ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

סיכום שנה: 'המטורף' נבחר לנשיא והביא הישג ליהדות החרדית

במו ידיו הוא גרם השנה לכמה כותרות לצעוק במיוחד: קובי עוזיאלי, עורך משמרת הבוקר ב"בחדרי" מסכם שנה ובוחר את עשרת האירועים והרגעים • ההפתעות: רשת ב' והגשר

סיכום שנה: 'המטורף' נבחר לנשיא והביא הישג ליהדות החרדית
פלאש 90



בעומדנו על סיפה של שנה רוויית מאבקים ותככים, צרות ואסונות, שמחות וחגיגות, אנסה מזווית אישית לסכם את השנה - באמצעות עשרת האירועים, התופעות והסערות, שעשו את השנה מבחינתי. אלו היו האירועים המרכזיים שתפסו את מירב תשומת הלב הציבורית וצפויים להשפיע גם הלאה.

בתקווה שהשנה הבאה תבוא לטובה יותר מקודמתה.

אקדים ואפתח בכך, שהאירוע המשמעותי ביותר שאירע לי השנה, הוא עצם הצטרפותי לצוות האתר המוביל במגזר - 'בחדרי חרדים' והפיכתי לעורך, מהלך ששינה את סדר יומי תרתי משמע וכאן המקום להודות לבורא עולם על שלא הסיר חסדו מאתי ומכווין אותי אל המקומות הנכונים והמשפיעים.

עלייה בתקיפת חיילים חרדים

מקרה אחד מיני רבות. תקיפת חייל במאה שערים. (צילום: קבוצת מחאות החרדים הקיצונים)צילום: מקרה אחד מיני רבות. תקיפת חייל במאה שערים. (צילום: קבוצת מחאות החרדים הקיצונים)
מקרה אחד מיני רבות. תקיפת חייל במאה שערים. (צילום: קבוצת מחאות החרדים הקיצונים)


בשנה החולפת הייתה עלייה חדה בתקיפת חיילים חרדים שנקלעו לשכונות חרדיות בהם מתגוררים קיצוניים, אפשר לומר כי כמעט ולא חלף שבוע, ללא שצצו דיווחים על תקיפת חיילים חרדים, כשכל חטאם הוא שהלכו לבושים במדי הצבא למרות שכיפה לראשם.

אירועים מבישים אלו שגורמים כבר כמה שנים לחילול שם שמים - אותו לא לוקחים אותם קיצוניים בחשבון בעודם מתיימרים לייצג את רצונו יתברך.

גם המשטרה מצידה, יזמה השנה מבצע בניסיון להתמודד עם התופעה הבלתי נגמרת - חיילים מחופשים שהוחדרו במכוון לתוככי מאה שערים והשכונות הקיצוניות בבית שמש, במטרה ללכוד את תוקפי החיילים, ולהרתיע את חבריהם מלשוב ולעשות זאת. מבצע שזכה לכינוי ב'בחדרי חרדים' - "חרדקים יזומים".

נקודה מעניינת לציון: אף אחת מהתקיפות לא אירעה בבני ברק - העיר החרדית הרשמית, גם בה מתגוררים מיעוט קיצוני. מלבד אותו אירוע של חייל שהתגרה בהתזת גז. אין לי הסבר מבוסס לכך, אולי מרקם התושבים השונה מירושלים ובית שמש - השפיע על כך ואולי החלטה אסטרטגית של מובילי הקמפיין.

המולטי מיליארדר המטורף הפך לנשיא

המיליארדר המטורלל בהשבעתו לנשיאות. צילום: רויטרסצילום: המיליארדר המטורלל בהשבעתו לנשיאות. צילום: רויטרס
המיליארדר המטורלל בהשבעתו לנשיאות. צילום: רויטרס


השנה גם אירע הבלתי ייאמן. אדם שאינו חוסך במילים, לא מחושב ושקול לפחות לא כקודמיו, נבחר על אפם ועל חמתם של רבים, לנשיא המעצמה הגדולה בעולם.

זה לא היה קל, פרשות שונות צצו במהלך הקמפיין, רובן מביכות עד בלתי נתפסות, אך הוא, בסיעתא דשמיא ללא ספק, גבר על כל המועמדים האחרים והגיע לתפקיד הרם והנישא בבית הלבן.

ב-20 בינואר 2017 הושבע דולנד ג'יי טראמפ לנשיא בוושינגטון הבירה על ידי נשיא בית המשפט העליון של ארצות הברית ג'ון רוברטס ונכנס רשמית לתפקיד. ביוזמתו של טראמפ השתתף בטקס ההשבעה גם רב.

עד מהרה הפך לנשיא צבעוני ובלתי ניתן לחיזוי, אולי בשל כך הוא מתקשה עד כה, להחזיק את המינויים שלו זמן ממושך. מאז מינויו לפני כחצי שנה, התחלפו בבית הלבן כ-9 בעלי תפקידים.

הפרשות הגדולות שהסעירו את התקשורת העולמית מאז מינויו, הן ללא ספק, פיטוריו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי שעל פי דיווח ב"טיימס", בז לנשיא ארה"ב עד כדי שאמר למקורבים: "הנשיא חי מחוץ לתחום הנורמליות.. הוא אפילו מטורף" - והחקירות בגין חשדות להתערבות רוסית בבחירות לנשיאות. למרות כל זאת הוא ממשיך לנהל את העולם, לטוס לביקורים תכופים ונפגש עם שועי עולם.

טראמפ קובע את סדר היום בעיקר בחשבון הטוויטר שלו שהפך לפופולרי ומשפיע. עד כדי כך שאת תוכניותיו ותגובותיו למתרחש בארצו ומחוצה לה, הוא מצייץ וכך מעורר סערות ודרמות חובקות עולם.

סערת המגנומטרים

וישתחוו לך לאמים. המוסלמים מתפללים מחוץ להר הבית כאות מחאה. (צילום: פלאש 90)צילום: וישתחוו לך לאמים. המוסלמים מתפללים מחוץ להר הבית כאות מחאה. (צילום: פלאש 90)
וישתחוו לך לאמים. המוסלמים מתפללים מחוץ להר הבית כאות מחאה. (צילום: פלאש 90)


ביום שישי, 14 ביולי, בעקבות הפיגוע בהר הבית, שבו מחבלים ערביי ישראל הרגו שני שוטרים ישראלים, סגרה ישראל את הר הבית למשך יומיים, והציבה גלאי מתכות בחלק משערי הר הבית. אנשי הוואקף קראו לציבור המוסלמי לסרב להיכנס דרך השערים כל עוד גלאי המתכות מוצבים בהם, וניהלו את התפילות מחוץ להר. סביב הר הבית התחוללו עימותים והתפרעויות. ביום שישי שלאחר מכן עברו התפילות בשקט, אך לאחריהן התפתחו התפרעויות במזרח ירושלים, שכללו זריקות אבנים וירי זיקוקים לעבר השוטרים, ובמהלכן נהרגו שלושה פלסטינים שהשתתפו במהומות ומאות נפצעו.

ישראל הסירה את המגנומטרים בצעד שבעיני רבים התפרש כהתקפלות. אך בדברים שנשא באחרונה מפקד מרחב ירושלים במשטרה הוא רמז להצבת מצלמות מתוחכמות המספקות למשטרה אונליין כל התרחשות וכל דמות חשודה בהר הבית.

עד מהרה הפכה הפרשה גם לסערה פוליטית של ימין ושמאל - והארץ נחלקה לשניים, כמעט כרגיל, כבכל אירוע קטן כגדול, בשנה האחרונה, הקיטוב בין חלקי העם, שהתבטא היטב ברשתות החברתיות, העמיק וגדל.

הפיגוע בחלמיש פצע את לב כולנו

התמונה שלא הותירה עין יבשה. סלון בית משפחת סלומון בחלמישצילום: התמונה שלא הותירה עין יבשה. סלון בית משפחת סלומון בחלמיש
התמונה שלא הותירה עין יבשה. סלון בית משפחת סלומון בחלמיש


פיגועים רבים וקשים ידענו השנה. כל פיגוע (ואני לא מדבר על ניסיונות) הותיר אחריו משפחה ומכרים כאובים. הן הרוגים והן פצועים עם צלקות לכל החיים.

אך הקשה מכולם הוא ללא ספק הפיגוע שהתרחש בליל שבת, כ"ח בתמוז תשע"ז (21 ביולי 2017). הפיגוע הזה פגע בלב כל יהודי בעולם, משום שהיו בו כל המרכיבים האפשריים לטרגדיה עצומה.

במהלך הפיגוע חדר מחבל פלסטיני כבן 19 חמוש בסכין להתנחלות חלמיש, פרץ לבית משפחת סלומון, רצח בדקירות סכין את האב יוסי סלומון, את הבן אלעד ואת הבת חיה, ופצע קשה את אם המשפחה, טובה. עת ישבה המשפחה סביב השולחן בליל שבת וחגגה 'שלום זכר'.

המחבל נורה על ידי חייל בחופשה ונלכד. הנחמה בטרגדיה הקשה, היא תושייתה של האם מיכל שמילטה את הילדים הקטנים לחדר בקומה העליונה והזעיקה את המשטרה.

במהלך השבעה ראש הממשלה שהגיע לנחם באלעד, התבטא ואמר כי הוא בעד עונש מוות למחבל.

עוף מוזר בצורתו שפילג עדות וחוגים

עוף הבראקל. צילום: שוקי לררצילום: עוף הבראקל. צילום: שוקי לרר
עוף הבראקל. צילום: שוקי לרר


במהלך שנת 2017 החלה התעניינות סביב תרנגול מזן המכונה 'הנזיר מבראקל' לאחר שהוא יובא לגידול מסחרי על ידי חברת 'מסורת טהרת העופות', שהוקמה כדי להשיג עופות שאין עליהם חששות של הכלאה עם זנים אחרים. זאת, לאחר שנשמעו טענות סביב עופות הפטם שנהוג לאוכלם בישראל במשך שנים רבות ויש כאלו שחדלו מלאכלם בשל טענות אלו. הפרשייה שנחשפה ב'בחדרי חרדים' על ידי כתבנו המוכשר והמצוין משה ויסברג, מסעירה את קהילות ישראל בארץ ובעולם עד עצם הזה.
הרב לנדא בסיור פתע בלולי הבראקל

כעורך, עיבדתי חלק מהכתבות ושוחחתי עם רבים ונראה שהסיפור בכללותו עדיין לא הובן. בשורות הבאות ארחיב בהסבר לאלה שהתקשו להבין על מה המהומה ומה הדעות לכאן ולכאן; חברת 'מסורת טהרת העופות' איתרה את עוף הבראקל שלדבריה הוא מגזע טהור ללא הכלאות. בתחילת ההליך קיבלה החברה התחייבות מטעם כשרות בד"ץ העדה החרדית לחייב את המשחטות שבפיקוחם לרכוש רק מהעופות שישווקו שאין בהם חששות אלו, אולם לא ניתן אישור ספציפי על זן הבראקל, וחלק מהרבנים החתומים על התחייבות זו טענו כי לגבי זן זה קיימות חששות כשרות.

אף שלבראקל ישנם סימני טהרה של עופות, עם תחילת שיווקו התפתחה מחלוקת הלכתית בשאלת כשרותו למאכל, האם הוא עוף שנאכל במשך השנים על ידי יהודים שומרי מצוות, דבר המעיד על כך שיש לעוף מסורת אודות כשרותו. תנאי שנדרש אף הוא כדי להתיר עופות באכילה לדעת הרמ"א, מחשש שמא העוף "דורס" ("שנועץ צפרניו בבעלי חיים ודורסן, וכעין דרוסת הנץ". הגדרה זו לא חופפת בהכרח למונח עופות דורסים).

המצדדים להתיר את הבראקל והם מעטים, טוענים כי מדובר בזן תרנגול עם שינויים קלים שאינם מצריכים מסורת, אולם חיזקו את עמדתם בעדויות שוחטים לפיהם עוף זה נשחט בעבר במקומות שונים כעוף כשר, ועל כן ישנה מסורת כשרות עליו. כמו כן טענו המצדדים להתיר שהיות והבראקל גדל בין תרנגולים טהורים, הרי שזה נחשב כמסורת לכשרותו.

המצדדים לאסור את ה'בראקל' טוענים בתוקף כי עוף זה לא היה מצוי, והשוחטים המעידים ששחטו בעברם 'בראקל' מחליפים אותו בזנים אחרים דומים, או ששחטו אותו ללא בירור המסורת שלו, כאשר מדובר היה בזן בלתי מצוי במקומות יישוב יהודים. גם תושבי בלגיה - המדינה ממגיע העוף, הנקרא על שם אזור במדינה בשם 'בראקל' - היהודים לא היו רגילים לאוכלו. כמו כן הצביעו על מאפיינים חיצוניים השונים מזני העופות המקובלים ככשרים, ועל דמיון פיזי בינו לבין עופות דורסים שמצביעים על כך שייתכן ומדובר בעוף טמא.

סערה זו השפיעה עליי אישית, כאשר מאז פרוץ הסערה, לא עוברות דרך מפתן ביתנו עופות בכשרות בד"ץ העדה החרדית. מי יודע, אולי בתים רבים נוהגים כך, את הנזק שסופגת מערכת הכשרות שנחשבה למספר אחת במגזר שכל העדות והחוגים סמכו עליה בעיניים עצומות, בטח בתחום העופות - עדיין לא ניתן לאמוד, אולי לאחר החגים.

הגשר קרס בערב בהיר

הלם. גשר גבעת שמואל-רמת אלחנן שניות לאחר קריסתוצילום: הלם. גשר גבעת שמואל-רמת אלחנן שניות לאחר קריסתו
הלם. גשר גבעת שמואל-רמת אלחנן שניות לאחר קריסתו


כתושב בני ברק כל חיי, העיר הזו היא בירת העולם החרדי בעיני - אולי לכן, אירוע קריסת הגשר משום מה תפס אותי חזק. בכל זאת, גשר בו השתמשתי רבות כדי לצעוד מגבעת שמואל לבני ברק, קרס לפתע, המחשבות שאולי יכולתי אני להיות שם, הידהדו בראשי.

כמי שמחובר לחדשות ללא הפסקה, אני זוכר את הרגע הזה שאמנם לא נגמר בחסדי שמיים באסון גדול, כאחד מרגעי השנה בחדשות חרדים.

ההודעה על כך תפסה אותי בערב בהיר בעודי מודד חליפה באחת מחנויות ההלבשה החרדיות, ללא קליטה, דווקא אז, קרס לו הגשר עליו נהגתי לצעוד רבות בעבר.

על דבר קריסתו נודע לי רק כאשר יצאתי את החנות – באיחור של כחצי שעה. לא האמנתי למשמע אוזניי ומראה עיניי עד שבפעם הראשונה חזיתי בעיני כי חלקו של הגשר פשוט איננו. נוף ילדותי וחיי השתנה במפתיע. אמנם, בסך הכל עצם שאתה רגיל לקיומו כחלק אינטגרלי מהסביבה, אבל היעדרותו, מזכירה לי עד כמה הכל שברירי וכמה אנו צריכים להודות לקדוש ברוך הנותן לנו חיים, על כל פסיעה ופסיעה.
הגשר. שניות לאחר קריסתו

כזכור, בערבו של יום, בסביבות השעה 19:00, התנגשה משאית בגשר ובו ברגע הוא קרס על הקבינה בה ישב נהג בן 65 אלחי טדרי תושב חולון, שישב לכוד ללא רוח חיים במשך כשש שעות. פעולות הרמת הגשר ופינוי הזירה לקחו זמן רב וגרמו לעומסי תנועה כבדים במשך שעות.

מראות פינוי גוש קטיף חזרו אל חיינו

פעוט מפונה מעמונה. צילום: פלאש 90צילום: פעוט מפונה מעמונה. צילום: פלאש 90
פעוט מפונה מעמונה. צילום: פלאש 90


בה' בשבט תשע"ז - 1 בפברואר 2017 החלה משטרת ישראל בפינוי עמונה במבצע שנקרא 'גן נעול'. במסגרת המבצע פונו מבתיהן ארבעים ושתיים משפחות ומעל אלף מתנגדים נוספים לפינוי, רבים מהם בני נוער. פונו גם ילדים ותינוקות שהגיעו למקום.

הפינוי הושלם למחרת, אחרי שהשוטרים פינו עשרות צעירים, שאינם תושבי המקום, שהתבצרו בבית הכנסת שביישוב. במהלך פינוי בית הכנסת, הותקפו השוטרים על ידי מתבצרי בית הכנסת שיידו בהם מטפי כיבוי וזרקו עליהם מוטות ברזל ובקבוקי זכוכית והתיזו עליהם אקונומיקה - אירוע שעורר סערה תקשורת וגינויים מכל גווני הקשת הפוליטית – גם מימין.
היום הראשון לפינוי.

במהלך הפינוי נפגעו כ-60 שוטרים וכ-15 ממתנגדי הפינוי, רובם קל. 13 צעירים נעצרו. במהלך האירוע התלוננו חלק מהמתבצרים על אלימות משטרתית חריגה, וכמה מקרים אף תועדו, בהם שוטר המשליך כיסא על המתבצרים. לאחר הפינוי התגלו על קירות בית הכנסת כתובות נאצה כנגד המשטרה וצלבי קרס עם סמל משטרת ישראל. גם מחזות אלו זכו לגינויים מקיר לקיר.



טראמפ ורעייתו מתפללים בהפרדה

איוונקה-יעל טראמפ בכותל המערבי. צילום: נתי שוחט, פלאש 90צילום: איוונקה-יעל טראמפ בכותל המערבי. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
איוונקה-יעל טראמפ בכותל המערבי. צילום: נתי שוחט, פלאש 90


הנשיא טראמפ ורעייתו מתפללים בהפרדה בכותל המערבי - אירוע חשוב לאורתודוכסיה היהודית לדורות, בשל העיתוי, ברקע הדיון הציבורי והעתירות לבג"צ על הכותל הרפורמי.

ב-22 במאי נחת בישראל, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במהלך ביקורו הצליח להפתיע ולרגש ישראלים רבים, כאשר ביקר באתרים הקדושים לעם היהודי והקדוש שבהם – הכותל המערבי כשהוא חובש כיפה שחורה לראשו ובהפרדה מלאה. כאשר רעייתו מלאניה טראמפ בבגדים צנועים ומכבדים - ובתו איוונקה-יעל היהודייה מתפללות חרישית בעזרת הנשים. במהלך ביקורו גם נשא נאומים אוהדים לתושבי ישראל והותיר רושם עז בעזיבתו.

יחד עם זאת, בזיכרון הציבורי, דווקא האירוע האזיטורי והמביך - אורן חזן מצטלם סלפי עם הנשיא, הוא זה שייזכר מהביקור החשוב.


הפסקול של המדינה פסק לתמיד

אולפני תאגיד השידור הציבוריצילום: אולפני תאגיד השידור הציבורי
אולפני תאגיד השידור הציבורי


ביום ה-14 במאי – י"ח באייר תשע"ז (ל"ג בעומר), הסתיימו שידורי 'רשות השידור' בהם רשת ב', לה האזנתי מיום עומדי על דעתי ואהבתי תוכניות רבות ששודרו בה. החכמתי ולמדתי רבות מהצוות המקצועי שהגיש את התוכניות המגוונות.

אודה ולא אבוש כי התקשתי לעכל את הסגירה. תכלס', למאזיני הרדיו לא משנה מה התרחש מאחורי הקלעים. הם אהבו לשמוע את השדרנים, את התוכניות הנפלאות שהוגשו בצורה מקצועית ללא משוא פנים וללא נטיות פוליטיות (לפחות רובן) - ולא בכדי זכתה התחנה לאחוזי האזנה הגבוהים ביותר.

בעיני, סגירתה של רשות השידור - גם אם לא הוציאה את המאזינים לרחובות יחד עם עובדי הרשות שהפגינו, הפריעה או לכל הפחות נגעה ברובם.
וותיקי רשות השידור נפרדים בפעם האחרונה

למחרת ביום י"ט אייר, החלו שידורי 'תאגיד השידור הציבורי' המכונים עד כה 'כאן בהרצה', ציבור המאזינים כרה אוזניו בצפייה דרוכה, מה יביאו לנו הבעלים, העורכים והמגישים חלקם חדשים.

מזווית אישית אומר כי רשת ב' בעיני הפכה משעממת ולא ממש מעניינת ברוב שעות היום. מה שכן הצליח לחולל שינוי הוא הערוץ בטלוויזיה. תוכניות האקטואליה שינו צורה, הן ההגשה והן התוכן המגוון שלא מקפח גם את המגזר החרדי, לעיתים בצורה אוהדת וגם ביקורתית בצורה סבירה והוגנת.

אפשר לומר שלמנהל רשת ב' יש עוד הרבה מה לשפר בטח לעומת מנהל הערוץ הטלוויזיוני 'כאן11' אשר לדעתי יכול לטפוח לעצמו על השכם ולהתגאות בתוכן שהוא מציג בשעות הרייטינג, ולא חשוב בכמה נמדד הרייטינג בשלב זה. זה עניין של זמן עד שגם הוא יעלה. בהצלחה.

תופעה מדאיגה מאידך אך מעודדת

המשגיח התוקף. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: המשגיח התוקף. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
המשגיח התוקף. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


השנה נרשמה עלייה בלכידת אישים חרדים בגין ביצוע עבירות חמורות האסורות על פי תורה ועל פי חוקי המדינה. בהם איש יח"צ שתקף כמה נשים חרדיות שהעסיק – כתב האישום היה קשה לקריאה ובלתי נתפס שבן אנוש מסוגל לכך. כך גם כתב האישום שהוגש נגד משגיח מישיבה בירושלים שפגע והתעלל במשך שנים בשלוש מקרובות משפחתו.

לבית המשפט הוא הקפיד להגיע כשהוא לבוש עם הפראק המשוסע לאחר ששיסע את ליבן של הנפגעות הוא עוד העיז לאחר המתואר בכתב האישום להופיע כך ולבייש את לובשי הפראקים – הצדיקים והישרים במגזר.

שני כתבי אישום אלה, הם רק החמורים מיני רבות שהוגשו בשנה החולפת נגד אנשים רעים, ערלי לב, ששלחו ידם ופגעו באחרים, הן בילדים, בחורים וגם בנשים רווקות ונשואות. פגעו בהם פיזית ונפשית לאורך שנים.

ריבוי המקרים שנחשפו כולם ב'בחדרי חרדים' על ידי כתבנו לענייני פלילים, האחד והמיוחד אלי שלזינגר - מחד מדאיג, כל סיפור שכזה מעלה חשש בקרב הורים לילדים ונשים עובדות, שמא גם הם ייכנסו למעגל המותקפים והנפגעים מתישהו. ומאידך, ריבוי הגילויים והמעצרים דווקא מעודדים, כי רבים מהמסוכנים לשלום הציבור נעלמים מעיני הציבור אל מאחורי סורג ובריח, ואולי גרמו להרתעת אחרים שטרם נתפסו לחדול ממעשיהם – לפחות זו היא התקווה.

לסיכום, נברך כי תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה. יהי רצון שבשנה הקרובה נחשוף ונפרסם לגולשנו רק בשורות טובות, מסעירות והכי חשוב מאחדות ובעיניים חרדיות - כי ב"בחדרי חרדים" -'לפני הכל, חרדים'.
סיכום שנה קובי עוזיאלי בחדרי חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד