כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הרב שך זעק: "לא הולכים חלילה להלחם או לזרוק אבנים, אך תנו לנו לחיות"

בעיתון יתד נאמן מובאים הבוקר דברי גדולי ישראל לאחר החלטת בג"ץ על ביטול חוק הגיוס החדש שחוקקו הח"כים החרדים לטובת בני הישיבות • בעיתון גם מובאים דבריו של מרן הרב שך זצ"ל שזעק: "אף בן ישיבה לא ישאר כאן אם תיגזר חלילה גזירה על עולם התורה. אנחנו לא הולכים חלילה להלחם או לזרוק אבנים או להכות, אך תנו לנו לחיות"

הכתבה ביתד נאמן על רקע תמונת מרן הרב שך
הכתבה ביתד נאמן על רקע תמונת מרן הרב שך



בעיתון 'יתד נאמן' מביאים הבוקר את דברי גדולי ישראל לאחר החלטת בג"ץ על ביטול חוק הגיוס החדש שחוקקו הח"כים החרדים לטובת בני הישיבות ועולם התורה. בעיתון גם מובאים דבריו של מרן הרב שך זצוק"ל, שזעק: "אף בן ישיבה לא ישאר כאן, אם תגזר חלילה גזירה על עולם התורה. אנחנו לא הולכים חלילה להלחם או לזרוק אבנים או להכות, אך תנו לנו לחיות".

"השבוע הרים הבג"צ את פטישו – פטיש השופטים על לומדי התורה ובטל את החוק המעגן את מעמדם, בנסיון להטיל עליהם מחדש את חרב הגיוס" נכתב בעיתון. "מי שנכנס השבוע לאחד מהיכלי הישיבות הקדושות בכל רחבי הארץ, יכל להבין כי העולה על רוחם לא תהיה ואיש מלומדי התורה לא יפסוק ולא יבטול לרגע מפתגמי אוריתא. עוצמת הריתחא דאורייתא והשטייגען בחלל בתי המדרשות רק גבר, כשבני הישיבות גועשים ורועשים במלחמתה של תורה: א-ל-ו-ל! ערב ראש השנה! עבורם 'בג"צ' אינו שייך כלל בעגה הישיבתית.



"מה חובתינו לעת כזו כשגזירה זו ניחתה עלינו דוקא ימים ספורים קודם ימי הרת עולם? רועינו מרנן גדולי ישראל חברי מועצת גדולי התורה שליט"א הנושאים על שכמם עולה של תורה כל ימיהם על מה ד' אלוקינו דורש מעמנו

בעיתון מובא מכתבו של ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן לבני ישיבותיו - אורחות תורה, תורה בתפארתה, רינה של תורה, נר זרע, תורת חסד ואמרי משה, ובו נכתב, "ולעת כזאת אשר רוצים לבטל את בני הישיבות מלימוד התורה, מוטל עלינו בני התורה להתחזק מאד בלימוד התורה, שלימוד התורה גם מציל מחטא, ועי"ז נזכה כולנו לתשובה אמיתית ולכתיבה וחתימה טובה בספרם של צדיקים גמורים" חותם הגראי"ל את מכתבו.

שר התורה הגר"ח קנייבסקי אמר: "שכל אחד ישתדל להוסיף עוד כמה רגעים בלימוד התורה הקדושה כזכות גדולה ליום הדין וגם זכות לבני הישיבות בכלל שיגזרו עלינו גזירת טובות".

כזכור, פורסמו ב'בחדרי חרדים' דבריו של הגר"ח קנייבסקי ליו"ר ועד הישיבות כשהגיע להתייעצות על ביטול חוק הגיוס, וציין את היגיעה של המעורבים בניסוח התקנות, שרק עליהן עבדו כמעט שנתיים. הגר"ח קנייבסקי הביע את צערו ואמר "הכל מן השמים". והוסיף, "ה' יעזור שלא נצטרך אליהם".

בעיתון מובאים דבריו של מרן הגראמ"מ שך זצוק"ל במעמד פתיחת ירחי כלה, תשמ"ח, עת התחדשו הדיבורים כמידי תקופה על גיוס בני ישיבות והוגשו מסקנות "ועדת הכהן" שבה ישב נציגו של הרב שך, איש ש"ס. שבין החלטותיה היה להגביל דרמטית את מספר הדיחויים הניתנים לבני הישיבות: "אף בן ישיבה לא ישאר כאן, אם תגזר חלילה גזירה על עולם התורה"

"יושבים בכנסת אנשים שלא קראו ולא שנו, וירשובסקי, שריד, אלוני, אשר בהרמת יד אחת רוצים להחריב את כלל ישראל. כיצד לא יבשה ידם כאשר הם מצביעים נגד אברהם יצחק ויעקב, נגד כל הדורות, נגד משה רבינו, נגד הרי"ף והרמב"ם? רוצים לקרוע את הכל!" זעק הרב שך.

"מי אתם? אינכם יודעים ביהדות! תורה אין לכם, אך לפחות דרך-ארץ מדורות הקודמים צריכה להיות! דרך-ארץ מהרמב"ם ומהרי"ף ומהאבות הקדושים! נגד מי אתם מרימים ידכם? וכי למדתם? אתם יודעים מה כתוב בגמרא שאתם מצביעים נגדה? דברים שנוגע לכלל ישראל אתם רוצים להכריע ולהחריב בהרמת יד.

"עולה שאלה הנוגעת לישיבות הקדושות ומצביעים על כך. חושבים שאם פלוני יצביע באופן מסוים יהיה כך ואם יצביע אחרת יהיה אחרת. מה אתם סוברים? אני אמנם יהודי זקן ואין לי כח, אך אומר ברורות, שאם יבוא זמן ותהיה גזירה על עולם התורה - מרים אני את ידי ואומר "אם אשכח ירושלים", כל בני התורה לא ישכחו את ארץ ישראל, אך כולם ילכו לגלות ולא תשכח תורה מעם ישראל! ידעו ויבינו שאין זה משחק ילדים שאפשר לעשות מה שרוצים. תצביעו מה שאתם רוצים - אך אלינו זה לא נוגע...

"...אף בן ישיבה לא ישאר כאן, אם תגזר חלילה גזירה על עולם התורה, ובלי תורה - גם עם לא יהיה. אנשים שלא יודעים מה זה תורה יעמידו את משה ואהרן מצד אחד, ושולמית אלוני ושריד ווירשובסקי מהצד השני... הם המחריבים של ארץ ישראל - לא הבונים של א"י!

"...במלחמת העולם הראשונה היו ברוסיה ששה מליון יהודים והיו שלשה נציגים יהודים, אלו היו באים להתייעץ עם גדולי ישראל. ואילו כאן בארץ - שופט עליון, שאינו יודע דבר, פוסק נגד תורת ישראל. אנחנו לא הולכים חלילה להלחם או לזרוק אבנים או להכות, אך תנו לנו לחיות" אמר הרב שך מנהמת ליבו.
רבי אליעזר מנחם שך בגץ הגיוס יתד נאמן רבי אהרן לייב שטיינמן רבי חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד