י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

היכן יתראיין נתניהו? ערוץ 20 עלול לאבד את ערוץ הכנסת

עמדת המדינה התהפכה: כשלים מהותיים בהצעת ערוץ 20 להפעלת ערוץ הכנסת • ועדת המכרזים תדון מחדש בהצעות, ובהן הצעת RGE שדורגה במקום השני, והצעת חדשות 2 שדורגה במקום השלישי

נתניהו בראיון לערוץ 20
נתניהו בראיון לערוץ 20



התפתחות דרמטית במאבק סביב זהות המפעיל הבא של ערוץ הכנסת: בדיקות חוזרות שנעשו במועצת הכבלים והלוויין גילו פערים כספיים וכשלים בהצעת ערוץ 20 להפעלת הערוץ.

לאחר דיון עם מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, הבהירה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי־שגב, לחברי המועצה כי מדובר בכשלים מהותיים שלא נמצא להם הסבר, וכי בכוונתה לקיים דיון מחודש בעניין. המועצה אף התחילה בבדיקה מקיפה של ההצעה במקום השני, הצעת RGE, לאור האפשרות שתיהפך להצעה הזוכה.

המשמעות של המהלך הנוכחי היא שהעמדה המקצועית והמשפטית של המדינה, שעד עתה גיבתה את ההחלטה על זכיית ערוץ 20, התהפכה. מחלקת הבג"צים ובן חי־שגב סבורות כי הקשיים שהתעוררו בהצעת ערוץ 20 מצדיקים לכאורה את ביטול ההצעה. הנושא יגיע כעת לפתחה של ועדת המכרזים, המורכבת מחברי מועצת הכבלים והלוויין, והיא תיאלץ להכריע בעניין בהתחשב בעמדה המקצועית העדכנית. הפסיקה האחרונה תיעשה בבג"ץ, שלו הוגשה העתירה נגד זכיית ערוץ 20.

ערוץ 20, שהוקם כערוץ מורשת, מפר את הוראות הרישיון שלו ומשדר בעיקר אקטואליה - עם נטייה מובהקת לצד הימני של המפה הפוליטית. כחלק מכך העניק באחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו שני ראיונות בלעדיים אך ורק לערוץ 20. החשש שעלה הוא כי כאשר ערוץ הכנסת יהיה בידי ערוץ 20, אף שיהיה תחת הנהלה ודירקטוריון נפרדים, יציג סיקור מוטה כלפי נתניהו והצד הימני במפה הפוליטית.

"הצעה תכסיסנית"

במאי זכה ערוץ 20 בהפעלת ערוץ הכנסת לעשר שנים בסכום של 25 מיליון שקל בשנה, לאחר 13 שנה שבהן הופעל הערוץ על ידי חברת החדשות של ערוץ 2. למקום השני הגיעה ההצעה של קבוצת RGE, בעלת השליטה בערוץ 10, ולמקום השלישי הגיעה חברת החדשות של ערוץ 2.

מיד לאחר הזכייה עתרו חדשות 2 ו–RGE לבג"ץ וטענו כי נפלו כשלים מהותיים בהצעת ערוץ 20. בחדשות 2 טענו כי הצעת ערוץ 20 היא "הצעה תכסיסנית", והתבססו בין השאר על עמדתן של היועצות המקצועיות של ועדת המכרזים עצמה, שטענו כי קיים "חוסר הלימה בולט" בין הצעת התוכן של החברה לבין התוכנית העסקית שנכללה בהצעתה.

לטענת חדשות 2, "במטרה לגרוף את מרב הניקוד בפרק התוכן (עד 500 נקודות), התחייב ערוץ 20 לתוכן אטרקטיבי ויקר, ואולם מניתוח כלכלי של ההצעה עולה כי אין ביכולתו (ואולי גם בכוונתו) לקיים את התחייבותו זו". בשבוע שעבר הציגה חדשות 2 לבג"ץ גם חוות דעת כלכלית של חברת TASC, שממנה עלה כי בהצעת התוכן של ערוץ 20 יש חריגה של כ–3 מיליון שקל מתקציב הערוץ.

בערוץ 20 דחו טענות אלה, וטענו כי הצעת התוכן בת יישום. עד כה, עמדתה של ועדת המכרזים, כלומר של מועצת הכבלים, תמכה בערוץ 20. הוועדה התכנסה מחדש לאחר שהועלו הטענות של חדשות 2 ו–RGE, ואישררה את הזכייה של ערוץ 20, בנימוק שלהצעת התוכן יש היתכנות כלכלית. ואולם כעת משרד המשפטים ומועצת הכבלים הופכים את עמדתם.

השינוי בעמדה המקצועית נעשה לאחר שהצוות המקצועי שליווה את המכרז בדק את הטענות של חדשות 2. הבדיקות העלו קשיים נוספים בהצעת ערוץ 20. כך, למשל, הערוץ התחייב להעלות קמפיין פרסומי נרחב בעלות של מיליון שקל לקידום ערוץ הכנסת החדש, אך לא נמצא כל מקור תקציבי לכך בתוכנית העסקית.

בשבוע שעבר התקיים גם דיון בעניין במחלקת הבג"צים של פרקליטות המדינה, לקראת מתן תגובת המדינה לבג"ץ, ושם התגבשה עמדה שלפיה יהיה קשה להגן על זכיית הערוץ, לאור הפערים הכספיים בין הצעת התוכן להצעה הכספית, שעלולים לעורר ספק אם ההליך כולו היה שוויוני כלפי כל הצדדים. בעקבות זאת, אמורה ועדת המכרזים להתכנס, ככל הנראה לאחר ראש השנה, לדון מחדש בנושא ולבחון את ההשלכות של המסקנות המקצועיות וההמלצות של בן חי־שגב ומחלקת הבג"צים. מועצת הכבלים אמורה להגיש את תגובתה עד יום שלישי, אך לאור ההתפתחות הנוכחית היא צפויה לבקש ארכה בהגשת תגובתה.

הצוות המקצועי במועצת הכבלים כבר קיבל הנחיה לבחון שוב את ההצעה שדורגה במקום השני — של RGE — ולהיערך לביטול ההצעה של ערוץ 20. עם זאת, בחדשות 2 טוענים כי דירוגם במקום השלישי נבע מטעות טכנית בלבד, והם אלה שאמורים להיות מדורגים במקום השני.

אם אכן תבוטל הזכייה של ערוץ 20 במכרז, תהיה זו מכה כלכלית קשה לערוץ. ערוץ 20 היה אמור להתחיל להפעיל את ערוץ הכנסת כבר ב–27 ביולי, אך לאור צו הביניים שהוציא בג"ץ, חדשות 2 ממשיכה כעת להפעיל את הערוץ. ואולם בערוץ 20 כבר התחילו להעסיק כוח אדם ייעודי לערוץ הכנסת, ולצלם ולהפיק תוכניות לקראת הפעלת הערוץ — ואם זכייתם תבוטל הם יספגו הפסדים.
בנימין נתניהו ערוץ 20 ערוץ הכנסת חדשות 2

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד