כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מערכות GPS לא מעודכנות עלולות להסיח את דעתו של הנהג

נוסעים עם GPS? ודאו שהוא מעודכן תחילה. המכון ההולנדי לחקר הבטיחות בדרכים SWOV מזהיר: מערכות GPS לא מעודכנות עלולות להקשות על הנהיגה

מערכות GPS לא מעודכנות עלולות להסיח את דעתו של הנהג

למערכות ניווט לרכב (GPS) יש גם השלכות (בלתי מכוונות) שליליות, כך נטען בניר עמדה של ארגון SWOV (המכון ההולנדי לחקר הבטיחות בדרכים). כך למשל, שימוש במערכת בזמן הנהיגה עלול להסיח את דעתו של הנהג. בנוסף, המערכת לפעמים מכוונת את המסלול דרך מרכזי מגורים או דרך כבישים משובשים, והמידע שנותנת מערכת כזו בזמן אמיתי על עומסי תנועה עלול להקשות על ניהול התנועה ברשת התחבורה.

מספר הנהגים המשתמשים במערכות ניווט ברכב הולך וגדל עם השנים. היתרונות ברורים: ניתן להגיע ליעד בדרך המהירה והקצרה ביותר וזה מפחית את הלחץ ואת החשיפה לתנועה. בשנים 2007-2008, יותר מ-60% מהרכבים המסחריים ויותר מ-20% מרכבי הנוסעים היו מצוידים במערכות ניווט. כיום ניתן להניח במידה רבה של ביטחון, כי השיעור גדולה מכך בהרבה, בהתחשב בעליה הגדולה במכירות של מערכות GPS.

בסקר שנערך בשנת 2007 נמצא, כי ברשות חמישית עד רבע מהנהגים הייתה מערכת ניווט. אלו בעיקר נהגים שנוהגים מעל הממוצע והם משתמשים במערכת בעיקר עבור יעדים בלתי מוכרים. על פי הסקר, כמעט 80% מהנהגים אומרים שמערכת ניווט נותנת להם יותר שליטה על הנסיעה שלהם ו-70% אומרים שהיא גם מפחיתה לחץ. 60% מהנהגים מציינים שהמערכת מקלה עליהם לשמור על הריכוז בכביש.

בסקר אחר שנערך, רוב גדול של המשתמשים שנבדקו חשבו כי מסוכן לתפעל את המערכת בזמן הנהיגה. למרות זאת, 64% מהם אמרו שהם עושים זאת לפעמים או לעתים קרובות. במחקר מ-2008 נמצא, כי 85% מהנהגים משתמשים בשני הממשקים שמציע ה-GPS - ויזואלי וקולי, 12% משתמשים רק בתצוגה ו-3% בלבד משתמשים רק בהנחיות הקוליות. במחקרים נמצא, כי המידע הוויזואלי מסיח את הקשב של הנהג ממשימת הנהיגה יותר מאשר המידע הקולי.

בסיכומו של דבר טוען ארגון SWOV, כשמערכת ה-GPS מעודכנת כראוי לפני תחילת הנסיעה, היא מקלה על הנהיגה. המסלולים הנבחרים הם קצרים יותר (גם מבחינת הזמן וגם מבחינת המרחק), כך שהחשיפה ל'סכנות' בכביש קטנה יותר. היתרון של בחירת המסלול הקצר מופחת כאשר מסלול זה עובר בכבישים מסוכנים יותר - בעיקר כבישי גישה: מסלולים המובילים את הנהגים בכבישים אלה מפחיתים את הבטיחות ועל מערכות הניווט לייעץ כנגד השימוש בכבישים כאלה עד כמה שניתן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד