כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

איך הפך ג'קי לוי לרב'ה של המונים? • טור אישי

אלי שרף סבב בין 'התיקונים' במרכז העיר ירושלים, בליל חג השבועות, וחזר עם תובנות נוגות על הרבנים החרדים • וגם: למה הסמינרים מקצרים במקום שאמרו להאריך?

ג'קי לוי. רב'ה של אין ברירה
ג'קי לוי. רב'ה של אין ברירה




רבנים משלנו

השעה 2:00 בלילה, ליל שבועות, ורחובות ירושלים מעולם לא נראו מלבבים יותר: מאות צעירים וצעירות, סרוגים וסרוגות, חילונים וחילוניות צועדים ברחובות שבמרכז העיר ירושלים בבגדי חג, ושמים פעמיהם אל שיעורים, הרצאות, דיונים, וכן הלאה. השיעורים נמסרים במדרשיות, במתנסי"'ם, במרכזים כמו מוזיאונים ואולמות תיאטרון.

ללא ספק מחזה מרנין.

בין ההמון ניתן לזהות בלי מאמץ מיוחד גם צעירים ומבוגרים חרדיים רבים, בני ישיבות, בהווה ולשעבר, שבאו להאזין ולהתבשם מאותם שיעורי הלכה והרצאות תורניות - קונספט תורני חדש שאליו עדיין לא נחשפו.

אלא שאת השיעורים הרבים, את הדיונים המרתקים, מנהלים אנשים שהם בורים ועמי הארצות בתחום שלשמו התכנסנו הערב – לימוד תורה. למרביתם אין דבר עם מקורותיה הרחבים והעמוקים של הספרות התורנית הרחבה, ותחום ההתמחות שלהם אינו גובל בכל צד עם היהדות ומקורותיה תאמרו: מה אכפת לך? מה זה ענינך? יש לשמוח בכלל שהם – אחינו הרחוקים או אפילו אלו הקרובים- באים. גם זו תורה וגם זה משהו.

רק ש'המשהו' הזה הוא פרוביזורי לגמרי. שכן יש כאן גישה מוטעית ותפיסה שגויה של כל הקונספציה. כיצד למשל, היתה מתקבלת הידיעה כי קבוצת רבנים, בוגרי ישיבת פוניבז' פשטו על רחובות תל אביב והקימו מרכז להרצאות על 'קרדיולוגיה התערבותית', או עיונים ב'פסיכולוגיה הקוגניטיבית של בנדורה' וכו'? דומה כי הרעיון ברור, הפרסומים היו נתקלים בתגובות אדישות עד לעגניות: מה לרבנים העסוקים בהוויית התלמוד וההלכה - לרפואה, מה לחובשי בית המדרש ולקוגניציה? מדוע איפא, כשהמשתנה הוא תורת ישראל הכל לפתע מותר ואפשרי?

מה שנותר לברר הוא מקור הנהירה העצום. האם חסרים 'לנו' החרדים רבנים ודוברים מוכשרים שעשויים לתת מענה לאותו צמא מתפתח של השנים האחרונות? מדוע מוצאים כל אותם צעירים רבים את מקומם באולמות מלאים כשעל הפודיום ניצבים דמויות כמו אהוד בנאי וג'קי לוי, יהודים חביבים ומוכשרים בתחומם אבל רבנים קצת פחות, שלא לדבר על הטרנד התל אביבי החדש של הרצאות מ'רבנים' כמו יאיר לפיד ויוכי ברנדס?

ואולי, כהצעה, כאן הוא מקומם של ארגוני התשובה.

במקום שאמרו להאריך

גברת ע. החשובה. בתך לומדת בסמינר חרדי ובשבוע שעבר הופיעה ללימודים כשהיא לבושה בחצאית ארוכה מהנורמה המקובלת. המנהלת שהוזעקה עד מהרה לכיתה הודיעה לילדה כי היא 'נאלצת' לשלוח אותה לביתה שכן אורך החצאית המוגזם הוא חיקוי מודל של אופנות הגויים הפרוצות ו'כי לא יעלה על דעת שבת ישראל תלבש בגדים הנהוגים בין פורקי העול וה'מזרחניקים'' כלשונה.

ובכן אם יקרה, אבקש ממך להפנות את תשומת ליבה של אותה מנהלת נכבדה לקונטרס בשם 'כה תאמר לבית יעקב' שם מכריז המחבר גלויות בשם גדולי דורינו [הרב אויערבך זצ"ל, הרב ואזנר והרב קרליץ שיבל"א] כי יש 'להתנגד למלחמה נגד החצאיות הארוכות והצנועות, מאחר ותוספת אורך היא תוספת צניעות'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד