י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"נחפשה דרכינו ונחפוץ בחיים האמיתיים": טור לרגל היארצייט

הרב נתן צבי ירום, יו"ר מכון 'משנת החפץ חיים' בטור מיוחד ב'בחדרי חרדים' לרגל היארצייט של מרן רבן של ישראל רבי ישראל מאיר הכהן מראדין החל היום

בעל ה'חפץ חיים' זיע"א
בעל ה'חפץ חיים' זיע"א

,

היום כ"ד אלול. חל יום הילולת רבינו הגדול מאורן של ישראל הכהן הגדול מאחיו. רבי ישראל מאיר הכהן מראדין. בעל "החפץ חיים". זכות גדולה נפלה בחלקו של הצדיק. שבכל אתר ואתר מגדול ועד קטן. לומדים את תורתו. מקיימים את מצוותו להתבונן בענייני בין אדם למקום ובין אדם לחבירו.

בכל מאורע מימי חייו, ראה בהם משמעות ומסר לקירבה לבורא עולם. ובימים אילו בהם העם היהודי היושב בכל מקום שהוא. מתכוננים לימים הנוראים. מחפשים את דרכינו לשוב אל אבינו שבשמים. הלא בוודאי כולנו חפצים בחיים, הבה נתבונן בכמה מהנהגותיו.

בספר "דרכיו נימוקיו ושיחותיו של החפץ חיים" מובא בשם רבי מרדכי דוב שראה פעם את החפץ חיים נכנס בימים הנוראים לעליית בית כנסת כדי להתבודד. עמד רבי מרדכי דוב מאחורי הדלת ושמע כיצד החפץ חיים מצייר לעצמו שנכנס לדין בפני בית דין של מעלה, ועומד לפניהם והכרוז מכריז שיבואו כל זכויותיו לפניהם. וצייר כיצד הגיעו מחנות של מלאכי קודש שנבראו מהתורה שלמד עד כה, ומן המצוות ששמר בכל ימי חייו, וכן מהזכויות שזכה בהתפשט חיבוריו בתוך כלל ישראל ועל ידי כך זיכה את הרבים. כה רבות היו הזכויות עד שבעצמו התפלא על רוב מספרן.

אחר כך צייר שמכריזים וקוראים לכל חובותיו שיבואו להעיד עליו. גם מהן באו מחנות רבים מהם כאלה שהעידו על חסרון בעשיית המצוה, האהבה והדביקות ועוד כהנה רבים. עד שהכריע הבית דין שהוא בכלל בינוני. ואז חשב לעצמו שנכנס תחת הגדר של "רב חסד- מטה כלפי חסד". אך מיד שמע שהשכינה שואלת מה הוא כעת, חי או נפטר? וענו לה חי הוא. ותיכף נשמע קול: "עשה תשובה על עוונותיך מאחר שאתה עדיין בחיים" והתחיל החפץ חיים להתייפח בבכי גדול.

ובספר "הצדיק ר' שלמה "שנכתב על רבי שלמה בלוך, תלמיד החפץ חיים, מובא בשם רבינו משל נפלא להמחיש את פחד יום הדין.

המשל הוא על מעשה אמיתי שאירע בעת מלחמת העולם הראשונה בבחור ישיבה שנתפס ע"י השוטרים. גזרו עליו עונש מות. השוטרים כיוונו כנגדו מכונת יריה, ובעוד הם מנסים לירות עליו, אירעה תקלה במכונת היריה, ובמשך רבע שעה ניסו לירות בו ולא הצליחו. בינתיים הצליח הבחור לברוח מהם ולהציל את נפשו, ומרוב הפחד שהיה לו באותה שעה הלבינו כל שערותיו.

אמר על כך החפץ חיים, שסיפור זה הוא משל נפלא עד כמה צריך האדם לפחוד מיום הדין, ולהמחיש לעצמו בחוש כיצד יהיה ירא וחרד ביום בו יפרטו לפניו את כל מעשיו ומחשבותיו לפרטיהם...

(הוידאו המטלטל מהחפץ חיים בכנסייה הגדולה)


תלמידו הגאון רבי חיים זייצי'ק זצ"ל מספר על הנהגתו של החפץ חיים בראש השנה: אחד התלמידים סיפר שפעם ביום השני של ראש השנה, ראו שהחפץ חיים יצא מחוץ לעיר והתיישב בשדה על אבן גדולה. כשהתלמיד הרהיב עוז בנפשו לגשת אליו ולראות מה מעשיו. הלך ר' ישראל מאיר לקראתו ואמר כאילו לשם הצטדקות: "הלא יום הדין היום, ואיפה הן מידות האהבה והיראה שלי?
בלי התבוננות בגדלות השם, אי אפשר להגיע למעלות אלו והלכתי להתבונן מעט בזה".

יהיו דברי חיזוק אלו, לעילוי נשמתו הטהורה והזכה. ונזכה לראות את רבינו בתפארתו בשימושו בקודש. ומה יהיה נהדר מראה כהן גדול, ונזכה לכתיבה וחתימה טובה.,
החפץ חיים הרב נתן צבי ירום יום היארצייט שמירת הלשון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד