י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

בא לכם להחליף עבודה? • יעוץ מקצועי

נמאס לך בעבודה? מותר בהחלט לשקול שינוי קריירה • המגוון גדול, השוק פתוח, ואין גיל שבו אי אפשר לעשות את הצעד • שיחה מרתקת עם אסנת פלאוט, מנהלת בית ספר לעסקים

רוצים להחליף עבודה? משרד. צילום אילוסטרציה
רוצים להחליף עבודה? משרד. צילום אילוסטרציה



בשנת 1994, כאשר הקימה אסנת פלאוט את "חרוז כזה", היא לא חלמה לאן תגיע ברבות השנים. בשנים 2004-2005 היא זכתה בפרס יזם השנה בקימעונאות, אך המשיכה לדהור בדרך אל מילוי משימותיה. היא עוסקת בפעילות התנדבותית ונהנית לחלוק את הידע שצברה במשך השנים עם נשים, באשר הן, שיש להן חלום להקים עסק או שמנהלות עסק משלהן.

את ה"אקדמיה לתכשיטנות" יזמה לאחר שהחליטה לקחת את העיסוק המהנה צעד קדימה, ולאפשר לנשים רבות להפוך את זה למקצוע: "אני נותנת לנשים לא רק ידע טכני, אלא מציידת אותן בכלים לניהול נכון של העסק. אני מרגישה שהעצמה של נשים באקדמיה לתכשיטנות מעצימה גם אותי", היא אומרת.

בשיחה עמה היא מציירת תמונת מצב מעניינת מאד.

"כיום שוק העבודה שונה לחלוטין, והיצע המשרות ותחומי הקריירה הם רבים ומגוונים. נשים רבות מחליפות מקום עבודה, ואף בוחרות לעשות שינוי קריירה באמצע החיים. מקום העבודה שלנו הפך ממקור פרנסה, למקום שבו נשים שואפות לנהל "קרירה" – מילה שמבטאת מסלול מקצועי שיש בו התפתחות והגשמה עצמית.

"בעבר נשים לא היו צריכות לשבור את הראש במה לעבוד, הכול היה פחות או יותר מוכתב מראש ולא היה כמעט מקום לבחירה. כאישה צעירה, לפני 50 שנה, טווח האפשרויות שלך היה פחות או יותר: מורה, אחות, מזכירה, או אמא במשרה מלאה. נשים היו נכנסות למקומות עבודה למשך כשלושים או ארבעים שנה, והעבודה הייתה מקום בטוח וקבוע, שממנו יצאו בבוא העת לפרישה.

"כיום שוק העבודה שונה לחלוטין, והיצע המשרות ותחומי הקריירה הם רבים ומגוונים. נשים רבות מחליפות מקום עבודה, ואף בוחרות לעשות שינוי קריירה באמצע החיים. אם זו מורה שהפכה למנהלת שיווק, שיננית שעשתה הסבה לטיפול אלטרנטיבי, או הפקידה מהבנק שהפכה למאמנת אישית.

"מקום העבודה שלנו הפך ממקור פרנסה, למקום שבו נשים שואפות לנהל "קרירה" – מילה שמבטאת מסלול מקצועי שיש בו התפתחות והגשמה עצמית.

חשיבותו של מקום העבודה בחיינו הולכת וגדלה, ומשך חיי העבודה הולכים ומתארכים. לכן חוסר התאמה בינו לבין הדימוי העצמי והשאיפות הכמוסות שלנו, עלול לגרום לתחושה מעיקה של חוסר שביעות רצון. נשים רבות באמצע החיים מעידות שהחלום שלהן בהווה, הוא מאוד שונה מהחלום שאיתו יצאו לדרך".

אז איך מתכוננים לשינוי קריירה?

רובנו מביטות בתדהמה על הנשמות הנועזות שמדלגות בקלילות מקריירה לקריירה, אבל למעשה זה לא כל כך קשה כפי שזה עלול להראות.

גם אם החלום להיות מורה הוא לא "כוס התה" שלך - אם את משועממת, לא מאושרת - ועמוק בלב יש לך שאיפה אחרת, הנה כמה טיפים שימושיים:

1. האם זו רק בעיה של שיגרה? כדאי לשים דברים בפרספקטיבה. יכול להיות שהג'וב הנכון הוא זה שכבר יש לך. קל להיכנס לתסכול בגלל פוליטיקות של מקום עבודה או בגלל חלקים שונים של התפקיד. יכול להיות שמה שאת באמת צריכה זה להתייחס להיבטים מסוימים של התפקיד, ולא למקצוע כולו. לדוגמה, אם את גרפיקאית שכירה, את לא חייבת להפסיק לעבוד כגרפיקאית - יכול להיות שיותר מתאים לך להקים עסק משלך. או למשל, אם את עורכת דין במשרד ממשלתי אולי תיהני יותר לעבוד במגזר הפרטי-עסקי, בסביבת עבודה מהירה ומתגמלת יותר.

2. למצוא את השינוי שלך. מהן ההעדפות שלך? האם את אוהבת לעבוד עם מספרים, רעיונות, אנשים? חשבי על תחומי העניין ועל התחביבים שלך. מה, מניסיונך, גורם לשעות לחלוף במהירות, מה גורם לך לשכוח מהשעון? זה יכול להיות משהו שאת לא מקשרת עם עבודה.

3. האם את יכולה לעשות את זה? תצטרכי לשאול את עצמך בכנות אם את מספיק טובה כדי לעשות את זה באופן מקצועי. חוסר מיומנות הוא מכשול גדול. פנטזיה יכולה להיות שאיפה אמיתית לעתיד, אבל היא גם יכולה להיות כמו בריחה ממציאות לחלום. אפשר הרי לומר "אוקיי, אני הולכת להיות אסטרונאוטית בנאסא" – זה נשמע כמו תפקיד מעניין אבל האם זה באמת בר-השגה? אחת הדרכים הטובות לענות על שאלה כזאת תהיה להירשם לקורס מבוא בנושא חלומותייך. כדוגמא, במקום להירשם כבר עכשיו ללימודי צורפות במסלול ממושך ויקר, תוכלי להירשם לקורס צורפות למתחילות, לרכוש מיומנות תוך זמן די קצר – ואולי אפילו להתחיל למכור את היצירות שלך, וכך לממן את השלב הבא בהגשמת החלום.

4. לבדוק את כל ההיבטים. מצאי מישהו שעושה את תפקיד חלומותייך, כדי שיספר לך איך זה עובד באמת. אנשים בדרך כלל שמחים לדבר על העבודה שלהם. את אפילו יכולה להתלוות לאדם כזה למשך יום עבודה אחד. כדאי מאוד לבחון לפרטי פרטים את ה"בעד ונגד": שעות עבודה, שכר, תרבות ארגונית וכו'.

5. לדמיין באופן מעשי. תשאלי את עצמך את "שאלת מטה הקסמים" – מה הייתי רוצה לעשות, אילו...?. לאחר מכן חשבי על הצעדים שתצטרכי לעשות כדי להגיע לשם. כמה זמן ייקח לך לקבל הכשרה כמדריכת חוג יצירה, למשל. כמה זה יעלה? חשוב לעשות את ההכנות שיתנו לך את הסיכוי הטוב ביותר להצליח.

6. קרש קפיצה. לא חייבים לצלול ישר פנימה. אם את רוצה למשל לעבור מאשת יחסי ציבור למתרגמת, תוכלי לעשות קודם תפקיד התנדבותי במשרה חלקית. זה יהיה כמו "תפקיד מעבר" שיעזור לך להגיע למטרה שסימנת. תמיד אפשר להתחיל ממשהו פשוט, לאט-לאט במדרג, זה לא חייב להיות "או הכל או כלום".

7. הזדמנויות לניסיון. כדאי לתפוס כל הזדמנות לשפר את המיומנויות שלך, ולבחון אם את אכן נהנית. זה יכול להיות אפילו במסגרת התפקיד שכבר יש לך. כך למשל, נשים שלומדות כיצד לנהל עסק של תכשיטנות, יכולות למכור את התכשיטים שהן מכינות במשרדי החברה שבה הן עובדות! הזדמנות נהדרת להתנסות במכירה לקהל מוכר ואוהד.

8. לגייס תמיכה. אל תתייאשי אם פה ושם תקבלי תגובות שליליות. חברים ובני משפחה שמכירים אותך באופן מסוים עלולים להביע את הסתייגותם מהשינוי מבלי להתכוון לפגוע. הם עלולים להרגיש מאוימים או מודאגים מכך שאת "זורקת הכל...". שתפי אותם, ותראי להם ששקלת את הדברים לעומק, ושזו לא סתם גחמה חולפת. בנקודה זאת, התנסות מעשית ברמה התחלתית, כמו הרשמה לסדנה, יכולה להרגיע את הרוחות כאשר אנשים סביבך יתחילו לגלות את הכישרונות החבויים שלך.

9. אף פעם לא מאוחר מידי. זה יכול להיות ממש מפחיד לשנות קריירה, אבל זה הרבה יותר מפחיד לחשוב שעשית תפקיד שנוא במשך 40 שנה.

מה שמשותף לנשים שהן אופטימיסטיות "בלתי נלאות", הוא שלכל אחת מהן יש המון תכניות לעתיד – החלום לעשות עוד משהו, להתחדש, ולרענן. החשוב הוא לראות שיש לך אפשרויות בחירה רבות, ושיש דרך לממש אותן בכל שלב בחיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד