כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

ה'משיחיסטים' המציאו ידיעה • "לא התמקדנו בפרטים"

'חב"ד אינפו' פרסם: חבית נפט של 'גבעות עולם' תימכר ב-150$ • המנייה זינקה ב-8% • עורך האתר 'הסביר': "המספרים לא מעניינים אותנו" • הפרשן: "הוא עב"מ" • צפו

חיפושי הגז ואתר חב"ד אינפו. עיבוד: בחדרי חרדים
חיפושי הגז ואתר חב"ד אינפו. עיבוד: בחדרי חרדים

ידיעה המבוססת על דמיונו של כתב בעל חלומות מקוריים במיוחד, באתר – חב"ד אינפו - השייך לפלג המשיחיסטים, עוררה סערה בבורסה ברחוב אחד העם בתל-אביב.

הסיפור החל כבר בשבוע שעבר. תחת הכותרת: 'פרסום בלעדי באתר אינפו', פרסם כתב האתר בשם חיים רייך (שם בדוי) ידיעה, בה נכתב כי החל מהשבוע הבא תפיק חברת 'גבעות עולם' "בין 800 ל-‏1,000 חביות נפט מדי יום ביומו, כאשר מחירה של חבית יעמוד על 150$".

כל מי שמתמצה במחירי הנפט בעולם הרים גבה למקרא הסכום האסטרונומי שבה תימכר חבית נפט. מחיר החבית בבורסת הסחורות עומד על כ-100$, ומכירת חבית בסכום גבוה בחמישים אחוז, נראה מופרך לחלוטין. על התמיהה הזו ענה הכתב בכתבתו: "למרות שמחירה של חבית נפט ממוצעת נמוך ממחיר זה, הרי שהנפט שמפיקה 'גבעות עולם' נחשב למשובח ואיכותי מאוד, ולכן מחירו גבוה יותר".




למותר לציין, כי לנתונים אלו אין כל שחר והם פרי הדמיון, אך בכתבה המקורית נטען כי הכתב קיבל אותם ממקורות פנימיים בחברה (לאחר מכן המשפט הזה נמחק). לכתב לא היה מושג עד כמה אמירה מעין זו יכולה לסבך את החברה מול רשויות הבורסה.

אך למרות שהאתר המדובר ידוע בהזויותיו, היו משקיעים שהניחו כי אכן האתר מתבסס על מקורות פנימיים. הנחה זו התבססה כנראה גם על העובדה שהבעלים והיזם הראשי, טוביה לוסקין, הוא חסיד חב"ד, והוא הצהיר בכמה הזדמנויות שקיבל את ברכת האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל לפרוייקט חיפושי הנפט "בנחלתו של יוסף". ההתנפלות של המשקיעים על מניית החברה הביאה זינוק של 8% במחירה, והדבר עורר עניין רב בשוק ההון.

אך עד מהרה התפוגג החלום.

העיתונות הכלכלית פרסמה כי לידיעה באתר 'חבד אינפו' אין שחר, וגם חברת 'גבעות עולם' התנערה מכל קשר לפרסום הזה. אלא שמתברר כי מה שנראה בעיני האחד כנפילה, יכול להיראות בעיני האחר ככבוד גדול.

בחב"ד אינפו דווקא חשבו שהנפילה שלהם היא כבוד גדול, ופרסמו את הכתבות שפורסמו בעיתונות הכלכלית תחת הכותרת "הפרסום בחב"ד אינפו עובד". אולי היה צריך לדייק ולומר – "עובד עליכם".

אמש, במהדורת "לילה כלכלי" בערוץ 10, רואיין עורך האתר, שרגא קרומבי, היושב בניו ג'רסי. הראיון היה הזוי למדי, כשקרומבי מדגיש שוב ושוב שהדיוק בפרטים הכלכליים אינו מעניין אותו.

המגיש, שרון גל, פתח בשאלה: "תגיד, מה, החלטתם לחדש את המונח נח בשבע שגיאות? אני פשוט קורא את המאמר ולא מאמין למה שכתוב שם".

קרומבי השיב: "הכתבה פורסמה באתר שהוא אתר חדשות פנים חב"די, שמיועד לחסידי חב"ד, שלא מעניין אותם לא הנפט ולא המניות של זה. הדבר היחיד שמעניין אותנו זה הפן החב"די. הרבה פחות נוגע לנו המספר ומכאן נבעה הטעות".

לאחר השיחה עם העורך, פנה המגיש גל אל הפרשן הכלכלי שלמה מעוז, וזה הגיב במשפט: "זה ממש תמוה. אם הוא לא היה מדבר עברית, הייתי חושב שהוא עב"מ. אני לא האמנתי. הוא מדבר, מזיז את השפתיים, אומר משפטים שלמים. קשקוש כזה לא ראיתי בחיים שלי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד