתיים, יו"ר מפלגת 'יש עתיד' יאיר לפיד, צפוי להגיע היום (חמישי) לערד, יחד עם חבר מפלגתו, ח"כ מאיר כהן, כדי לחזק את ראש העיר ניסן בן חמו, המכהן מטעם 'יש עתיד'.

בהודעה שפורסמה לתקשורת מטעם מפלגת 'יש עתיד', נאמר כי לפיד יגיע "על רקע המתיחות בעיר והמהומות בין התושבים החילונים לחלק מקבוצות החרדים. לפיד ייפגש עם ראש עיריית ערד מטעם 'יש עתיד', ניסן בן חמו, ועם תושבי העיר, ישמע מהם על האירועים האחרונים ויקבל סקירה מגורמי המקצוע על המתרחש בערד".

על מאיר כהן נאמר כי הינו "פועל בתקופה האחרונה יחד עם ראש העיר ומשטרת ישראל כדי להרגיע את הרוחות בערד".
יאיר לפיד שלט המריבה ערד חסידות גור הצבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 35 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד